لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

دو حمله انتحاری در بغداد، دستکم ۱۲ کشته بر جای گذاشت


مقامات نظامی در عراق، روز دوشنبه، هفتم ژانويه، اعلام کردند که بر اثر دو حمله انتحاری در بغداد، دستکم ۱۲ نفر کشته شدند.
مقامات نظامی در عراق، روز دوشنبه، هفتم ژانويه، اعلام کردند که بر اثر دو حمله انتحاری در بغداد، دستکم ۱۲ نفر کشته شدند.

مقامات نظامی در عراق، روز دوشنبه، هفتم ژانويه، اعلام کردند که بر اثر دو حمله انتحاری در بغداد، دستکم ۱۲ نفر کشته، و ۲۸ نفر ديگر زخمی شده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سرهنگ ریاض السامرائی، يکی از رهبران «گروه های مسلح سنی» هوادار آمريکا، در ميان کشته شدگان است.


حملات متعددی در هفته های گذشته، عليه گروه های مسلح عراقی که با آمريکا همکاری کرده و موجب کاهش خشونت در عراق شده اند، انجام گرفته است.


ارتش آمريکا در بيانيه ای، گروه القاعده را مسئول انفجارهای اخير دانسته و حمله اين گروه را «به شهروندان شجاع عراقی، که حاضر نيستند تسليم تروريست ها و ايدئولوژی طالبان گونه آنها شوند، به شدت محکوم کرد.»


گروه القاعده اخيرا گروه های سنی را که با آمريکا در عراق همکاری می کنند، تهديد کرده بود. اسامه بن لادن، رهبر االقاعده، در اواخر سال گذشته ميلادی در پيامی خطاب به اين گروه ها، که به صورت نوار صوتی منتشر شد، گفت که «شما شرم مردمتان هستيد و در اين زندگی و پس از آن، در عذاب خواهيد بود.»


ژنرال کوين برگنر، سخنگوی ارتش آمريکا اعلام کرد که حملات اخير القاعده نشان می دهد که این گروه می ترسد، پايگاه خود را در ميان سنی های عراق از دست بدهد.


اولين حمله انتحاری در نزديکی ساختمان «شورای بيداری»، در منطقه اعظميه بغداد، اتفاق افتاد.


قاسم موسوی، سخنگوی ارتش عراق، به آسوشيتدپرس گفت که حمله انتحاری دوم زمانی صورت گرفت، که مردم از ساختمان «شورای بيداری» به خيابان گريختند.


گروه های موسوم به «شوراهای بيداری» با شورشيان گروه القاعده مقابله می کنند و گفته می شود که فعاليت آنها موجب کاهش بمبگذاری و خشونت در بغداد شده است.


منطقه اعظميه بغداد يکی از مراکز شورشيان سنی به شمار می رفت و پایگاه امنی برای گروه القاعده بود.


تغيير موضع شورشيان سنی اعظميه و همکاری آنها با ارتش آمريکا، عامل مهمی برای کاهش خشونت در اين منطقه به شمار می آيد.


عبدل ستار ابو ريشا، بنيادگذار «شوراهای بيداری» نيز، در دهم سپتامبر سال جاری، ده روز پس از ملاقات با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در انفجار بمب کشته شد.




XS
SM
MD
LG