لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

متکی: شورای امنیت تا گزارش آژانس منتظر بماند


متکی: اراده سياسی و يا قدمی عملی در توليد بمب اتمی، حتی قبل از سال ۲۰۰۳ وجود نداشته است.
متکی: اراده سياسی و يا قدمی عملی در توليد بمب اتمی، حتی قبل از سال ۲۰۰۳ وجود نداشته است.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز جمعه، در داووس، در سوئيس، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «شورای امنيت بايد تا اعلام گزارش آژانس، در اوایل ماه مارس در مورد فعاليت های هسته ای ايران» منتظر بماند.


آقای متکی گفت: «اگر گزارش آژانس نشان دهد که ايران در گذشته، برخلاف آنچه که امريکا ادعا می کند، در پی ساختن بمب اتمی نبوده است، شورای امنيت بايد با صادر کردن قطعنامه ای جدید، ايران را از اين اتهامات مبری کند.»


وزير امور خارجه ايران همچنین افزود که اراده سياسی و يا قدمی عملی در توليد بمب اتمی، حتی قبل از سال ۲۰۰۳ وجود نداشته است.


موارد کلیدی پیش نویس سومین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران


گزارش «برآورد اطلاعات ملی» (NIE) درباره ايران، که بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا تدوين شده بود در اوايل دسامبر اعلام کرد که ايران تلاش برای توليد بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


« اراده سياسی و يا قدمی عملی در توليد بمب اتمی، حتی قبل از سال ۲۰۰۳ وجود نداشته است.»
منوچهر متکی

منوچهر متکی در پاسخ به این سئوال، که پیام وی برای شورای امنیت چیست، با اشاره به دو قطعنامه تحریمی گذشته، گفت: «وقت آن رسیده که اشتباهات گذشته تصحیح شود.»


آقای متکی در مورد روابط ايران و آمريکا گفت: «به عنوان يک واقع گرا بايد بگويم در حال حاضر امکان بر قراری رابطه بين دو کشور را نمی بينم.»


سخنان آقای متکی در مورد برنامه هسته ای ايران زمانی بيان می شود که پنج کشور عضو دائمی شورای امنيت، يعنی آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين، به اضافه آلمان در مورد تدوين سومين قرار داد تحريمی عليه ايران به توافق رسيده اند.


به گزارش آسوشيتدپرس، دراين پيش نويس ازهمه کشورهای جهان خواسته شده است در روابط مالی خود با ايران، مانند اعتبارات صادراتی، ضمانت و بيمه، «هشيارانه»عمل کنند.


اين سند همچنين خواستار«هشياری» در قبال معاملات مالی با بانک های ايران، به ويژه «بانک صادرات و بانک ملی»، شده است.


اين پيش نويس ازهمه کشورها خواهد خواست تا محموله های صادراتی به ايران را دقت بيشتر بازرسی کرده تا مانع ارسال مواد و تجهيزات ممنوع به اين کشور شوند.


آمریکا اسرائیل و بسیاری از کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پی ساختن بمب اتمی است. ایران همواره این اتهامات را رد کرده، هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز خوانده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز شنبه، برخلاف سخنان آقای متکی اعلام کرد که برنامه هسته ای ايران برای توليد بمب اتمی «کاملا پيشرفت» کرده و احتمالا اين کشور در حال ساختن کلاهک هسته ای است.


جليلی پارلمان اروپا را قانع نکرد


« چرا ايران تصميم گرفته که غنی سازی با غلظت بيشتر را در پيش بگيرد، در حالی که برای اهداف صلح آميز اورانيوم غنی شده ۴ تا ۶ درصد کافی است.»
برخی از نمایندگان پارلمان اروپا

وب سايت رسمی پارلمان اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که پاسخ های سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در مورد برنامه هسته ای ايران به سوالات نمايندگان پارلمان اروپا، در بروکسل، چندان قانع کننده نبوده است.


به نوشته وب سايت رسمی پارلمان اروپا، برخی از نمايندگان پارلمان اروپا از آقای جليلی پرسيدند که چرا ايران تصميم گرفته که غنی سازی با غلظت بيشتر را در پيش بگيرد، در حالی که برای اهداف صلح آميز اورانيوم غنی شده ۴ تا ۶ درصد کافی است.


آقای جليلی در پايسخ به اين سئوالات گفت: «ما حق داريم غنی سازی کنيم و ايران تا ۲۰ سال آينده احتياج به ۲۰ هزار مگاوات انرژی دارد.»


برخی از نمايندگان پارلمان اروپا سئوالاتی در مورد اين که چگونه جامعه بين المللی به ايران می تواند اعتماد کند را پيش کشيدند.


آقای جليلی در پاسخ به اين پرسش ها گفت: «در دکترين دفاعی ما سلاح هسته ای جايی ندارد و سلاح های کشتار دستجمعی نمی تواند موجب امنيت و يا قدرتمندی کشوری شود.»


سايت رسمی پارلمان اروپا می نويسد در پايان بسياری از نمايندگان اين نهاد احساس کردند که پرسش هايشان بی پاسخ مانده است.


XS
SM
MD
LG