لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

سفر دو باره هاینونن به تهران برای بررسی «مطالعات ادعایی»


این دومین سفر معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران ظرف یک هفته گذشته است. (عکس: ایسنا)
این دومین سفر معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران ظرف یک هفته گذشته است. (عکس: ایسنا)

اولی هاینونن، معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه برای ادامه مذاکرات در باره ادعای تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای وارد تهران شد.


این دومین سفر معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران ظرف یک هفته گذشته است.


قرار است که اولی هاينونن در زمان حضور خود در تهران با محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران و علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس انرژی اتمی ديدار و گفت و گو کند.


سفر هفته گذشته وی به ايران از سوی مطبوعات غربی به عنوان سفری برای بحث درباره شواهد و مدارک مربوط به فعاليت های هسته ای - نظامی ايران عنوان شد، اما جمهوری اسلامی اين امر را تکذيب کرد و اين سفر را تنها يک سفر معمولی در راستای همکاری با آژانس خواند.


گفت و گوهای هفته گذشته معاون آژانس انرژی اتمی با ايران، در پشت درهای بسته برگزار شد. آژانس روز چهارشنبه اعلام کرد که آقای هاينون با ايران به توافق رسيده است که درباره گزارش های ارائه شده از سوی برخی کشورها درباره مطالعات ايران برای طراحی سلاح اتمی، تحقيق کند.


جمهوری اسلامی توافق تازه ای با آژانس را تائيد نکرده است.


آژانس می گويد: بر اساس اسنادی که در اختيار آن گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.


گزارش ماه مارس آژانس در باره پرونده هسته ای ايران، با اشاره به نگرانی جدی در باره احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران با تحقيقات نظامی، باعث تصويب قطعنامه سوم تحريم های عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل شد.


قرار است که اولی هاينونن در زمان حضور خود در تهران با محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران و علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس انرژی اتمی ديدار و گفت و گو کند.

در اين قطعنامه به ايران سه ماه فرصت داده شده است تا غنی سازی اورانيم را متوقف کند و به مذاکره با شش قدرت جهانی بازگردد.


اما ايران نه تنها غنی سازی را متوقف نکرد، بلکه اعلام کرده است که قصد دارد شش هزار سانتريفوژ جديد برای سرعت بخشيدن به غنی سازی نصب کند. ايران همچنين اعلام کرده است که در باره پرونده هسته ای خود تنها با آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت وگو می کند.


«مطالعات ادعايی»، عنوانی است که مقامات ايران برای نام بردن از اتهام غرب و ابراز ترديد آژانس انرژی اتمی در باره احتمال ارتباط پرونده هسته ای ايران با مطالعات نظامی، استفاده می کنند.


در همين حال، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر اين اسناد را «ساختگی و جعلی» خوانده بود و گفته بود که تهران به همه سوالات آژانس پاسخ داده است.


مذاکرات یک مقام روس در ایران


در همن حال، گزارش های رسیده حاکی است که والنتين سوبولوف، سرپرست شورای امنيت ملی روسيه، به ایران رفته است و با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدار و گفت وگو کرده است.


گفت و گوهای آقای سوبولوف در ايران هم، غالبا بر روی پیشرفت های صورت گرفته در نيروگاه بوشهر متمرکز است که روسيه در ساخت آن همکاری دارد.


همچنين گفت و گو درباره توقيف محموله هسته ای ارسالی روسيه به ايران در آذربايجان یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میان طرفیت عنوان شده است.


محموله تجهیزات ارسالی روسیه برای نیروگاه اتمی بوشهر از یک ماه پیش توسط جمهوری آذربایجان در توقیف است و این کشور خواستار توضيح درباره اين محموله و مطمئن شدن درباره عدم نقض قطعنامه های تصويب شده در سازمان ملل عليه ايران شده است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه، در نشست خبری هفتگی خود گفت: «طرف روسی [پيمانکار روس] بر اساس مسووليتی که در قبال جمهوری اسلامی ايران دارد در مورد اين محموله در تلاش است و اين مسئله را پيگيری می کند ما هم از سفير آذربايجان در تهران خواسته ايم تلاش کند تا هر چه سريعتر اين محموله به جمهوری اسلامی ايران تحويل داده شود.»


XS
SM
MD
LG