لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

بوش ایران را به حمایت از تروریسم در لبنان متهم کرد


جرج بوش رییس جمهوری آمریکا. عکس از خبرگزاری (EPA)
جرج بوش رییس جمهوری آمریکا. عکس از خبرگزاری (EPA)

در بيست و پنجمين سالگرد انفجار سفارت آمريکا در لبنان، جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه ای، ايران و سوريه را به حمايت از «تروريسم و اخلال در روند دموکراسی در لبنان» متهم کرد.


در بيانيه روز پنج شنبه، ریيس جمهوری آمريکا آمده است: «از زمان اين حمله، ما و شهروندان کشورهای زيادی از حملات حزب الله و ديگر تروريست ها که توسط رژيم تهران و دمشق پشتيبانی می شوند، آسيب ديده ايم.»


در ادامه اين بيانيه آمده است:«همه ملت ها بايد حمله های وحشيانه ای از اين دست را محکوم کنند و آنها را حملات به شهروندان تلقی کنند که غير اخلاقی و غير قابل تائيد است.»


  • از زمان اين حمله، ما و شهروندان کشورهای زيادی از حملات حزب الله و ديگر تروريست ها که توسط رژيم تهران و دمشق پشتيبانی می شوند، آسيب ديده ايم.
  • جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا

انفجار بمب در روز ۱۸ آوريل ۱۹۸۳، باعث مرگ ۵۲ نفر شد که ۳۵ لبنانی و ۱۷ آمريکايی را شامل می شد.


اين حمله تا آن زمان بزرگ ترين حمله تروريستی بر عليه آمريکا بود، اما پس از آن حملات خونين تری رخ داد، که از جمله آنها حمله انتحاری به سربازخانه در بيروت بود که شش ماه بعد رخ داد و باعث مرگ ۲۴۱ سرباز آمريکايی، ۵۸ خدمه فرانسوی و شش شهروند شد.


گروهی با عنوان «سازمان اسلامی جهاد» مسئوليت اين هر دو بمبگذاری خونين را به عهده گرفت. دولت آمريکا می گويد: « اين گروه وابسته به حزب الله است که از سوی ايران و سوريه پشتيبانی می شود.»


ریيس جمهوری آمريکا يادآوری کرد که مردم لبنان طی سه دهه گذشته در خشونت و ارعاب زندگی کرده اند، «اما به رغم اين آنها و رهبرانشان کار بر روی رسيدن به آرامش و دموکراسی آينده را ادامه داده اند، حتی به رغم اين که کشورهايی نظير سوريه و ايران در جست و جوی از بين بردن دموکراسی و ساختار لبنان هستند.»


آقای بوش گفت که دولتش به حمايت از فواد سينيورا، نخست وزير لبنان ادامه خواهد داد، اين در حالی است که انتخابات رياست جمهوری لبنان بارها به تعويق افتاده و اين کشور از نوامبر گذشته تاکنون ریيس جمهوری ندارد.


بحران لبنان موجب فلج شدن دولت این کشور شده و پست رياست جمهوری از ماه نوامبر گذشته خالی مانده است.


در اين مدت، بارها لبنان شاهد تظاهرات خشونت آميزی در خيابان های اين کشور بين هواداران دولت و اپوزيسيون شده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، بحران لبنان بر روابط کشورهای خاورميانه تاثیر گذاشته و موجب تيرگی روابط بين عربستان سعودی و سوريه شده است.


عربستان سعودی، آمريکا و کشورهای غربی از دولت ائتلافی لبنان حمايت می کنند در حالی که ايران و سوريه، از مخالفان دولت لبنان به رهبری حزب الله پشتيبانی می کنند.


رييس جمهوری لبنان توسط پارلمان اين کشور از ميان مسيحيان مارونی و برای دوره ای شش ساله به اين سمت انتخاب می شود.


لبنان از ۲۳ نوامبر، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص، نتوانست جايگزين او را انتخاب کند.


چند ماه پيش توافقی نسبی بين جناح ها بر سر نامزدی ژنرال ميشل سليمان، فرمانده ارتش، صورت گرفت ولی درگيری های جناحی در پارلمان در مورد کابينه آينده دولت رای گيری در مورد ژنرال سليمان را به تعويق انداخته است.


حزب الله خواستار حق وتو در دولت لبنان است.


XS
SM
MD
LG