لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

«اسرائیل شهرک های یهودی نشین را گسترش نمی دهد»


وزیر خارجه اسرائیل که قائم مقام نخست وزیر هم هست، گفت اسرائیل تصمیم دارد خانه سازی برای یهودیان را متوقف کند.
وزیر خارجه اسرائیل که قائم مقام نخست وزیر هم هست، گفت اسرائیل تصمیم دارد خانه سازی برای یهودیان را متوقف کند.

تزيپی ليونی، وزير خارجه و قائم مقام نخست وزير اسرائيل، روز چهارشنبه از تصميم گسترش مناطق يهودی نشين در مناطق اشغال شده انتقاد کرد و گفت سیاست اسرائیل این نیست که این روزها شهرک های یهودی نشین را گسترش دهد.


اسرائيل پس از کشتار هشت اسرائيلی توسط يک فرد مسلح فلسطينی، هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد صدها خانه يهودی نشين در منطقه ای بيرون اورشليم احداث کند که اين امر موجب اعتراض بين المللی از جمله انتقاد وزير امور خارجه آمريکا شد.


خانم لیونی در گفت و گو با داشجويان دانشگاه هاروارد گفت:« اين سياست دولت اسرائيل نيست که در اين روزها مناطق يهودی نشين را گسترش دهد.»


وی گفت:«فکر نمی کنم اين کار کمکی بکند....ما تصميم گرفتيم که خانه سازی را متوقف کنيم.»


وزير امور خارجه اسرائيل افزود که اين کشور مایل است تا برای پيشبرد روند مذاکرات صلحی که جرج بوش اعلام کرده تا پيش از پايان دوران رياست جمهوری اش به ثمر برسد، ساختمان های بيشتری را تخليه کند.


خانم ليونی گفت که خروج ۸۰۰ يهودی ساکن در نوار غزه در سال ۲۰۰۵، نشان از آن دارد که اسرائيل موارد جنجال برانگيز بيشتری را برای برقراری صلح رفع کرده است.


به گفته وی، «اسرائيل نقشه ای برای بازگشت به نوار غزه ندارد» و تاکيد کرد:«اسرائيل نوار غزه را ترک نکرد تا باز برگردد.»


خانم ليونی که سرپرستی گروه مذاکره کننده اسرائيل با فلسطينی ها را در مذاکرات صلح هم به عهده دارد، گفت که «زمان» در مذاکرات صلح از اهميت ويژه ای برخوردار است.


خانم ليونی گفت که می داند مشکلات اسرائيل و فلسطين به مشکلات جهانی می افزايد و همه خواستار حل اين مشکل هستند.


وی با اين حال گفت:«فکر می کنم جهان بايد اين قضيه را به ما واگذار کند. نيازی به فشار بر ما نيست. اين درباره زندگی ماست.»


قائم مقام نخست وزير اسرائيل در سخنرانی قبلی اش در بوستون، راجع به فعاليت های هسته ای ايران هشدار دادو گفته بود:«اگر می خواهيم که در آينده با معضل غير قابل حلی روبرو نشويم، ما بايد فشارمان را بر رهبران ايران افزايش دهيم.»


مشکل شهرک سازی


شهرک سازی اسرائیل در حومه بیت المقدس(اورشلیم) از بحث انگیزترین مناقشات بین اسرائیل و فلسطین بوده است.


در جریان نشست مشترک محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی و اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل دو طرف توافق کردند اقدامی انجام ندهند که بر روند گفت وگوهای صلح خاورمیانه تاثیر بگذارد.


طرف های فلسطینی و اسراییلی در کنفرانس ماه گذشته آناپولیس با از سرگیری مذاکرات صلح پس از هفت سال موافقت کردند. ولی از آن زمان تاکنون دو بار اعلام شد که اسراییل قصد دارد تا شهرک های یهودی نشین را در کرانه باختری و اورشلیم شرقی گسترش دهد.


اعلام این خبر خشم فلسطینی ها را بدنبال داشت و آمریکا را که سعی دارد تلاش های صلح میان طرفین را به نتیجه برساند وادار کرد تا به انتقاد از دولت اسراییل بپردازد.


جامعه جهانی ادعاهای اسراییل بر بخش شرقی اورشلیم ( بیت المقدس) را به رسمیت نمی شناسد و تمام شهرک های ساخته شده در نواحی اشغال شده را غیر قانونی می داند.


بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری اسراییل، «آقای اولمرت از برگزاری دو مناقصه برای منطقه هار هما (جبل ابو غنیم) در اورشلیم شرقی مطلع نبوده است.»


فلسطینی ها امیدوارند که با تشکیل کشور مستقل فلسطین در آینده نزدیک، این قسمت از شهر به عنوان پایتخت دولت فلسطینی اعلام شود.


مارک رگف، سخنگوی دولت اسراییل گفته است که « این کشور تصمیم گرفته تا میان بخش های مختلف دولتی نوعی هماهنگی بوجود آورد و اسراییل به تعهدات خود احترام می گذارد.»


بر اساس «نقشه راه» که در سال ۲۰۰۳ از سوی دولت بوش اعلام شد طرف اسراییلی متعهد شد تا شهرک سازی را متوقف کند و فلسطینیان نیز ملزم به بهبود اوضاع امنیتی در مناطق خودگردان شدند.


XS
SM
MD
LG