لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

متکی: نيمی از نيروگاه بوشهر تابستان راه اندازی می شود


روسیه بخشی از سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را به ایران فرستاده است.
روسیه بخشی از سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را به ایران فرستاده است.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه گفت: پس از ارسال سوخت از روسيه که هشت مرحله دارد، نيمی از نيروگاه بوشهر در تابستان آينده راه اندازی خواهد شد.


آقای متکی به خبرنگاران در تهران گفته است: خوشبختانه روسيه تصميمی را که از مدتی قبل به ما اعلام کرده بود عملی کرد و ديديم که سوخت در محموله های مختلف به ايران ارسال شد.


وی افزود: تکميل پروسه ارسال سوخت در هفت – هشت مرحله انجام می شود که اين خود زمينه تزريق سوخت و راه اندازی نيمی از نيروگاه بوشهر را طبق ضوابطی که در چارچوب قرارداد وجود دارد فراهم می آورد.


احمد فياض بخش، معاون سازمان انرژی اتمی ايران در امور نيروگاه ها، پیش از این از ارسال دومين محموله سوخت نيروگاه بوشهر از روسيه خبر داده بود.


اظهارات وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی بيان می شود که روسيه تاريخ معينی را برای راه اندازی نيروگاه بوشهر اعلام نکرده است.


رييس شرکت اتم استروی اکسپورت اواسط ماه دسامبر اعلام کرد که به رغم ارسال سوخت نيروگاه بوشهر، تاسيسات آن تا پايان سال ۲۰۰۸ راه اندازی نخواهد شد.


ساخت نيروگاه بومی


همزمان با ارسال دومين محموله سوخت نيروگاه هسته ای بوشهر، پرويز فتاح، وزير نيرو از شروع ساخت اولين نيروگاه هسته ای بومی در منطقه دارخوين، واقع در جنوب غربی خوزستان، خبر داد.


نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوين قرار است تحت نظر سازمان انرژی اتمی ايران ساخته شود.


فرانسه بر پايه قراردادی که در زمان شاه با ايران بسته بود، قرار بود يک نيروگاه هسته ای در اين منطقه احداث کند.


همزمان با ارسال دومين محموله سوخت نيروگاه هسته ای بوشهر، پرويز فتاح، وزير نيرو از شروع ساخت اولين نيروگاه هسته ای بومی در منطقه دارخوين، واقع در جنوب غربی خوزستان، خبر داد.

آقای فتاح با تاکيد بر همکاری های تنگاتنگ ميان سازمان انرژی اتمی و وزارت نيرو گفت: بر پايه مطالعات مکان يابی برای احداث يک نيروگاه بومی هسته ای در کشور که توسط سازمان انرژی اتمی صورت گرفت، منطقه دارخوين برای اين کار انتخاب شده و احداث نيروگاه آغاز شده است.


وی گفت که «متخصصين ايرانی توانايی لازم را برای ساخت اين نيروگاه بومی دارند و با نگرش به تجربه ای که ايران در احداث نيروگاه های برق آبی، فسيلی و بخاری دارد، نيروگاه های هسته ای را می توان با توان داخلی گسترش داد.»


در همين رابطه، غلامرضا آقازاده ، معاون رييس جمهوری اسلامی و رييس سازمان انرژی اتمی ايران، گفت که ساخت نيروگاه دارخوين در عرض چهار تا پنج سال آينده به پايان خواهد رسيد.


مقامات ايرانی خبر پروژه احداث نيروگاه دارخوين را زمانی انتشار دادند که آمريکا، روسيه و برخی از کشورهای اروپايی تاکيد دارند که ايران با توجه به دريافت سوخت هسته ای از روسيه برای نيروگاه بوشهر، ديگر نيازی به ادامه برنامه غنی سازی ندارد.


در مقابل، دولتمردان جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی نژاد، می گويند که ايران در نظر دارد نيروگاه های بيشتری را در کشور احداث کند و لازم است سوخت اين نيروگاه ها را در تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز تهيه کند.


پيشتر احمدی نژاد گفته بود که ايران در عرض چهار تا پنج سال آينده تعداد سانتريفيوژهای خود را از سه هزار دستگاه به ۵۰ هزار دستگاه افزايش خواهد داد تا امکانات لازم را برای تامين سوخت لااقل يکی از نيروگاه هايی که قرار است بسازد، داشته باشد.


با توجه به اصرار جمهوری اسلامی برای ادامه غنی سازی، احتمال اينکه شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه ديگری را عليه ايران صادر کند، زياد است.


با اين وجود، احمدی نژاد می گويد برنامه هسته ای ايران با تمام قوا ادامه خواهد يافت و جمهوری اسلامی از تهديدات نظامی و تحريم های اقتصادی و سياسی هراسی ندارد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG