لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

هفتمین محموله سوخت هسته ای به بوشهر رسید


تنها یک محموله سوخت برای راه اندازی نیروگاه بوشهر باقی مانده است.
تنها یک محموله سوخت برای راه اندازی نیروگاه بوشهر باقی مانده است.

هفتمین محموله سوخت هسته ای از مجموع هشت محموله مورد نیاز برای راه اندازی نیروگاه بوشهر از روسیه ارسال شد و به محل نیروگاه در بوشهر رسید.



به گزارش خبرگزاری دولتی ايران، ایرنا، اين محموله که همانند محموله های قبلی ۱۱ تن وزن دارد، به نيروگاه هسته ای بوشهر رسيده و بدين ترتيب با تحویل تنها يک محوله ديگر، نیروگاه بوشهر می تواند راه اندازی شود.

روسيه طبق قرارداد بايد ۸۲ تن سوخت انرژی هسته ای را که برای راه اندازی نيروگاه بوشهر ضروری است، به ايران تحويل دهد و تاکنون ۷۷ تن سوخت به بوشهر ارسال کرده است.


بعد از چندين ماه مشاجره بین ايران و روسيه، اولين محموله سوخت به تاريخ ۱۷ دسامبر به ايران تحويل داده شد.


دیگر محموله های سوخت هسته ای در روزهای ۲۸ دسامبر ، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ۲۴ ژانويه از سوی روسيه تحويل ايران شده بود.


مقامات شرکت روسی «تول»، توليد کننده سوخت اتمی نيروگاه بوشهر، ابراز اميدواری کرده اند که تا پايان ماه فوريه تمام سوخت اوليه برای راه اندازی اولين راکتور هسته ای ايران را تحويل دهند.


نيروگاه بوشهر اولين رآکتور هسته ای است که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و ايران تاريخ اين بهره برداری را تابستان ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) اعلام کرده است، اما روسيه می گوید افتتاح اين نيروگاه تا پايان سال جاری ميلادی ممکن نيست.

بر اساس قرارداد ميان تهران و مسکو، تامين سوخت نيروگاه بوشهر به مدت ده سال به عهده کشور روسيه است.


نيروگاه بوشهر اولين رآکتور هسته ای است که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و ايران تاريخ اين بهره برداری را تابستان ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) اعلام کرده است، اما روسيه می گوید افتتاح اين نيروگاه تا پايان سال جاری ميلادی - زمستان سال ۸۷ - ممکن نيست.


ايرنا يسيپووا، سخنگوی طرف قراداد روسی، روز ۲۰ دسامبر گفته بود: «در شرايط حاضر می توانيم پيش بينی کنيم که نيروگاه بوشهر پيش از پايان سال ۲۰۰۸ افتتاح نخواهد شد.»


بر اساس توافق های اوليه، قرار بود اين نيروگاه با آغار هزاره سوم به بهره برداری برسد، اما احداث نيروگاه حداقل پنج بار به دلايل متعدد متوقف شد.


دولت ايران اولين دريافت محموله سوخت از روسيه را يک پيروزی خوانده و اعلام کرده بود که اين امر ثابت می کند برنامه استفاده از نيروی هسته ای ايران، بر خلاف نظر آمريکا و متحدانش، صلح آميز است.


تصميم روسيه برای ارسال سوخت پس از آن اتخاذ شد که گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا اعلام کرد که ايران برنامه توليد بمب هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


زيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل به روسيه اخطار کرده بود که اين محموله می تواند مورد استفاه نظامی قرار بگيرد.


آمريکا و روسيه اعلام کرده اند که ايران با دريافت محموله سوخت هسته ای، به برنامه غنی سازی اورانيوم که می تواند علاوه بر تامين سوخت يک نيروگاه هسته ای، در توليد بمب به کار رود، نيازی ندارد.


ايران توافق کرده است که پس مانده سوخت مصرف شده را به روسيه بازگرداند تا ثابت کند که پلوتونيوم را برای ساخت بمب نمی خواهد.


با اين حال دولت ايران اعلام کرده است که برخلاف نظر شورای امنيت، غنی سازی اورانيوم را ادامه خواهد داد چرا که برای رآکتور اتمی ۳۰۰ مگاواتی، در دارخوئين به سوخت نياز دارد.


مقامات دولت ايران اعلام کرده اند که قصد دارند طی دو دهه آتی ۲۰ هزار مگاوات الکتريسيته از انرژی هسته ای به دست بياورند.


XS
SM
MD
LG