لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

ابراز نگرانی ناتو از برنامه غنی سازی ایران


ياپ د هوپ شفر، دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو.
ياپ د هوپ شفر، دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو.

دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی روز پنج شنبه در بحرين گفت: جاه طلبی هسته ای ايران تهديد بزرگی برای ثبات خلیج فارس است.


ياپ ده هوپ شفر، دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در کنفرانس ارتقا همکاری های ناتو و کشورهای حاشيه خليج فارس گفت:«پیگیری ايران برای دستیابی به توانايی در غنی سازی اورانيوم نقض تعهدات اين کشور نسبت شورای امنيت سازمان ملل است و مايه نگرانی جدی نه تنها برای همسايه های ايران، بلکه برای همه جامعه جهانی است».


ايران تاکيد دارد که غنی سازی اورانيوم را تنها با هدف توليد سوخت مورد نياز نيروگاه هسته ای خود دنبال می کند، اين درحالی است که کشورهای غربی تهران متهم می کنند که درصدد توليد سلاح اتمی است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


شيخ خالد خليفه آل خليفه، يک سياستمدار بحرينی، نیز به رويترز می گويد:«ما در خليج [فارس] فکر می کنيم ايران حق دارد که تکنولوژی انرژی هسته ای داشته باشد، اما درباره مقاصد ايران نگران هستيم. ما [کشور حاشيه خليج فارس] موضع واحدی در برابر ايران داريم».


در همين زمينه، سلمان بن حمد آل خليفه، وليعهد بحرين، سال گذشته ادعا کرده بود که ايران در حال ساخت تسليحات هسته ای است.


سلمان بن حمد آل خليفه که معاون وزير دفاع اين کشور هفتصد هزار نفری نيز هست، افزوده بود: «هر چند که آنها هنوز بمب ندارند، ولی در حال ساخت آن هستند، يا تلاش می کنند به توانايی ساخت آن دست يابند.»


  • «تلاش ايران برای دستيابی به توانايی در غنی سازی اورانيوم نقض تعهدات اين کشور نسبت شورای امنيت سازمان ملل است و مايه نگرانی جدی نه تنها برای همسايه های ايران، بلکه برای همه جامعه جهانی است».
ياپ د هوپ شفر، دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو

وی هشدار داده بود که «همه منطقه» می تواند درگير يک مناقشه نظامی شود. روزنامه تايمز به نقل از اين مقام بحرينی نوشته بود: «هنوز برای متوقف ساختن ايران، وقت هست.»


ایران هرگونه تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی را رد می کند. اين در حالی است که منابع اطلاعاتی غرب به تازگی اطلاعاتی درباره مطالعات نظامی-اتمی ايران در اختيار آژانس بين المللی اتمی قرار داده اند.


ايران روز چهارشنبه موافقت خود را برای پاسخگويی به سوال های موجود در باره اين مطالعات به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد.


يک گام به جلو


در همين زمينه محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گفته بود که همکاری ايران برای پاسخ به ادعاهای مربوط به تلاش برای ساخت بمب اتمی يک گام به جلو محسوب می شود.


اظهارات آقای البرادعی پس از آن منتشر شد که سخنگوی آژانس ساعاتی قبل از آن خبر داده بود: «ايران موافقت کرده است تا با آژانس در باره پاسخگويی به ادعاهای مطرح پيرامون مطالعات نظامی- اتمی تهران همکاری کند.»


مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی اتمی، گفته بود: آژانس اميدوار است که ايران پاسخ های لازم به اتهام های مطرح شده را تا ماه مه ارائه کند.


محمد البرادعی که در سارايوا، پايتخت بوسنی و هرزه گوين با خبرنگاران سخن می گفت، ابراز اميدواری کرده بود که آژانس در تحقيقات خود در خصوص برنامه نظامی اتمی جمهوری اسلامی به پيشرفت دست يابد.


آقای برادعی تصريح کرده بود: «ايران موافقت کرده تا در باره اين موضوع مذاکره شود که در واقع تنها موضوع باقيمانده برای ما در زمينه تحقيق پيرامون گذشته و حال فعاليت های اتمی ايران محسوب می شود.»


مدير کل آژانس افزوده بود: «تا آنجايی که من می دانم اين اميدواری هست تا پايان ماه مه بتوانيم در وضعيتی باشيم که توضيحات ايران را در زمينه مطالعات (ساخت بمب اتمی) دريافت کنيم. از نقطه نظر من، اين يک گام مهم است و اميدوارم که قادر باشيم ظرف چند هفته آينده اين موضوع اساسی را راستی آزمايی کنيم.»


مقامات آژانس می گويند که موافقت ايران در جريان سفر اولی هاينونن، معاون امور پادمان های آژانس بين المللی انرژی اتمی به تهران و گفت وگو با مقامات اتمی جمهوری اسلامی حاصل شده است.


XS
SM
MD
LG