لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

بوش: ایران به حمایت از شبه نظامیان در عراق پایان دهد


استقبال شیخ الصباح، امیر کویت از جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا
استقبال شیخ الصباح، امیر کویت از جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا

جرج بوش ، رييس جمهوری آمريکا ، روز شنبه ۱۲ ژانویه ، در مقر نظامی اين کشور در کويت ، از ايران خواست که حمايتش را از شبه نظاميانی که به آمريکايی ها و عراقی ها حمله می کنند، متوقف کند.


آقای بوش گفت: «ماموران ايرانی در بازداشت ما هستند و ما بيشتر در مورد اين که چگونه ايران از گروه های افراطی حمايت می کند ، اطلاعات کسب کرده ايم.»


آمريکا بارها ايران را به پشتيبانی از شورشيان در عراق متهم کرده ، ولی تهران اين اتهامات را رد کرده و هدف خود را ايجاد ثبات در عراق می خواند.


جرج بوش همچنين در سخنان خود از کشور سوريه خواست که از «وارد شدن تروريست ها» از اين کشور به عراق جلوگيری کند.


رییس جمهوری آمریکا در مورد عراق گفت که به دليل افزايش نيروهای آمريکايی در این کشور اميد به اين عراق بازگشته است.


آمريکا، سال گذشته، حدود ۳۰ هزار سرباز اضافی برای برقراری ثبات و ايجاد امنيت در بغداد و استان انبار، به اين کشور فرستاد.



بوش:«ماموران ایرانی در بازداشت ما هستند و ما هر چه بیشتر در مورد این که چگونه ایران از گروه های افراطی حمایت می کند، اطلاعات کسب کرده ایم.»

آقای بوش گفت که تصميمی برای باز گرداندن سربازان بيشتری از عراق به آمريکا نگرفته است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، رييس جمهوری آمريکا سخنان خود را در مقر نظامی اين کشور، که پايگاه نه هزار سرباز آمريکايی است، بيان کرد.


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کروکر سفير اين کشور در بغداد، به جرج بوش، گزارشی در مورد وضعيت عراق ارائه دادند.


آقای بوش افزود:«ما بايد تمام تلاش خود را انجام دهيم تا در سال ۲۰۰۸ پيشرفت بيشتری در عراق داشته باشيم.»


جرج بوش بار ديگر اعلام کرد که کاهش بيشتر نيروهای اين کشور به وضعيت امنيتی عراق بستگی دارد، و وی در اين مورد، منتظر نظر ژنرال ديويد پترائوس، در ماه مارس خواهد بود.


رايان کروکر و ژنرال پترائوس، ماه مارس، گزارش های جديدی را در مورد جنگ در عراق، به کنگره ايالات متحده ارائه خواهند داد.


آقای بوش در ماه سپتامبر گذشته، پس از آنکه آقای کروکر و ژنرال پترائوس اولين گزارش خود را در مورد بهبود وضعيت امنيتی عراق به کنگره اين کشور ارائه دادند، اعلام کرد که تا ماه ژوئيه ۲۰۰۸، سه هزار نفر از نيروهای اين کشور را از عراق خارج می کند و تعداد سربازان آمريکايی در اين کشور را به ۱۳۰ هزار نفر کاهش می دهد.


جرج بوش از افزايش نيروهای آمريکايی در سال گذشته در عراق دفاع کرد و گفت که اين امر باعث شده که عراق محل متفاوتی از سال گذشته باشد.


رييس جمهوری آمريکا همچنين از تلاش های دولت مرکزی عراق برای کاهش جنگ بين فرقه ای پشتيبانی کرد.


جرج بوش روز سه شنبه سفر هشت روزه خود را را در خاورميانه آغاز کرده است. وی روزهای چهارشنبه تا جمعه را به گفت و گو با رهبران اسراييلی و فلسطينی سپری کرد و سپس عازم کويت شد.


پس از کويت، آقای بوش رهسپار بحرين، امارات متحده عربی و عربستان سعودی می شود و در آخرين مرحله از سفر، شانزدهم ژانويه عازم مصر خواهد شد.


جرج بوش روز دوشنبه به کنگره آمريکا در مورد تصميش برای فروش ۲۰ ميليارد دلار اسلحه به عربستان سعودی خبر خواهد داد.


XS
SM
MD
LG