لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

وزیر خارجه آلمان: فشار بر ایران را افزایش دهید


اظهارات فرانک اشتانمایر درباره ایران توسط برخی دیگر از شرکت کنندگان در کنفرانس امنیت مونیخ از جمله جوزف لیبرمن، سناتور آمریکایی همراه شد.
اظهارات فرانک اشتانمایر درباره ایران توسط برخی دیگر از شرکت کنندگان در کنفرانس امنیت مونیخ از جمله جوزف لیبرمن، سناتور آمریکایی همراه شد.

برخی از شرکت کنندکان در کنفرانس امنیتی مونیخ که از روز جمعه کار خود را آغاز کرد خواستار افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران شدند.


کنفرانس سالانه امنيتی مونيخ، بين روزهای هشتم و دهم فوريه، برگزار می شود و در کنفرانس امسال ۲۵۰ نفر از جمله ۴۰ وزير و سه رييس جمهور در آن شرکت کرده اند.


فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان روز شنبه در این کنفرانس در سخنانی خواستار افزايش فشار بر ايران شد و گفت: «جامعه بين المللی بايد آماده باشد تا فشار را بر ايران در مورد برنامه هسته ای اين کشور افزايش دهد مگر آن که ترس ما در مورد اين برنامه کاملا از بين برود.»


جوزف ليبرمن، سناتور سرشناس آمريکايی نيز از چين به دليل افزايش روابط اقتصاديش با ايران به شدت انتقاد کرد.


  • «جامعه بين المللی بايد آماده باشد تا فشار را بر ايران در مورد برنامه هسته ای اين کشور افزايش دهد مگر آن که ترس ما در مورد اين برنامه کاملا از بين برود.»
والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان

این سناتور آمريکايی گفت: در حالی که کشور آلمان تجارت با ايران را کاهش داده، چين از اين موضوع به نفع خود استفاده کرده و دادو ستد با ايران را افزايش داده است.


جوزف ليبرمن افزود: «متاسفانه برخی از کشورها از تحريم عليه ايران استفاده می کنند و روابط خود را با ايران افزايش داده و سود می برند.»


سناتور ليبرمن گفت: «متاسفانه چنين کاری فقط امکان برخورد نظامی با ايران را افزايش می دهد.»


شورای امنيت به دلیل غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد تاکنون دو قطعنامه تحريمی عليه تهران صادر کرده است و از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند.


جمهوری اسلامی از این خواسته شورای امنيت سرپيچی کرده است و برنامه اتمی خود را دارای اهداف صلح آمیز می داند.


کشورهای گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، فرانسه، بريتانيا، چین و روسیه همراه با آلمان ماه گذشته بر سر تدوین پیش نویس سوم قطعنامه تحريم ايران به توافق رسیدند و این پیش نویس هم اکنون در شورای امنیت در دست بررسی است.


برخی از کشورهای غیر متعهد خواستار تعویق بررسی قطعنامه سوم تا زمان ارائه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد فعاليت های ايران شدند.


قرار است که محمد البرادعی تا پايان فوريه گزارش خود را درباره میزان همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس و پاسخ به ابهامات موجود درباره سابقه برنامه اتمی این کشور در اختیار شورای حکام قرار دهد.


البرادعی: با ایران مذاکره کنید


در همين حال، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز شنبه در کنفرانس مونيخ از جامعه بين المللی خواست تا هر چه زودتر با ايران در مورد برنامه هسته ای اين کشور گفت و گو کند.


محمد البرادعی گفت که اعتماد فقط می تواند از طريق مذاکرات مستقيم به وجود بيايد.


ايالات متحده هر گونه مذاکره مستقيم با ايران، خارج از چارچوب مسايل عراق را، مشروط به توقف غنی سازی توسط تهران دانسته است.


آمريکا و غرب ايران را متهم می کنند که در پی ساختن بمب اتمی است. تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و اهداف برنامه خود را صلح آميز و برای توليد برق دانسته است.


آینده افغانستان، ثبات در اروپا و آسیا، از دیگر موضوعات مهمی است که در کنفرانس مونیخ مورد بحث قرار می گیرد.


XS
SM
MD
LG