لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

حسینی :«حمله آمریکا به ایران بعید است»


آقای حسینی از «مشکلات داخلی» آمریکا به عنوان یکی از دلایل عدم حمله این کشور به ایران یاد کرد.(عکس: فارس)
آقای حسینی از «مشکلات داخلی» آمریکا به عنوان یکی از دلایل عدم حمله این کشور به ایران یاد کرد.(عکس: فارس)

محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز یکشنبه در کنفرانس خبری در تهران، گفت که «وضع اسفبار» آمريکا در عراق و افغانستان و مشکلات داخلی این کشور، هر نوع حمله آمریکا به ايران را بعید می کند.


آقای حسينی همچنین گفت: «ديک چینی [معاون رییس جمهوری آمریکا ] و رابرت گيتس [وزیر دفاع آمریکا]، درباره گزينه نظامی مطالبی را مطرح کردند، اما با توجه به مشکلات زياد آمريکایی ها ، وضع اسفبار آنها در عراق و افغانستان و همچنين مشکلات داخلی آنها بعيد می دانيم آمريکايی ها خود را وارد مهلکه پر مخاطره جديدی بکنند که به اذعان خودشان پيامدهای آن برای منطقه و جهان ناگوار خواهد بود.»


آقای حسينی نگفته است که منظورش از «مشکلات داخلی» در آمريکا چيست.


رابرت گیتس، روز سوم اردیبهشت ماه در یک سخنرانی گفته بود: «به دليل سياست های بر هم زننده ثبات که رژيم ايران در پی گرفته و خطری که می تواند يک ايران اتمی داشته باشد، گزينه نظامی عليه اين کشور همچنان روی ميز است.»


وزیر دفاع آمریکا همچنین گفته بود: «ايران با شتاب هر چه تمامتر در پی دستيابی به بمب اتمی است» اما او درباره عواقب جنگ با ایران هشدار داده بود.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود:« ما اميدواريم کسانی که در آمريکا بهتر می انديشند و به طرز نزديکتری با واقعيت روبرو می شوند، اين نوع برخوردها را تصحيح کنند.»


  • به دليل سياست های بر هم زننده ثبات که رژيم ايران در پی گرفته و خطری که می تواند يک ايران اتمی داشته باشد، گزينه نظامی عليه اين کشور همچنان روی ميز است.
وزیر دفاع آمریکا

تهران و واشینگتن حدود ۲۹ سال است که با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند.


در چند سال گذشته، تنش بین دو کشور بر سر برنامه هسته ای ایران و وضعیت عراق بیشتر شده است. آمریکا ایران را متهم می کند که قصد ساختن بمب اتمی دارد و از شورشیان عراق حمایت می کند. تهران همواره این اتهامات را رد کرده است.


درياسالار مايکل مولن، ریيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نیز، اخیرا اعلام کرد که آمريکا «شديدا» از اقدامات ايران در منطقه و به ويژه حمايت از گروه های حماس و حزب الله در لبنان نگران است.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفت: «ايالات متحده همچنان به رويکرد ديپلماتيک، اقتصادی و ديگر شيوه های غير نظامی برای ترغيب ايران به تغيير رفتار در عراق و منطقه ادامه می دهد، اما پنتاگون گزينه نظامی را نيز مد نظر خواهد داشت.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، نيز به تازگی، ايران و القاعده را بزرگترين تهديد برای آمريکا خواند.


آقای بوش با اشاره به اين که ايران در برابر انتخاب يک گزينه قرار دارد، گفته بود:«اگر ايران تصميم درستی اتخاذ کند، آمريکا رابطه صلح آميز بين ايران و عراق را تشويق خواهد کرد. ولی اگر ايران گزينه غلطی را انتخاب کند، آمريکا برای دفاع از منافع خود، نيروهای خود و متحدین عراقی خود اقدام خواهد کرد.»


آقای حسينی همچنين در مورد گفتگوهای سه جانبه ميان ايران، آمريکا و عراق گفت: «موضع ما در خصوص گفت و گو ها تغييری نکرده و گفت و گوها به خاطر مسايل امنيتی عراق و با حضور دولتمردان عراقی انجام خواهد شد.»


ایران بهمن ماه گذشته دور چهارم گفتگوهای میان ایران، عراق و آمریکا در باره مسائل امنیتی عراق را به صورت یکجانبه لغو کرد. این مذاکرات که دو سال پیش آغاز شده بود، تابستان سال گذشته با افزایش تنش در روابط ایران آمریکا متوقف شد.



XS
SM
MD
LG