لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

چین: کشورهای ۱+۵ بر سر ایران به توفق نرسیدند


هی يافی، معاون وزیر خارجه چین گفته است که هنوز مواردی برای تصمیم گیری باقی مانده است. (عکس از AFP)
هی يافی، معاون وزیر خارجه چین گفته است که هنوز مواردی برای تصمیم گیری باقی مانده است. (عکس از AFP)

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین، نشست کشورهای ۱+۵ روز چهارشنبه در شانگهای چين بدون دستيابی بر سر چشم انداز مذاکره هسته ای با ایران به پایان رسید.


با اين حال نمايندگان اين کشورها، بر سر ادامه همکاری بر سر تهيه يک طرح مشترک برای بازگرداندن ايران به ميز مذاکره، مطابق با هدف سازمان ملل، توافق کرده اند.


هی يافی، معاون وزارت خارجه چين در اين باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در باره اينکه چگونه با ايران رفتار کنيم بحث کرديم، همچنين بر سر بيشتر محتوای طرح توافق کرديم اما هنوز مواردی برای تصميم گيری باقی مانده است.»


او افزود: «به محض اينکه در باره اين طرح به توافق کامل دستيابيم، آن را به طرف ايرانی ارائه می کنيم و اميدواريم که ايران به اين طرح عکس العمل مثبت نشان دهد.»


معاون وزير امور خارجه چين، تاريخی برای ادامه مذاکرات اعلام نکرده و در پايان اين نشست، بيانيه ای صادر نشده است.


نمايندگان پنج کشورعضو دايمی شورای امنيت، آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه همراه آلمان، چهارشنبه ۲۸ فروردين، در شانگهای برای بحث درباره پرونده هسته ای ایران گرد هم آمده بودند.


وزارت امور خارجه چين پيشتر گفته بود که دراين نشست، درباره آخرين تحولات مربوط به برنامه هسته ای ايران و راه های ترغيب ايران به از سرگيری مذاکرات، در ازای مشوق های سياسی، اقتصادی و امنيتی و همچنين مجازات های احتمالی، در صورت ادامه خودداری ايران ازاجرای قطعنامه های سازمان ملل، گفتگو می شود.


چين که در گذشته ميزبان مذاکرات چند جانبه برای حل بحران هسته ای کره شمالی بوده است، اين بار نيز می خواهد نقشی در حل بحران هسته ای ايران داشته باشد.


  • «شرکت کنندگان بر سر محتوای طرحی برای تشويق ايران به از سرگيری مذاکرات به توافق رسيدند، اما همه مسائل حل نشده است.»
وزارت امور خارجه چین

چين روابط گسترده اقتصادی با تهران دارد و ايران از صادر کنندگان اصلی نفت به چين است.


شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی با تصويب سه قطعنامه، تحريم هايی را عليه جمهوری اسلامی ايران به اجرا گذاشته و از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. ايران تاکنون از اين خواسته سرپيچی کرده است.


جمهوری اسلامی ايران تاکنون توقف غنی سازی اورانيوم در ازای دريافت هرگونه مشوق را رد کرده و اعلام کرده است در مورد برنامه هسته ای اش تنها با آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت و گو خواهد کرد.
از سوی ديگر ايران اعلام کرده است که قصد دارد شش هزار سانتريفوژ جديد برای توسعه غنی سازی نصب کند.


روز يکشنبه منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد ايران در حال بررسی پيشنهاداتی است که می تواند به حل مساله هسته ای کمک کند.


آمريکا و غرب ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارند. تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


XS
SM
MD
LG