لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

واکنش رایان کروکر به تأخیر در مذاکرات ایران و آمریکا


سفیر آمریکا در بغداد گفته است زمان بر گزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا هنوز نامشخص است و تهران مسئول تأخير پديد آمده در اين گفت و گوها است.
سفیر آمریکا در بغداد گفته است زمان بر گزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا هنوز نامشخص است و تهران مسئول تأخير پديد آمده در اين گفت و گوها است.

سفیر آمریکا در بغداد گفته است زمان بر گزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا بر سر اوضاع امنیتی عراق هنوز نامشخص است و تهران مسئول تأخير پديد آمده در اين گفت و گوها است.


رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد، روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرگزاری رويترز همچنين با اشاره به سفر احتمالی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، به بغداد، تصريح کرد: اين سفر دارای اهميت چندانی نيست.


آقای کروکردر این باره گفت: «صرف انجام چنين ديدارها و حرف هايی که زده می شود مهم نيست؛ آنچه مهم است عمل به آن حرف هاست.»


وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه اعلام کرده بود که جلال طالبانی، رييس جمهوری اين کشور، از محمود احمدی نژاد دعوت کرده است از عراق ديدن کند و آقای احمدی نژاد نيز اين دعوت را پذيرفته است.


يکی از مشاوران آقای احمدی نژاد نيز ضمن تاييد اين دعوت به خبرگزاری رويترز گفته بود: «هنوز تاريخی برای اين ديدار تعيين نشده است.»


زمان نامشخص دور بعدی مذاکرات


از سوی ديگر، زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات ايالات متحده و جمهوری اسلامی در باره امنيت عراق همچنان نامعلوم است. رايان کروکر در اين باره گفت: «ما خواهان برگزاری اين گفت و گوها بوديم. اما آنها يکباره ساکت شدند.»


  • «ما خواهان برگزاری اين گفت و گوها بوديم. اما آنها(ایرانی ها) يکباره ساکت شدند.»
رایان کروکر

چهارمين دور گفت و گوهای جمهوری اسلامی و ايالات متحده در باره فرونشاندن خشونت ها در عراق قرار بود در نيمه دسامبر انجام شود اما اين گفت و گوها به علت آنچه که مقام های آمريکايی «مشکلات برنامه ريزی» خواندند انجام نشد.


تهران هنوز واکنشی به اين سخنان نشان نداده است؛ اما منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، اوايل بهمن ماه اعلام کرده بود تهران از آمريکا ضمانت می خواهد که قبل از برگزاری نشست جديد، نتايج گفت و گوهای پيشين را بپذيرد.


در ارديبهشت سال گذشته، مقام های رسمی جمهوری اسلامی و ايالات متحده برای نخستين بار بر سر ميز گفت و گو نشستند تا در باره امنيت عراق به بحث بپردازند.


دومين و سومين دور اين گفت و گوها در مرداد سال جاری برگزار شد. در هر سه دور گفت و گوها، نمايندگی طرف آمريکايی با رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد، و نمايندگی طرف ايرانی با حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در بغداد، بود.


ايالات متحده ايران را به ارسال اسلحه و آموزش شورشيان در عراق متهم می کند. اما جمهوری اسلامی همواره اين اتهامات را رد کرده و گفته است خود را به برقراری صلح و ثبات در کشور همسايه متعهد می داند.


ديگر موضوع مورد مناقشه دو کشور پرونده هسته ای جمهوری اسلامی است. ايالات متحده تهران را متهم می کند که فعاليت های هسته ای خود را با هدف دستيابی به سلاح های هسته ای دنبال می کند. جمهوری اسلامی اين اتهام را رد می کنند و همچنان، علی رغم خواست جهانی، بر ادامه غنی سازی پا می فشارند.


تنش های ميان آمريکا و جمهوری اسلامی ماه گذشته با حادثه ای که در تنگه هرمز روی داد اوج گرفت. در آن حادثه پنج قايق تندرو، که پنتاگون می گويد متعلق به سپاه پاسداران بوده اند، به ناوچه های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کردند. اما در مقابل تهران اعلام کرد چنين امری اتفاق نيفتاده و قايق های ايرانی در حال گشت عادی روزانه خود بوده اند.


پس از آن حادثه جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، اقدام قايق های ايرانی را حرکتی «تحريک آميز» خواند و به ايران هشدار داد هرگونه اقدام عليه ناوگان آمريکا در خليج فارس، «پيامد های جدی» برای اين کشور خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG