لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

بریتانیا: ایران با خواست جامعه جهانی مقابله نکند


به گفته آقای میلیبند، «یک انتخاب درست از سوی ایران چشم اندازی از پیشرفت واقعی برای شهروندان این کشور به ارمغان خواهد آورد.»
به گفته آقای میلیبند، «یک انتخاب درست از سوی ایران چشم اندازی از پیشرفت واقعی برای شهروندان این کشور به ارمغان خواهد آورد.»

بریتانیا با استقبال از توافق برلین برسر پرونده اتمی ایران، از تهران خواست تا از مقابله جویی دوری کند و همزمان روسیه اعلام کرد که این توافق شامل تحریم های سختگیرانه تری نمی شود.


وزرای امور خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه همراه با آلمان روز سه شنبه بر سر تدوین قطعنامه تازه ای برای تحریم جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدند.


دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه نشست برلین را « متحد، سازنده و با هدف» توصیف کرد و گفت: ما از ایران می خواهیم که به درخواست های مکرر جامعه جهانی برای توقف غنی سازی اورانیوم و فعالیت های فرآوری پاسخ مثبت دهد و پیشنهادهای اقتصادی و علمی همراه با همکاری سیاسی را بپذیرد که بدنبال تعلیق فعالیت هایش ارائه خواهد شد.


به گفته وی، « یک انتخاب درست از سوی ایران چشم اندازی از پیشرفت واقعی برای شهروندان این کشور به ارمغان خواهد آورد.»



وزیر امور خارجه بریتانیا در عین حال افزود: «مقابله جویی با جامعه بین المللی تنها باعث انزوای بیشتر ایران شده و به شهروندان این کشور آسیب می زند.»

آقای میلیبند اظهار داشت: این توافق «نشانه ای از قصد مشترک برای اقدام علیه خطرات گسترش هسته ای و یک نظام بین المللی مبتنی بر قوانین و مسئولیت های روشن است.»


این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها درخواست توقف غنی سازی اورانیوم را رد کرده است. محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه بار دیگر بر ادامه برنامه اتمی ایران تاکید کرد و گفت که « آنها بايد بدانند که چنين رفتار غير منطقی تاثيری بر خواست ملت ايران نخواهد داشت.»


آقای احمدی نژاد در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «ما مسير خود را در چارچوب قوانين بين المللی برای دستيابی به حقوق ملتمان ادامه می دهيم.»



لاوروف: پیش نویس قطعنامه جدید، همکاری ایران باآژانس بین المللی انرژی اتمی را در مد نظر قرار داده است.

وی افزود:«این کشورها نمی توانند جمهوری اسلامی را تهدید و چیزی را به آن تحمیل کنند.»


رییس جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه «ايران برنامه اتمی خود را به دليل تحريم های جديد سازمان ملل متحد متوقف نخواهد کرد»، از قدرت های عمده جهان خواست تا به گفته وی « اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.»



«تحریم ها سخت تر نمی شود»


در همین حال، سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه گفته است: توافق اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در مورد پیش نویس قطعنامه دیگری علیه جمهوری اسلامی «کاملا با نظرات جمعی اعضاء مطابقت دارد و شامل تحریم های سختگیرانه تری نمی شود.»


آقای لاوروف افزود: «پیش نویس قطعنامه جدید، همکاری ایران باآژانس بین المللی انرژی اتمی را در مد نظر قرار داده است.»


او گفت که این قطعنامه از «کشورها می خواهد تا در معاملاتشان با جمهوری اسلامی هوشیاری به خرج دهند تا ایران نتواند از این طریق، مواد بالقوه خطرناک را به داخل کشور منتقل کند.»


در تحول دیگری، روز چهارشنبه اعلام شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی قرار است که با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کند.


سعید جلیلی که در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل به سر می برد در یک نشست پرسش و پاسخ اظهار داشت که قرار است چهارشنبه شب با خاویر سولانا درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفت وگو کند.


  • «چگونه است که آنها برای برنامه صلح آمیز هسته ای ما سه قطعنامه صادر کرده اند؟ ما مخالف سلاح های کشتار دسته جمعی هستیم.»
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

گفت وگوی این دو مقام ایرانی و اتحادیه اروپا در اواخر نوامبر گذشته در لندن بدون نتیجه پایان یافت و آقای سولانا نتیجه این مذاکرات را «نا امید کننده» دانست.


سولانا در صدد است تا جمهوری اسلامی ایران را متقاعد کند تا غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد معلق کند.


اتحادیه اروپا اعلام کرده است که در صورت همکاری ایران در این زمینه حاضر است تا مشوق های گسترده اقتصادی و فنی به این کشور ارائه کند.


تهران در سال ۱۳۸۴ این مشوق ها را رد کرده بود و پس از تعلیق دو ساله فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم، بار دیگر این برنامه را از سر گرفت.


سعید جلیلی روز چهارشنبه در پارلمان اروپا گفت: «در دکترین دفاعی ما سلاح هسته ای جایی ندارد.»


وی اظهار داشت: «چگونه است که آنها برای برنامه صلح آمیز هسته ای ما سه قطعنامه صادر کرده اند؟ ما مخالف سلاح های کشتار دسته جمعی هستیم.»


دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی گفت: «ايران يک کشور دارای دمکراسی است و از اروپا خواست تا بر اساس اين مولفه، روابط و همکاری خود را با ايران تنظيم کند.»


وی افزود:« امروز فضای بهتری برای همکاری وجود دارد، برخی قضاوت ها و رفتارها در گذشته بايد سر مشقی برای درس گرفتن از آن و توسعه همکاری با ايران باشد.»


XS
SM
MD
LG