لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

«متوقف کردن ايران هدف مشترک اعراب و اسرائيل است»


وزیر خارجه اسرائیل، ایران را یک تهدید در منطقه و جهان خواند(عکس:EPA)
وزیر خارجه اسرائیل، ایران را یک تهدید در منطقه و جهان خواند(عکس:EPA)

وزیر امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه گفت:«متوقف کردن ايران هدف مشترک اسرائيل و جهان عرب است و اسرائيل و کشورهای اسلامی منطقه با يک تهديد مشترک روبرو هستند.»


تزيپی ليونی، این اظهارات در آستانه سفر به قطر، کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، بیان کرد. یکی از اهداف این سفر، گفت وگو در باره تشکیل اتحادی از کشورهای عرب عليه برنامه اتمی ايران عنوان شده است.


اسرائيل و آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کنند که در پی دستيابی به سلاح اتمی است، اما ايران می گويد از برنامه هسته ای اش اهداف صلح آميز دارد و در پی توليد برق است.


قطر هم به مانند ديگر کشورهای عرب منطقه، نگران برنامه هسته ای ايران و عدم توقف غنی سازی اورانيوم اين کشور است.


  • «ايران نماينده يک تهديد در منطقه و جهان است و ما نمی توانيم يک ايران مجهز به سلاح اتمی را تحمل کنيم... من يک فرصت[در اين سفر] می بينم.»
وزیر امور خارجه اسرائیل

ديدار خانم لیونی از قطر، پس از ديدار شيمون پرز از دوحه در سال ۲۰۰۷، اولين ديدار يک مقام اسرائيلی از کشورهای عربی است.


خانم لیونی شب پيش از سفر خود به قطر، به روزنامه «الوطن»، چاپ اين کشور گفت:« ايران نماينده يک تهديد در منطقه و جهان است و ما نمی توانيم يک ايران مجهز به سلاح اتمی را تحمل کنيم... من يک فرصت[در اين سفر] می بينم.»


قطر به مانند شش کشور عرب ديگر خليج فارس، با اسرائيل روابط ديپلماتيک ندارد، اما بر خلاف ديگر کشورهای حاشيه خليج فارس، روابط تجاری اندکی با این کشور برقرار کرده است.


مقامات قطری، از جمله امير شيخ حامد خليفه التانی، پيشتر با وزير خارجه اسرائيل ديدار داشته اند، اما دعوت از او برای ديدار در يک سرزمين عرب، می تواند گام مهمی در پيوند ميان اعراب و اسرائيل تلقی شود.


خانم ليونی در «مرکز دموکراسی دوحه» درباره گفت و گوی بين المللی و صلح سخنرانی خواهد کرد.


مقامات اسرائيلی می گويند وزير خارجه اين کشور با امير قطر و نخست وزير اين کشور ديدار می کند، اما مشخص نيست که با ديگر رهبران عرب هم در دوحه ملاقات خواهد کرد يا خير.


خانم ليونی شايعاتی را مبنی بر استفاده وی از اين کنفرانس در دوحه برای ملاقات با مقامات فلسطينی و سوری، تکذيب کرد، اما گفت او می خواهد با مقامات حاضر در اين برنامه، گفت و گو کند.


روزنامه اسرائيلی هارتص نوشت که انتظار می رود خانم ليونی در سخنرانی اش از جهان عرب بخواهد که در صلح اسرائيل و فلسطين، به اين کشور ياری برسانند.


قطر پيشتر از برخی مقامات گروه حماس که کنترل غزه را به دست دارند، ميهمان نوازی کرده بود.


خانم ليونی انتظار دارد که در اين سفر بتواند سرنوشت گيلعاد شاليط، سرباز اسرائيلی ربوده شده در ژوئن ۲۰۰۶ توسط نظاميان فلسطينی را پيگيری کند.


XS
SM
MD
LG