لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

آمریکا: آزمایش موشکی ایران «تاسف بار» است


جمهوری اسلامی می گويد که يک موشک ماهواره بر را با نام «سفير» به فضا پرتاب کرده که قرار است ماهواره «اميد» را در مدار زمين قرار دهد.
جمهوری اسلامی می گويد که يک موشک ماهواره بر را با نام «سفير» به فضا پرتاب کرده که قرار است ماهواره «اميد» را در مدار زمين قرار دهد.

دانا پرینو و گوردون جاندرو، سخنگویان کاخ سفید آمریکا با «تاسف بار» خواندن پرتاب کاوشگر فضایی ایران اعلام کردند که «ايران با انجام چنين کارهايی فقط خود را بيشتر منزوی می کند.»


خانم پرینو روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: امروز صبح ایران بار دیگر یک موشک بالیستیک آزمایش کرد. این باعث تاسف است که آنها چنین کاری را انجام دادند چون باعث انزوای بیشتر این کشور در جامعه جهانی خواهد شد.


گوردون جاندرو، سخنگوی دیگر کاخ سفيد از پرتاب موشک ماهواره بر ايران به فضا انتقاد کرد و گفت: «اين جای تاسف است که ايران به آزمايش موشک های بالستيک ادامه می دهد.»


وی افزود: «اين امر فقط موجب منزوی شدن هر چه بيشتر مردم ايران می شود.»


به گزارش آسوشيتدپرس، برخی از متخصصين غربی معتقدند که ايران از برنامه فضايی خود به عنوان پوششی برای آزمايش موشک های بالستيک استفاده می کند.



  • «اين جای تاسف است که ايران به آزمايش موشک های بالستيک ادامه می دهد.»
گوردون جان درو، سخنگوی کاخ سفید

آمريکا و بسياری از کشورها ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد و با توسعه موشک های بالستيک تهران می تواند کشورهای زيادی را مورد هدف قرار دهد. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی خود را صلح آمیز خوانده است.


پرتاب موشک «سفیر» به فضا


جمهوری اسلامی می گويد که يک موشک ماهواره بر را با نام «سفير» به فضا پرتاب کرده که قرار است ماهواره «اميد» را در مدار زمين قرار دهد.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، موشک «سفير» که يک راکت کاوشی است، از جمله مقدمات اوليه پرتاب ماهواره به مدار است و وظيفه شناسايی محيط پروازی ماهواره ها قبل از پرتاب را انجام می دهد.


در روزهای گذشته، رسانه های دولتی ايران با تبليغات گسترده از دستاورد تازه هوا فضا توسط جمهوری اسلامی خبر دادند که شامل ساخت ماهواره ايرانی اميد، ايستگاههای زمينی و پايگاه پرتاب فضايی بومی جمهوری اسلامی ايران است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران به همراه مقامات نظامی جمهوری اسلامی در مراسم شليک اين موشک و رونمايی از ماهواره اميد شرکت کردند.


آقای احمدی نژاد در اين مراسم گفته است:«ما نياز داريم که حضور عملی و موثری در فضا داشته باشيم.»
وی ضمن بسيار مهم خواندن اين دستاورد، اضافه کرد:« همه روزه ماهواره های زيادی در دنيا به هوا پرتاب می شود و موفقيت های علمی در دنيا به دست می آيد اما هيچ حساسيت و انگيزه ای ايجاد نمی کند ولی کوچکترين موفقيت ملت ايران در سراسر دنيا مورد توجه قرار می گيرد.»


گزارش منابع دولتی ايران حاکيست که «موشک سفير شامل بيش از ۱۰ هزار قطعه مختلف در اجزای گوناگون اعم از موتور، بدنه، هدايت و کنترل است که کارشناسان رشته های مختلف دانشگاهی طی ۱۰ سال گذشته ساخت تمامی اجزای آن را بومی کرده و اينک صنايع هوافضای جمهوری اسلامی قادر به ساخت کامل آن می باشد.»


تلويزيون دولتی ايران گزارشی مستقيم در اين باره پخش کرد، اما اشاره ای نداشت که اين مرکز فضايی در کدام قسمت ايران قرار دارد.


جمهوری اسلامی اعلام کرده است که چندين ماهواره را طی سه سال آينده به فضا پرتاب خواهد کرد.
ايران طی چند سال اخير برنامه های فضايی خود را تعقيب کرده و در اکتبر سال ۲۰۰۵ يک ماهواره ايرانی ساخت روسيه به نام سينا- يک توسط راکت روسی در فضا قرار گرفت و اکنون تنها ماهواره ايران در فضاست.


در فوريه سال ۲۰۰۷ نيز ايران راکت مشابهی را به فضا پرتاب کرده بود که به مدار زمين نرسيد.


XS
SM
MD
LG