لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

«مذاکرات آمريکا و اسرائيل درباره برنامه هسته ای ايران»


استفان هدلی، مشاور امنيت ملی آمريکا، روز سه شنبه با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل دیدار کرد.
عکس از AFP
استفان هدلی، مشاور امنيت ملی آمريکا، روز سه شنبه با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل دیدار کرد. عکس از AFP

استفان هدلی، مشاور امنيت ملی آمريکا، روز سه شنبه با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل در باره برنامه هسته ای ايران مذاکره کرد.


به گزارش راديو همگانی اسرائيل، يک مقام اسرائيل با تاييد اين ملاقات، از ارائه جزئيات بیشتر درباره این دیدار خودداری کرد.


ديدار استفان هدلی و اهود اولمرت در حالی برگزار شد که ساعاتی پيش از آن جانشين فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه تهديد کرد که اگر اسرائيل به ايران حمله کند، ايران اين کشور را از «صحنه گيتی» حذف خواهد کرد.


اظهارات اين فرمانده بلندپايه نظامی ايرانی چند روز پس از آن بيان می شود که مقامات اسرائيلی تهديد مشابه ای عليه جمهوری اسلامی بر زبان رانده بودند


در همين حال، استوارت توتتل، يک سخنگوی سفارت آمريکا در اسرائيل، درباره محور مذاکرات آقای هدلی با مقامات اسرائيلی، گفت:« مسايل مورد علاقه دو طرف، و براساس يک حدس خوبی می توان گفت ايران محور اين مذاکرات خواهد بود».


بر اساس گزارش راديو همگانی اسرائيل آقای هدلی با اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، ژنرالگابی اشکنازی، فرمانده ارتش اسرائيل، و ديگر مقامات بلندپايه امنيتی اسرائيل ديدار خواهد کرد.


طبق اين گزارش، اين مذاکرات در چارچوب زمينه سازی برای نشست مشترک دو کشور در دو هفته آينده در واشينگتن برای تدوين راهبرد همکاری های دوکشور نسبت به ايران است.


يک مقام وازرت دفاع اسرائيل روز دوشنبه گفته بود که آمريکا توافق کرده است تا اسرائيل به شبکه هشدار موشکی ايالات متحده وصل شود. اين سيستم هشدار دهنده موشکی اين امکان را برای اسرائيل به وجود خواهد آورد تا چنانچه ايران موشکی به سمت اسرائيل شيليک کند در لحظات اوليه پرتاپ موشک از شليک ان با خبر می شود.


اسرائيل می گويد برنامه هسته ای و آزمايش های موشکی اخير ايران، نشانگر اين است که جمهوری اسلامی در صدد توليد سلاح اتمی است. اين در حالی که ايران اين اظهارات را در می کند و تاکيد می کند که هدف برنامه هسته اين کشور، دستيابی به انرژی هسته ای است.


جانشين فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه تهديد کرد که اگر اسرائيل به ايران حمله کند، ايران اين کشور را از «صحنه گيتی» حذف خواهد کرد

بنيامين بن اليزر، وزير امور زير ساخت های ملی اسرائيل هفته گذشته گفته بود که هر حمله ای از سوی ايران عليه اسرائيل، ماشه يک عکس العمل سخت را خواهد کشيد که ملت ايران را نابود می کند.


وی افزوده بود: ايرانی ها از نيروی ما باخبرند، اما اين کشور با مسلح کردن متحدان خود، سوريه و حزب الله، ما را تحريک می کنند.


«پاسخ با اقتدار کامل»


در همين زمينه، سرتيپ محمدرضا آشتيانی، جانشين فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه گفت: «ارتش جمهوری اسلامی ايران امروز اشراف کامل اطلاعاتی به شرايط پيرامونی خود دارد و تحرکات در آن را متناسب با شرايط تهديد و جنگ های احتمالی که مختصات آن نيز مشخص نيست، بررسی می کند تا در صورت نياز به طور کامل و با اقتدار تمام پاسخ دهد.»


وی اظهار داشت: « اگر کشوری بخواهد تعرضی به ايران کند با آن مقابله خواهيم کرد و اين توان را داريم که ضربات سنگينی به متجاوزان وارد کنيم. با توجه به آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ايران در تمام زوايا، فکر مواجهه با ارتش ايران به ذهن هيچ ارتشی در دنيا نمی رسد.»


ايران و اسرائيل از زمان پيروزی انقلاب اسلامی به عنوان دو دشمن سر سخت، عليه يکديگر موضع گيری کرده اند و در دو سال گذشته نيز محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران خواستار محو اسرائيل از نقشه جهان شده بود.


اسرائيل و متحدان غربی اش جمهوری اسلامی ايران را متهم می کنند که در سايه برنامه هسته ای قصد دارد بمب اتمی توليد کند، اما تهران اين ادعا را تکذيب می کند و برنامه هسته ای اش را، برنامه ای صلح آميز برای توليد برق توصيف کرده است.


برخی از تحليلگران غربی معتقدند که ممکن اسرائيل برای متوقف کردن برنامه اتمی، به ايران حمله کند ولی شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل گفته است که کشورش به طور يکجانبه در اين زمينه اقدام نخواهد کرد.


مقام های امنيتی اسرائيل به تازگی اعلام کردند که ايران در ماه های اخير ايستگاه های شنود پيچيده ای را در سوريه برای رديابی ارتباطات راديويی نظامی اسرائيل بر پا کرده است.


XS
SM
MD
LG