لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

ماهواره اسرائیلی برنامه اتمی ایران را ردیابی می کند


ماهواره جاسوسی اسراییل با یک موشک هندی به فضا پرتاب شد.
ماهواره جاسوسی اسراییل با یک موشک هندی به فضا پرتاب شد.

يک ماهواره جاسوسی اسرائيل که قادر است مناطق مختلف ايران را حتی در شب و شرايط ابری زير نظر بگيرد، روز دوشنبه به فضا پرتاب شد.


يک مقام وزارت دفاع اسرائيل که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: اين ماهواره با نام «تسکار» که توسط انستيتو فضای اسرائيل طراحی شده با يک سيستم رادار پيشرفته بيش از ماهواره قبلی با عنوان «افق» که از دوربين استفاده می کند، امکان ردیابی را افزايش می دهد.


وی افزود: اين ماهواره می تواند برای اسرائيل در تعقيب اهداف نظامی ايران در مسیر توليد سلاح هسته ای بسيار مفيد باشد.


جمهوری اسلامی وجود هرگونه اهداف غير نظامی در برنامه هسته ایش را انکار می کند.


شرکت سازنده اش این ماهواره در بیانیه ای گفته است که «تسکار اولين ماهواره از اين نوع است که در اسرائيل مهيا شده و در رديف پيشرفته ترين سيستم های فضايی جهان قرار می گيرد.»


  • «تسکار اولين ماهواره از اين نوع است که در اسرائيل مهيا شده و در رديف پيشرفته ترين سيستم های فضايی جهان قرار می گيرد.»
شرکت سازنده ماهواره اسراییل

اين ماهواره که بر اساس تکنولوژی دهانه ترکيبی رادار و با صرف ده ها ميليون دلار ساخته شده با یک موشک هندی به فضا پرتاب شده است.


این مقام اسرائيلی گفت که ممکن است تا دو هفته دیگر تصاويری از اين ماهواره منتشر شود.


اسرائيل هم اکنون چندين ماهواره شناسايی شامل «افق ۵» و «افق ۷» و همچنین چندين ماهواره تجاری همچون «آموس» و «اروس» را در فضا قرار داده است.


اسرائيل، جمهوری اسلامی ايران را بزرگ ترين دشمن خود می داند و محمود احمدی نژاد بارها از محو این کشور از نقشه جهان سخن به ميان آورده است.


ماهواره جاسوسی پیشین اسرائیل


ماهواره جاسوسی قبلی اسرائیل که 7- Ofek یا (افق- ۷) نام دارد، در ماه ژوئن از ميدان آزمايش های ماهواره ای پايگاه «پالماخيم» در ساحل دريای مديترانه به فضا پرتاب شد.


اين ماهواره با ۳۰۰ کيلوگرم وزن، طول دو متر و سی سانتيمتر و قطر يک متر و بيست سانتی متر، در ادامه برنامه های فضايی اسراييل که ازسال های اواخردهه هشتاد ميلادی در اين کشور آغاز شده به فضا پرتاب شد.


ماهواره افق- ۵ اسراييل نیز که حدود شش سال پيش در مدار زمين قرار گرفت، هنوز به فعاليت خود ادامه می دهد، اما ماهواره افق- ۶ که سپتامبر ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد، به دليل نقص فنی در دريای مديترانه سقوط کرد و به مدار زمين نرسيد.


XS
SM
MD
LG