لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

گزارش سازمان های اطلاعاتی اسرائیل درباره برنامه اتمی ایران


گزارش سازمان های اطلاعاتی اسراییل به کابینه این کشور ارائه شده است.( عکس: AFP)
گزارش سازمان های اطلاعاتی اسراییل به کابینه این کشور ارائه شده است.( عکس: AFP)


نهادهای اطلاعاتی و امنيتی اسرائيل ارزيابی کرده اند که «جمهوری اسلامی ايران همچنان در حال تلاش برای رسيدن به جنگ افزار اتمی است و رويکرد نظامی در برنامه های هسته ای خود را کنار نگذاشته است.»


اين ارزيابی ها پيش بينی کرده که «مجموعه تدابير بين المللی عليه برنامه هسته ای ايران در نهايت کار ساز نباشد و ايران به هدف خود برسد.»


برآوردهای فوق در گزارش های ساليانه جداگانه ای که از سوی موساد (سازمان امنيت و اطلاعات خارجی اسرائيل)، شباک (سازمان امنيت داخلی اسرائيل)، «امان» (سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل) و وزارت امور خارجه اسرائيل، به دولت اين کشور ارائه گرديد، مطرح شده است.


دولت اسرائيل درنشست روز يکشنبه، نهم فوريه، اين گزارش ها را از روسای اين سازمان ها و وزير امور خارجه اسرائيل دريافت کرد.


هرچند نشست ويژه دولت برای دريافت اين گزارش ها يک جلسه کاملا سری توصيف شده بود و به دستور نخست وزير اسرائيل، وزيران از همراه داشتن تلفن های موبايل خود نيز در طول اين نشست منع شده بودند، اما رسانه های اسرائيل روز دوشنبه، دهم فوريه، بخش هايی از نتيجه گيری های اين جلسه را منتشر کردند.


«ادامه برنامه نظامی اتمی ايران»


سازمان های اطلاعاتی و وزارت امور خارجه اسرائيل گزارش ساليانه خود را حول اين ادعا تنظيم کرده اند که ايران ماهيت نظامی در برنامه هسته ای خود را پيگيری می کند.



سازمان موساد و نيز سازمان اطلاعات ارتش اسراييل اتحاد نظر دارند که ايران ممکن است تا سال ۲۰۱۰ به جنگ افزار هسته ای دسترسی يابد.


همه اين نهادها اتفاق نظر داشتند که «جمهوری اسلامی ايران درسال ۲۰۰۸ جدی ترين خطر برای موجوديت اسرائيل است.»


سازمان موساد و نيز سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل اتحاد نظر دارند که ايران ممکن است تا سال ۲۰۱۰ به جنگ افزار هسته ای دسترسی يابد.


اسرائيل پيشتر از برآورد کلی ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمريکا که اواخر سال ۲۰۰۷ ميلادی منتشرشد، شديدا ابراز ناخشنودی کرده بود. در آن برآورد گفته شده بود که ايران از سال ۲۰۰۳ رويکرد نظامی در طرح های هسته ای خود را کنار گذاشته است.


وزير دفاع اسرائيل و ديگر مقامات اين کشور گفته اند، بخشی از مدارکی را که نتيجه گيری کاملا مخالفی را «ثابت» می کند، اخيرا دراختيار مقامات آمريکا، آلمان و ژاپن قرار گرفته است.


اهود اولمرت در سفر اخير به آلمان، از آنچه که «اطمينان از ادامه ماهيت نظامی برنامه هسته ای ايران» ناميد، سخن گفت، در حالی که مقامات ايران پيوسته تکرار می کنند که اهداف نظامی در برنامه های اتمی جمهوری اسلامی جايگاهی ندارد و آيت الله خامنه ای فتوايی در مورد «حرام بودن تلاش برای بمب اتمی» صادر کرده است.


تساخی هانگبی، رييس کميسيون امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائيل، کنست، روز دوشنبه در مصاحبه ای با راديو سراسری اسرائيل گفت: مقامات اسرائيل معتقدند که اگر جمهوری اسلامی ايران با موانع جدی روبرو نشود، «در سال آينده (۲۰۰۹) نيز مقاطع غير قابل بازگشت ديگری را در تلاش های هسته ای خود پشت سر می گذارد.»


اين مقام کنست گفت: اسرائيل بايد همين امسال (۲۰۰۸) تصميمات لازم را اتخاذ کند و برای آماده کردن زمينه تصميم گيری های ضروری، ائتلاف دولت را تقويت کند تا تصميمات حياتی با اتفاق نظر بيشتری در صحنه سياست اسرائيل اتخاذ شود.


وی حزب ليکود را به ورود به ائتلاف دولت اهود اولمرت فرا خواند.


XS
SM
MD
LG