لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

متکی خواستار ارائه پیشنهادهای سازنده به ایران شد


متکی: ايران قوانين بين المللی را رعايت می کند.
متکی: ايران قوانين بين المللی را رعايت می کند.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در مقاله ای که در شماره روز دوشنبه روزنامه انگلیسی زبان گاردين، چاپ لندن منتشر شده است، ايران را «کشوری مسئول» معرفی کرد و خواستار حمایت از برنامه هسته ای این کشور شد.


آقای متکی تيتر «خاورميانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی» را برای مقاله خود انتخاب کرده و می نويسد: «تهديد و تعرض در مورد ايران کافی است و ايران بايد در تلاش خود برای توسعه دانش انرژی هسته ای صلح آميز مورد حمايت واقع شود.»


وی بدون اشاره مستقيم به آمريکا و کشورهای غربی می گويد: «بايد فرای پيش شرط های تعيين شده برای آغاز مذاکره با ایران عمل کرد و پيشنهادهای سازنده ای [به ایران ] ارايه داد.»


آمريکا و برخی از کشورهای غربی هر گونه مذاکره با ايران بر سر برنامه اتمی این کشور را مشروط به توقف غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی دانسته اند.


  • «بايد فرای پيش شرط های تعيين شده برای آغاز مذاکره با ایران عمل کرد و پيشنهادات سازنده ای [به ایران ] ارايه داد.»
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا بارها گفته است که اگر ايران غنی سازی را متوقف کند اين کشور حاضر است در مورد تمامی مسايل با اين کشور مذاکره کند و رابطه تجاری خود را با تهران گسترش دهد.


بسياری از کشورها معتقدند که ايران می تواند از غنی سازی اورانيوم، برای توليد سلاح اتمی استفاده کند و عملکرد اين کشور قابل پيش بينی نيست.


«ایران، کشوری مسئول و قابل پیش بینی»


آقای متکی در اين مورد می نويسد: «ايران قوانين بين المللی را رعايت می کند و می خواهد از تشديد بحران های منطقه که ناشی از قاچاق مواد مخدر، افراطی گرايی و توليد سلاح های کشتار جمعی است، جلوگيری کند.»


وی افزود: «ايران نشان داده است که کشوری مسئول و عملکرد آن قابل پيش بينی است.»


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه مقاله خود در روزنامه گاردين، به گزارش های سازمان برآورد اطلاعات ملی آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی، که در اواخر دسامبر منتشر شد، اشاره کرده و می گويد: «اين گزارش ها نشان داده که برنامه های هسته ای ايران در ارتباط با مسائل نظامی نيستند و فقط هدف صلح جويانه داشته است.»


در اوايل ماه دسامبر، سازمان برآورد اطلاعات ملی اعلام کرد که ايران برنامه مربوط به ساخت سلاح اتمی را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز روز یکشنبه اعلام کرد که پيشر فت هايی در همکاری ايران با آژانس حاصل شده است.


وی افزود: «ولی آژانس می تواند بازرسی انجام دهد و درباره گذشته و حال تضمين دهد ولی نمی توانيم مقاصد آتی را پيش بينی کنيم.»


شورای امنيت تاکنون با تصويب دو قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند و پيش نويس قطعنامه سوم هم اکنون در این شورا آماده بررسی است.


آقای متکی در مقاله خود در روزنامه گاردین سعی کرده است که به انتقادات شديد نهادهای بين المللی از جمله پارلمان اروپا، درباره نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی پاسخ دهد.


در اين رابطه، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «سخنان غرب در مورد دمکراسی اهميتی ندارد وقتی منفعت و سود، سياست خارجی اين کشورها را تعيين می کند.»


وی گفت: «کسانی که ما را متهم می کنند مسئولين زندان های ابوغريب و گوانتانامو هستند.»


XS
SM
MD
LG