لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

سفر تازه رایس به خاورمیانه برای پیشبرد مذاکرات صلح


کاندولیزا رایس برای پیشبرد مذاکرات صلح در اسرائیل به سر می برد.(عکس: ایتار تاس)
کاندولیزا رایس برای پیشبرد مذاکرات صلح در اسرائیل به سر می برد.(عکس: ایتار تاس)

اسرائیل گفته است که همزمان با سفر کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور، ۵۰ پست بازرسی در کرانه باختری که مانع از عبور و مرور فلسطينی هاست، جمع آوری می شود.


مقامات اسرائيلی که نخواستند نامشان فاش شود، پیشتر ضمن اعلام این خبر گفته بودند که این کشور قصد دارد به فلسطينيان اجازه دهد تا در مناطقی که اکنون در کنترل اسرائيلی هاست، ايستگاه پليس باز کنند و به تاجران فلسطينی اجازه خواهند داد تا بيشتر به اسرائيل دسترسی داشته باشند.


اين اقدام به نوعی در راستای پيشنهاد قبلی تونی بلر، نخست وزير سابق بريتانيا صورت می گيرد که رفت و آمد فلسطينيان به اسرائيل را موجب بهبود وضعیت اقتصادی آنها دانسته بود.


سفر سه روزه رايس به خاور ميانه


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا که برای يک سفر سه روزه در اسرائيل به سر می برد، روز يکشنبه گفت: انتظار دارد اسرائيل و فلسطين گام های مهمی را برای سهولت شرايط بد اقتصادی فلسطينی ها و ارتقای امنيت اسرائيل بردارند.


  • «من توجهات امنيتی را درک می کنم و اميدوارم و انتظار دارم که ما قادر باشيم در اين باره کاری انجام دهيم؛ يا اسرائيلی ها و فلسطينی ها با هم کاری در اين مورد انجام دهند که برای امنيت و اقتصاد مهم باشد.»
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا



خانم رايس که برای پيشبرد مذاکرات صلح در خاورميانه به سر می برد، در يک کنفرانس خبری با وزير امور خارجه اسرائيل گفت که کوشش دو طرف در اين زمينه به يک قرارداد صلح تا پايان سال خواهد انجاميد که بر اساس آن به سمت تاسيس کشور فلسطين گام برداشته خواهد شد.

وزير امور خارجه آمريکا گفت:«مسئوليت دوجانبه ای برای ايجاد فضا و واقعيت تاسيس يک کشور فلسطينی بر اساس امنيت اسرائيل و فلسطينی ها و قابليت زيست اقتصادی برای فلسطينی ها وجود دارد.»


خانم رايس افزود:«من توجهات امنيتی را درک می کنم و اميدوارم و انتظار دارم که ما قادر باشيم در اين باره کاری انجام دهيم؛ يا اسرائيلی ها و فلسطينی ها با هم کاری در اين مورد انجام دهند که برای امنيت و اقتصاد مهم باشد.»


تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل نیز گفت که طرف اسرائيلی تا زمانی که عکس العمل های فلسطينی ها برای برقراری امنيت را مشاهده کند، حاضر به اقدام در اين زمینه است.



خانم ليونی گفت که از ايده حمايت اقتصادی از فلسطين و تسهيل زندگی اقتصادی آنها حمايت می کند و افزود:«مثل هميشه، فرمول اين است که ما هر کاری انجام می دهيم تا زمانی که آن بر امنيت ما تاثير منفی نگذارد.»

خانم رايس روز يکشنبه قرار است که در گفت و گویی سه جانبه با حضور اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل و سلام فیاض، نخست وزير تشکیلات خودگردان فلسطينی شرکت کند.


آمريکا اعلام کرده بود که جرج بوش، رییس جمهوری اين کشور، مايل است پيش از ترک مقام خود در ماه ژانويه سال آينده، مذاکرات صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها به ثمر برسد.


با اين حال خانم رايس گفت که وی به منطقه سفر نکرده است تا ايده های آمريکا را در اين مورد دخالت دهد.


به رغم اين، وزرای امور خارجه آمریکا و اسرائیل هر دو تاکيد کردند که پروسه توافق برای صلح هرچه سريعتر بايد پيش رود.


خانم رايس پس از ديدار با باراک و فیاض در روز يکشنبه، سفر کوتاهی به عمان خواهد داشت تا در آنجا با شاه عبدالله دوم و محمود عباس که در حال حاضر در آنجا به سر می برد، ديدار کند.


وزير امور خارجه آمريکا پس از آن به اسرائيل باز می گردد تا روز دوشنبه در يک گفت و گوی سه جانبه با خانم ليونی، مسئول تيم مذاکره کننده صلح اسرائيل و احمد قریع، مسئول تيم فلسطينی شرکت کند و پس از آن دوباره به عمان بازمی گردد تا مذاکرات بيشتری با محمود عباس داشته باشد.


از سوی دیگر، اسرائيل اعلام کرده است که خواهان مذاکره با سوريه برای رسيدن به صلح است.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل روز يکشنبه گفت که مذاکره صلح با دمشق از اهداف اصلی سياست خارجی اسرائيل است.


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل نیز روز چهارشنبه گفته بود که آماده مذاکره با سوريه است و ممکن است که اين مذاکرات پنهانی انجام شود.


XS
SM
MD
LG