لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

موفاز: احتمال حمله به ایران افزایش یافته است


موفاز:قطار هسته ای ايران به سرعت به جلو پيش می رود.
موفاز:قطار هسته ای ايران به سرعت به جلو پيش می رود.

شاول موفاز، وزير ترابری اسراييل، روز سه شنبه، ۲۳ ژانويه، گفت:«با کاهش یافتن تلاش های دیپلماتیک، امکان حمله نظامی به ايران افزايش يافته است.»


آقای موفاز در کنفرانس «هرزليا» در «موسسه مطالعات سياسی و استراتژی» در اسراييل، اعلام کرد: «قطار هسته ای ايران به سرعت به جلو پيش می رود و دو ساال بيشتر فرصت باقی نمانده تا ايران را متوقف کرد.»


به گزارش روزنامه هاراتص، چاپ اسراييل، وزير ترابری این کشور افزود: «بمب اتمی برای ايران هدف نيست، بلکه يک وسيله است. ايران اميدوار است با به دست آوردن بمب اتمی مبدل به ابر قدرت اسلامی شود و منطقه خاورميانه را تحت تسلط خود در آورد.»


  • ايران اميدوار است با به دست اوردن بمب اتمی مبدل به ابر قدرت اسلامی شود و منطقه خاورميانه را تحت تسلط خود در آورد.
شاول موفاز، وزیر ترابری اسرائیل

جمهوری اسلامی ايران، همواره تلاش برای دستيابی به بمب اتمی را رد کرده و گفته است برنامه های هسته ای اين کشور، اهدافی صلح آميز دارد، با اين حال، شورای امنيت سازمان ملل متحد با صدور دو قطعنامه خواستار توقف غنی سازی اورانيوم از سوی ايران شده اند.


بريتانيا، فرانسه و آلمان روز سه شنبه اعلام کردند که در صدد هستند پيش نويس قطعنامه جديدی عليه ايران را به شورای امنيت ارايه دهند.


در همين حال، جان بولتون، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل نيز که در کنفرانس هرزليا در اسراييل شرکت کرده است، در يک سخنرانی در «موسسه مطالعات سياسی و استراتژی» در اسراييل گفت که تقريبا احتمال آنکه جرج بوش، ریيس جمهوری آمريکا، پيش از پايان دوره رياست جمهوری خود در ژانويه ۲۰۰۹، دستور حمله به ايران را صادر کند، وجود ندارد.


جان بولتون از هواداران حمله به عراق بوده و گفته می شود که اغلب مواضعی سرسختانه نسبت به جمهوری اسلامی ايران اتخاذ کرده است.


به نوشته روزنامه هاراتص، آقای بولتون افزود که تقريبا شانس آنکه دولت بوش دستور حمله به ايران را صادر کند، صفر است.


جان بولتون گفت:« گزارش «برآورد اطلاعات ملی» (NIE) درباره برنامه هسته ای ايران هدفی سياسی داشته و به منظور محدود کردن مانور دولت آمريکا در مورد ايران منتشر شده است.»


در اوايل دسامبر سال گذشته، اين گزارش اعلام کرد که ايران برنامه توسعه سلاح هسته ای خود را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده، ولی به غنی سازی ادامه داده است.


  • شانس آنکه دولت بوش دستور حمله به ايران را صادر کند، صفر است.
جان بولتون، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل

آقای بولتون گفت که موفقيت شگفت آور حمله اسراييل در سپتامبر گذشته به سوريه می تواند در مورد ايران نيز در آينده تکرار شود.


نيروی هوايی اسراييل در ماه سپتامبر به ساختمانی در بخش شمالی سوريه حمله کرد.


برخی از رسانه ها اعلام کردند که اين ساختمان در واقع تاسيسات هسته ای بوده که سوری ها با کمک کره شمالی ساخته بودند.


دو کشور سوريه و کره شمالی چنين امری را به شدت رد کردند و اسراييل در اين مورد سکوت کرده است.


آقای بولتون پيش از حمله اسرائيل در مورد همکاری هسته ای کره شمالی و سوريه هشدار داده بود.


جان بولتون گفت: «دولت های آمريکا و اسراييل از اين همکاری اطلاع دارند.»


سفير سابق آمريکا در سازمان ملل افزود:« گسترش سلاح های هسته ای در خاورميانه از طريق کره شمالی آغاز خواهد شد. اين کشور پول تقلبی چاپ می کند، مواد مخدر می فروشد و به هر کاری برای به دست آوردن پول دست می زند.»


کنفرانس «هرزليا» هر سال در اسراييل با شرکت شخصيت های سياسی اسراييلی و بين المللی برگزار می شود.


موضوع اصلی کنفرانس امسال برنامه هسته ای ايران است. اين کنفرانس بين روزهای ۲۰ و ۲۳ ژانويه برگزار شد.


XS
SM
MD
LG