لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

تکاپوی دیپلماتیک ایران در آستانه نشست ۱+۵ در برلین


ایران تاکنون با خودداری از خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.
ایران تاکنون با خودداری از خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.

همزمان با سفر جان نگروپونته، قائم مقام وزير امور خارجه آمريکا، به چين برای مذاکره با مقام های اين کشور در خصوص تحريم های تازه احتمالی عليه ايران، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی، چهارشنبه شب به منظور ديدار با مقامات ارشد پکن، راهی اين کشور شد.


چين یکی از اعضای کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ و مخالف افزايش تحريم علیه ايران است و آمريکا به عنوان يکی از اصلی ترين موافقان تحريم ايران، تلاش های ديپلماتيکی را برای جلب نظر ديگر اعضای دايمی شورای امنيت آغاز کرده است.


در همین حال آقای جلیلی نیز به چین سفر کرده تا درباره مناقشه هسته ایران با مقام های چینی گفت وگو کند. چین هم اکنون یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران است.


به گزارش خبرگزاری ايرنا، آقای جليلی در ديدار و گفت و گو با يانگ جيه چی، وزير خارجه، و تانگ جيا شوان، عضو ارشد شورای دولتی چين، درباره مسئله هسته ای ايران گفت وگو خواهد کرد.


«قطعنامه جدید ضروری است»


همزمان با این تحولات،وزارت امور خارجه آلمان با تاييد نشست گروه ۱+۵ درهفته آينده در برلين، اعلام کرد کرد اين کشور خواستار تشديد تحريم عليه ايران به دليل سرپيچی اين کشور از اجرای قطعنامه ای شورای امنيت، است.


  • «آمریکا همواره از اقدامات مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در جهت «برنامه کاری» حمايت کرده است . اما ما همه هميشه نگران اين بوده ايم که ايران با مطرح کردن اين طرح در صدد خريد زمان باشد».
گریگوری شولتی، سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

مارتين گايگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، درباره صدور قطعنامه جديد عليه ايران، گفت:«ما اعتقاد داريم که چنين قطعنامه ای ضروری است».


آقای گایگر با اشاره به نشست هفته آينده کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در برلین، گفت که وزارت امورخارجه آلمان از وزيران خارجه اين کشور ها دعوت کرده و در حال بررسی است که کدام کشورها در اين نشست شرکت خواهند کرد.


درهمین زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه این کشور هفته اینده به برلین سفر خواهد کرد.


کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران به صورت پنهانی در حال دستيابی به تکنولوژی ساخت بمب اتمی است. اين در حالی است که ايران تصريح می کند که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و با هدف رفع نياز روز افزون اين کشور به توليد انرژی است.


به گفته آقای گايگر، فرانک اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان به همراه وزيران خارجه فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين، و آمريکا، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در نشست برلين شرکت خواهند کرد.


در همین حال، ديپلمات های غربی می گويند در نشست وزيران امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵، بر سر اصول کلی مقابله با ايران توافق خواهند کرد، اما تضمينی درباره اتخاذ اقدام عملی وجود ندارد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، چند ديپلمات تصريح کرده اند که «روسيه با پيش نويس قطعنامه جديد کشور های غربی در گسترش تحريم ها عليه دو بانک ايرانی صادرات و ملی مخالف است». در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد بانک سپه مورد تحريم قرار گرفت.


به گفته آقای گایگر، آقای اشتاين ماير روز پنجشنبه برای گفت وگو با محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، عازم وين خواهد شد.


آقای البرادعی هفته گذشته در ديدار با مقام های بلندپايه جمهوری اسلامی در تهران خواهان تسريح همکاری اين کشور با آژانس برای رفع ابهام های موجود درباره برنامه هسته ای ايران شده بود.


آقای البرادعی در جريان سفر خود به تهران توانسته بود که توافق مقام ايرانی را در چارچوب «برنامه کاری» برای پاسخ به «سوال های باقی مانده» درباره بخشی از برنامه هسته ای ايران که می تواند کاربرد نظامی داشته باشد، را در چهار هفته به دست آورد.


ايران و آژانس در اوت ۲۰۰۷ کرده بودند که ايران تا ماه دسامبر به «سوال های باقی مانده» پاسخ دهد و قرار بود محمد البرادعی گزارش نهايی آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ايران را در دسامبر(آذر ماه) گذشته ارايه کند، اما به بنا به در خواست ايران، ارايه اين گزارش تا ماه مارس به تعويق افتاده است.


سوال های باقی مانده شامل مواردی مانند: استفاده ايران از پلوتونيوم، استفاده از سانتريفيوژهایP1 و P2 در غنی سازی اورانيوم و مهم تر از همه احتمال استفاده و کاربرد تکنولوژی هسته ای در برنامه هسته ای ايران است.


ديپلمات ها معتقدند آقای اشتاين ماير در ديدار با آقای البرادعی در خواهد يافت که به چه ميزان ايران تمايل دارد به سوال های باقی مانده پاسخ بگويد. اين در حالی است که به نظر می رسد که ايران برای جلوگير از تصويب تحريم های تازه، در صدد است تا در زمان کوتاهی به ابهام های موجود پاسخ دهد.


تردید نسبت به مهلت تازه


در همين حال، گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، نسبت به توانايی ايران در پاسخ به «سوال های باقی مانده» تا اواسط ماه فوريه ابراز ترديد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای شولتی گفت:«ما از اينکه ايران نتوانست در مهلت مقرر در ماه دسامبر به سوال های باقی مانده پاسخ بدهد، نا اميد شديم، و اکنون ضرب الاجل ديگر در ماه فوريه».


سفير آمريکا در آژانس افزود:«بايد ببينيم که آنها واقعا آمادگی دارند که به طور کامل طی چهار هفته آينده همکاری کرده و در مهلت مقرر به همه سوال ها پاسخ دهد».


آقای شولتی تصريح کرد:«ما همواره از اقدامات مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در جهت «برنامه کاری حمايت کرده ايم. اما ما همه هميشه نگران اين بوده ايم که ايران با مطرح کردن اين طرح در صدد خريد زمان باشد».


به گفته سفیر آمریکا در آژانس ايران بايد به طور کامل نگرانی ها درباره برنامه گذشته هسته ای اين کشور برطرف کند و «طرح الحاقی» را نیز اجرا کند.


XS
SM
MD
LG