لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

احمدی نژاد: پرونده اتمی به نفع ایران در حال خاتمه است


رییس جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.
رییس جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

همزمان با طرح قطعنامه سوم تحریم درشورای امنیت سازمان ملل متحد، رییس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفت: «ماجرای سياسی سنگين هسته ای» به نفع ایران در حال خاتمه است.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی که به استان بوشهر سفر کرده است، با اشاره به تردیدهای جامعه بین المللی درباره فعاليت های هسته ای ایران گفت: «همه ادعاها يكی پس از ديگری با بررسی دقيق بازرسان و كارشناسان آژانس به نفع ملت ايران و بر اساس قانون لغو شد و پوچی ادعاها به اثبات رسيد.»


رییس جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.


وی گفت: «دشمنان ملت ایران امروز در تفرقه به سر می برند و اگر تصور می کنند که جمهوری اسلامی ذره ای کوتاه خواهد آمد اشتباه می کنند.»


قرار است محمد البرادعی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، گزارش تازه خود درباره فعالیت های هسته ای ايران را تا دو هفته دیگر به دبیرکل سازمان ملل ارایه کند.


این گزارش می بایست در ماه دسامبر (آذر ماه) تکميل و ارايه می شد ولی بنا به دلايلی تا ماه فوریه به تعويق افتاد و ایران تعهد کرد که تا آن زمان به باقیمانده سوالات آژانس پاسخ دهد.


  • «اگر چهار سال ديگر بياييد و اين پيشنهاد ( مشارکت در ساخت نیروگاه اتمی) را مطرح كنيد، مردم تقاضای شما را به ديوار خواهد كوبيد و محلی به شما نخواهند گذاشت.»
رییس جمهوری اسلامی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز سه شنبه گفته بود که اين کشور به همه «سوالات» باقی مانده آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای اين کشور پاسخ داده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز این ادعای ایران را تایید یا رد نکرده است.


مدیر کل آژانس در گزارش ماه نوامبر خود به شورای حکام گفته بود که تهران با سازمان بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده است ولی هنوز به خواست جامعه بین المللی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم پاسخ مثبت نداده است.


در این گزارش همچنین به ابهاماتی اشاره شده بود که در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی وجود دارد و ایران باید به آنها پاسخ دهد.


تهران تاکنون با رد درخواست کشورهای غربی و سر باز زدن از پذیرش دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد در باره تعليق غنی سازی اورانيوم، به فعاليت های حساس هسته ای خود ادامه است.


دعوت به مشارکت غربی ها


محمود احمدی نژاد در سخنرانی روز چهارشنبه خود همچنین خطاب به کشورهای غربی گفت: «بياييد در ساخت نيروگاه های اتمی مشاركت كنيد.»


اما وی در عین حال اظهار داشت: «اگر چهار سال ديگر بياييد و اين پيشنهاد را مطرح كنيد، مردم تقاضای شما را به ديوار خواهد كوبيد و محلی به شما نخواهند گذاشت.»


آقای احمدی نژاد افزود: «من پيشنهاد تشكيل كنسرسيوم غنی سازی دادم؛ اما شما نپذيرفتيد و ديديد ملت ايران بدون نياز به شما، امروز خود، مديريت سوخت را در اختيار دارد و چرخه كامل توليد سوخت را بر پا كرده و جزو كشورهای اتمی جهان شده است.»


بر اساس دو قطعنامه شورای امنیت، و همچنین بر اساس تحریم های جداگانه ایالات متحده، افراد و شرکت هایی که در فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی مشارکت کنند مشمول تحریم و مجازات خواهند شد.


محمود احمدی نژاد همچنین پرونده هسته ای را «ماجرای سياسی سنگينی» خواند که «بزرگ ترين و گسترده ترين چالش سياسی پس از انقلاب» بوده است.


XS
SM
MD
LG