لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

اولمرت: پذیرش «ایران اتمی» غیر قابل قبول است


آقای اولمرت می گوید: کشورش قبول ندارد که «هیچ گزینه ای» برای ممانعت جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته ای وجود ندارد.
آقای اولمرت می گوید: کشورش قبول ندارد که «هیچ گزینه ای» برای ممانعت جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته ای وجود ندارد.

در حالی که جرج بوش از حل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران سخن گفته است، نخست وزیر اسراییل می گوید همه گزینه ها برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح اتمی همچنان روی میز است.


اهود اولمرت، روز دوشنبه در یکی از کمیته های پرنفوذ پارلمان اسراییل گفت: کشورش قبول ندارد که «هیچ گزینه ای» برای ممانعت جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته ای وجود ندارد.


یکی از نمایندگان شرکت کننده در سخنرانی آقای اولمرت، به شرط فاش نشدن نامش، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: نخست وزیر اسراییل در سخنرانی خود پذیرش «ایران اتمی» را غیر قابل قبول دانسته است.


به گفته این نماینده پارلمان اسراییل، اهود اولمرت گفته است: «تمامی گزینه هایی که می توانند ایران را از دستیابی به توانایی هسته ای بازدارند، از زاویه چگونگی مواجهه با این موضوع، مشروع است.»


آقا اولمرت این سخنان را پس از آن ایراد کرد که مقامات اسراییلی چند روز پیش از این با رییس جمهوری ایالات متحده درباره گزارش اخیر سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا پیرامون برنامه اتمی ایران گفت و گو کرده بودند.


در این گزارش آمده بود که جمهوری اسلامی برنامه تولید سلاح هسته ای را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


  • «نخست وزیر اسراییل از آن رو گزینه نظامی را مطرح کرده است تا جامعه جهانی را وادارد که در یافتن راه حلی دیپلماتیک شتاب کنند.»
مئیر جاودانفر، تحلیلگر سیاسی

جرج بوش در سفر خود به بیت المقدس جمهوری اسلامی را «تهدیدی برای صلح جهانی» خواند اما همچنین افزود که تلاش خواهد کرد برنامه هسته ای ایران از راه های دیپلماتیک حل شود.


اسراییل، که در سال ۱۹۸۱ به تأسیسات ناتمام هسته ای عراق حمله کرد و آن را به کلی از کار انداخت، پیش از این گفته بود: از تلاش های دیپلماتیک برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح های هسته ای پشتیبانی خواهد کرد.


اما نخست وزیر این کشور روز دوشنبه گفته است: «واضح است که اسراییل نمی تواند به ایران هسته ای رضایت بدهد. ما اینکه هیچ گزینه ای نداریم را رد می کنیم.»


اسراییل، جمهوری اسلامی را «خطرناک ترین دشمن» خود می داند و پافشاری تهران بر تداوم برنامه هسته ایش را دارای ماهیت نظامی می داند.


این درحالی است که تهران همواره این اتهام را رد کرده و ماهیت برنامه اتمی اش را صلح آمیز می داند.


شتاب برای راه حل دیپلماتیک


مئیر جاودانفر، تحلیلگر اسراییلی ایرانی تبار، می گوید: نخست وزیر اسراییل از آن رو گزینه نظامی را مطرح کرده است تا جامعه جهانی را وادارد که در یافتن راه حلی دیپلماتیک شتاب کنند.


به گفته آقای جاودانفر، «این شیوه نخست وزیر اهود اولمرت است تا اطمینان حاصل کند جامعه جهانی در باره پرونده هسته ای ایران همچنان هشیار باقی مانده است.»


مئیر جاودانفر همچنین می افزاید: «موضوع این است که اکنون، پس از انتشار گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا، دنیا آسوده می نشیند و تنها نظاره می کند که ایران برنامه ساخت سلاح های هسته ای خود را همچنان ادامه می دهد.»


شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب دو قطعنامه، با اعمال تحریم هایی، مصرانه از جمهوری اسلامی خواسته است غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


اما تهران، ضمن انکار اهداف و مقاصد نظامی، بارها اعلام کرده است در صدد دستیابی به سلاح های هسته ای نیست.


XS
SM
MD
LG