لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

چینی: تعهد آمريکا برای امنيت اسرائيل قابل تغيير نيست


دیک چینی گفت که آمریکا نمی خواهد نتیجه مذاکرات صلح را دیکته کند.(عکس:AFP)
دیک چینی گفت که آمریکا نمی خواهد نتیجه مذاکرات صلح را دیکته کند.(عکس:AFP)

ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، در جریان ديدار از اسرائيل برای پيشبرد صلح بين این کشور و فلسطينی ها، گفت که کشورش هرگز از اسرائيل به خاطر دفاع از خود انتقاد نمی کند.


ديک چينی روز شنبه در يک کنفرانس خبری با حضور نخست وزير اسرائيل گفت:«تعهد آمريکا برای امنيت اسرائيل پایدار است و قابل تغيير نيست و اسرائيل حق دارد از خودش در مقابل تروريسم، پرتاب راکت و ديگر حمله ها از سوی نيروهايی که می خواهند اسرائيل را نابود کنند، دفاع کند.»


وی ادامه داد:«آمريکا هرگز به اسرائيل فشار نمی آورد که کاری را انجام دهد که که امنيتش را تهديد کند.»


فاوزی بارهوم، سخنگوی حماس گفته است که اظهار نظر چينی «تحريک آميز و تماما حامی اشغالگری از سوی اسرائيل» است.


  • «تعهد آمريکا برای امنيت اسرائيل پایدار است و قابل تغيير نيست و اسرائيل حق دارد از خودش در مقابل تروريسم، پرتاب راکت و ديگر حمله ها از سوی نيروهايی که می خواهند اسرائيل را نابود کنند، دفاع کند.»
معاون رییس جمهوری آمریکا

وی اضافه کرد:« اين ثابت می کند که آمريکا شريک اسرائيل در جنگ عليه مردم ما و نوار غزه است.»


معاون رییس جمهوری آمریکا گفت:«ما نمی خواهیم و نباید به سایه های تاریکی که بر سر شرایط موجود در غزه، لبنان، سوریه و ایران و نیروهایی در آنجا که برای از بین بردن امیدها در جهان تلاش می کنند، بی توجه باشیم.»


نخست وزير اسرائيل هم گفت که مذاکراتش با ديک چينی درباره ايران، سوريه و پيشبرد مذاکرات صلح با فلسطينی ها بوده است.



ديک چينی درباره مذاکرات صلحی که به رهبری آمريکا پس از کنفرانس صلح آناپوليس در ماه نوامبر بين اسرائيل و فلسطينی ها آغاز شده، گفت که نقش آمريکا اين نيست که نتيجه را ديکته کند.

آقاي چينی افزود:«رسيدن به يک توافق ضروری نياز به يک تصميم دشوار و اعطای امتياز دردناک از سوی هر دو طرف دارد، اما آمريکا تعهد کرده است که اين پروسه را به جلو ببرد.»


معاون رییس جمهوری آمريکا گفت:«ما می خواهيم به نتيجه ای برای پايان دادن به تروريسم که غم زيادی را برای اسرائيلی ها به بار آورده برسيم، همچنين يه شروعی نو برای مردم فلسطين.»


آقای چينی قرار است با سفر به کرانه باخبری ديدار می کند و با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و سلام فياض، نخست وزير دولت خودگردان ملاقات و گفت و گو می کند و پس از آن به ترکيه به عنوان آخرين کشور در ديدار نه روزه خود از منطقه، سفر خواهد کرد.


جرج بوش، رییس جمهوری آمريکا در ماه ژانويه اولين ديدار خود را از اسرائيل و کرانه باختری انجام داد و اظهار اميدواری کرد که پيش از ترک کاخ سفيد در ماه نوامبر، اسرائيل و فلسطينی ها به توافق صلح دست يابند.


پيش بينی می شود که آقای بوش به زودی سفر ديگری به اسرائيل خواهد داشت.


آمريکا می گويد که نه اسرائيل و نه فلسطينی ها به اندازه کافی در جهت انجام تعهداتشان در راستای معاهده صلح «نقشه راه» نکوشیده اند.


«نقشه راه» از اسرائيل می خواهد که شهرک سازی در کرانه باختری را متوقف کند و از فلسطينی ها می خواهد که مانع حملات شبه نظامیان به خاک اسرائیل شوند.


فلسطينی ها، اسرائيل را متهم می کنند که با شهرک سازی برای يهوديان، عدم خروج از کرانه باختری و حمله به گروه حماس، مانع از به ثمر رسيدن گفت و کوهای صلح به رهبری آمريکا شده است.


از سويی، اسرائيل حملاتش به نوارغزه را در مقابل حملات موشکی از اين ناحيه توجيه شده می دانند و آن را دفاع از امنيت خود عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG