لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

«کمک ایران به شبه نظامیان عراقی افزایش یافته است»


آمریکا می گوید که حمله های شبه نظامیان با کمک ایران افزایش یافته است. (عکس:AFP)
آمریکا می گوید که حمله های شبه نظامیان با کمک ایران افزایش یافته است. (عکس:AFP)

يک ژنرال ارشد آمريکايی روز يکشنبه گفت: افزايش حملات شيعه های تندرو در عراق نشان می دهد که آنها کمک های بيشتری از ايران دريافت کرده اند.


ژنرال ريک لينچ، فرمانده نيروهای آمريکايی در مرکز عراق گفت که حملات با راکت و خمپاره بوسيله شيعه های تندروی عراق، «بيش از گذشته موثر بوده» و نشان می دهد که کمک ايران به شبه نظامی ها افزايش يافته است.


جمهوری اسلامی ايران همواره هر گونه کمک مالی و حمايت از شبه نظاميان را در عراق انکار می کند، اما آمريکا، ايران را متهم کرده است که در امور داخلی عراق دخالت می کند و به شيعه های تندرو کمک مالی، تسليحاتی و آموزشی می کند.


اين ژنرال نيروهای آمريکايی اضافه کرد: «ما شاهديم که نفوذ ايران بيشتر شده است... تعداد حمله هایی که می تواند توسط گروه های وابسته به ايران صورت گرفته باشد و تعداد شيعه های تندرو آموزش ديده در ايران افزایش یافته است.»


وی گفت: نوع پرتابگرهای راکتی نیز که شبه نظاميان استفاده می کنند، اکنون متفاوت بوده و شامل نوع پيچيده تری است.


  • «ما شاهديم که نفوذ ايران بيشتر شده است... تعداد حمله هایی که می تواند توسط گروه های وابسته به ايران صورت گرفته باشد و تعداد شيعه های تندرو آموزش ديده در ايران افزایش یافته است.»
فرماده نیروهای آمریکایی در مرکز عراق

اين ژنرال که بر بخش های شيعه نشين کربلا و نجف نظارت دارد گفت: نيروهای آمريکايی ۲۵ نفر از شبه نظاميان شيعه را دستگير کرده اند که در ايران يا در عراق بوسيله گروه های مرتبط با ايران آموزش ديده اند و گفت:« اين شاهدی بر نفوذ ايران است.»


ژنرال لينچ گفت که از سال گذشته تاکنون، ۱۴۶ نيروی آمريکايی تحت امر او بوسيله «مهمات ايرانی» کشته شده اند.


سفر رايس به عراق


در همین حال و همزمان با تهديد مقتدا صدر، روحانی شيعه تندرو، برای آغاز يک جنگ تمام عيار در عراق، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه به طور غیر منتظره به بغداد پرواز کرد تا دولت عراق را در مبارزه با نيروهای مقتدا صدر تقويت کند.


مقتدا صدر روز شنبه تهديد کرد که اگر تعقيب نيروهايش توسط دولت عراق ادامه پيدا کند، به نيروهای آمريکايی حمله خواهد کرد.


نيروهای آمريکایی گفته اند که از زمان این تهدید تاکنون، ۲۰ شبه نظامی را در درگيری های رخ داده در شهرک صدر در نزديکی بغداد، کشته اند.


خانم رايس در گفت و گو با خبرنگارانی که وی را در این سفرهمراهی می کنند، گفت:«يک ائتلاف در مرکز سياست های عراق ديده می شود که رهبران سنی، کرد و شيعه هايی که با گروه های نظامی مرتبط نيستند، همه با هم کار می کنند که اين هماهنگی پيشتر ديده نشده است.»


وزير امور خارجه آمريکا که به محض ورود به ديدار نخست وزير عراق رفت، و بدون اشاره به تهديد مقتدا صدر گفت که خلاصی از حرکت ها و تنش های ناشی از او مشکل است و ادامه داد:«مساله صدر، يک مساله داخلی عراق است که بايد در اين نقطه حل شود.»


اواخر ماه گذشته، درگيری شدیدی میان نیروهای دولتی با شبه نظامیان طرفدار مقتدا صدر در شهر بصره آغاز شد که دهها کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت.


این درگيری ها در طول يک سال گذشته بی سابقه توصیف شده است.


XS
SM
MD
LG