لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

برزیل زیر پا گذاشتن تحریم های ایران را تکذیب کرد


وزارت امور خارجه برزیل اعلام کرد که صدور شکر و گوشت به ایران منع نشده است. عکس از AFP
وزارت امور خارجه برزیل اعلام کرد که صدور شکر و گوشت به ایران منع نشده است. عکس از AFP

وزارت امور خارجه برزيل گزارش های رسانه ها مبنی بر فروش محصولات کمپانی های برزيلی به ايران خارج از چارچوب تحريم های سازمان ملل را تکذيب کرد.


روزنامه او استادو دو اس. پائولو روز سه شنبه گزارشی را مبنی بر زير پا گذاشتن تحريم های بين المللی عليه ايران توسط شرکت های برزيلی به چاپ رسانده و نوشته بود اين شرکت ها شکر، گوشت، مرغ و ديگر محصولات خود را از طريق دبی به ايران می فروشند.


در بيانيه که از سوی وزارت امور خارجه برزيل بر روی وبسايت اين وزارتخانه قرار گرفته، آمده است:«هيچ کدام از تحریم های شورای امنیت، صدور شکر، گوشت يا ديگر محصولات را که ما به ايران صادر کرده ايم، منع نکرده است.»


در بيانيه که از سوی وزارت خارجه برزيل بر روی وبسايت اين وزارتخانه قرار گرفته، آمده است:« هيچ کدام از تحریم های شورای امنیت، صدور شکر، گوشت يا ديگر محصولات را که ما به ايران صادر کرده ايم، منع نکرده است.»

اين بیانیه اضافه می کند که تحريم های بین المللی علیه ايران فروش محصولاتی را منع می کند که می توانند در برنامه هسته ای ايران مورد استفاده قرار گيرند.


دور سوم تحريم ها


شورای امنيت سازمان ملل متحد در حال حاضر پيش نويس قطعنامه سوم تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران را در دستور کار دارد که بر اساس آن تحريم های بيشتری اعمال خواهد شد.


آمريکا، فرانسه، بريتانيا و آلمان تلاش دارند با جلب نظر ساير اعضای شورای امنيت، قطعنامه سوم تحريم ها عليه ايران را به تصويب برسانند.


تحريم های قيد شده در پيش نويس قطعنامه سوم، گسترش مسدود کردن دارايی ها و ممنوعيت های مسافرتی در خصوص مقامات خاص جمهوری اسلامی و نيز برخی عناصر جديد را در بر می گيرد.


وزيران امور خارجه آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا، پنج کشور عضو دائمی شورای امنيت همراه با آلمان، چندی پيش در برلين در خصوص پيش نويس يک قطعنامه جديد عليه ايران به توافق رسيدند.


اين پيش نويس که به خاطر مقاومت چين و روسيه حاوی نوع ملايم شده ای از تحريم هايی است که واشينگتن خواستار آن بود ميان تمامی پانزده عضو شورای امنيت توزيع شده است.


پی ير ويمون، سفير فرانسه در آمريکا به تازگی گفته است: «برخی از اعضای شورای امنيت خواهان آن هستند که پيش از هرگونه اقدام تحريمی ديگری، به آژانس بين المللی انرژی اتمی فرصت بيشتری دهند تا با تهران مذاکره کند.»


انتظار می رود که آژانس بين المللی انرژی اتمی در پی گفت و گو با مقامات ايرانی، در اسفند ماه گزارش آتی خود در باره برنامه هسته ای ايران را ارائه دهد.


يک مقام روسی هم اخيرا گفت قطعنامه پيشنهادی سازمان ملل حاوی «پيام های روشنی» برای ايران است و اين کشور بايد همکاری کاملی با آژانس بين المللی انرژی اتمی داشته باشد.


سرگئی کيسلياک، معاون وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه ای با خبرگزاری اينترفاکس گفت:« وقتی اين قطعنامه منتشر شود شما خواهيد ديد که حاوی پيام های روشنی به ايران است و انتظار می رود که تحريم های پيشين اعمال شده توسط شورای امنيت سازمان ملل را گسترش دهد.»


به گفته وی،«آنچه که مورد نياز است اين است که ايران همکاری کاملی با شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی داشته باشد.»


در همين حال، منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران روز شنبه بار ديگر از شورای امنيت خواست که پيش از هرگونه تصميمی در زمينه صدور قطعنامه تحريمی جديد عليه ايران، برای گزارش ديده بان هسته ای اش درباره برنامه هسته ای ايران صبر کند.


آقای متکی در حاشيه اجلاس اتحاديه آفريقا در اتيوپی به خبرنگاران گفت: «توصيه واقع بينانه به تمامی طرف ها از جمله گروه پنج به علاوه يک اين است که شکيبايی خود را حفظ کنند و در انتظار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی بمانند.»


وی افزود: «آن گاه آنها می توانند با هم بنشينند و گام بعدی را بر اساس همکاری و البته نه مقابله جويی بررسی کنند.»


منوچهر متکی، گفت که دور سوم تحريم ها نيز مانند تحريم های پيشين موثر نخواهد بود.


XS
SM
MD
LG