لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

مذاکرات هاینونن در تهران در باره «مطالعات نظامی - اتمی»


اولی هاینونن دو روز در تهران خواهد بود و قرار است که با جواد وعیدی دیدار و گفت وگو کند. (عکس: AFP)
اولی هاینونن دو روز در تهران خواهد بود و قرار است که با جواد وعیدی دیدار و گفت وگو کند. (عکس: AFP)


معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه وارد تهران شد تا در باره اتهامات وارده از سوی غرب مبنی بر برنامه تسليحات اتمی ايران مذاکره کند.


اولی هاينونن که سرپرستی هيئت آژانس را به عهده دارد قرار است که در جريان سفر دو روزه خود با جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ديدار و گفت وگو کند.


کشورهای غربی در آخرين نشست شورای حکام با ارائه اسنادی به آژانس بين المللی انرژی اتمی ادعا کردند که جمهوری اسلامی ايران با انجام تحقيقات نظامی در پی دستيابی به دانش لازم برای ساخت بمب اتمی و موشک های با قابليت حمل کلاهک هسته ای است.


اين اسناد توسط آقای هاينونن و در قالب اسلايدهايی برای اعضای نشست شورای حکام نمايش داده شد.


آژانس می گويد بر اساس اسنادی که در اختيار آن قرار گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.


يک مقام ايرانی که نامش فاش نشده است به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است که هدف از سفر هاينونن مذاکره درباره پيشرفت همکاری ها ميان ايران و آژانس است .


بر اساس اين گزارش، وی در عين حال انجام مذاکره درباره مطالعات ادعايی را رد نکرد، ولی گفت: «از نظر جمهوری اسلامی ايران مطالعات ادعايی پايان يافته و تهران ارزيابی خود را در اين زمينه به آژانس ارايه کرده است.»


يک مقام مسوول در سازمان انرژی اتمی نيز به خبرگزاری ايسنا گفته است: سفر اولی هاينونن، به منظور چگونگی رسيدگی به موضوع «مطالعات ادعايی» است .


این مقام که نام او نیز فاش نشده است، افزود: « از آنجايی که بين ايران و آژانس بر سر بررسی مطالعات ادعايی اختلاف نظر وجود دارد، ديدار و گفت وگوی ... طرفين تنها به چگونگی رسيدن به راه حلی برای بررسی اين مسئله (مطالعات ادعايی) می پردازد.»


محمد البرادعی اسفند ماه سال گذشته در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس در وين، اتهام «پيشرفت های نظامی هسته ای ايران» را « بسيار جدی» خواند و از جمهوری اسلامی خواست تا «به صورت فعال و داوطلبانه با آژانس همکاری کند.»


کشورهای غربی در آخرين نشست شورای حکام با ارائه اسنادی به آژانس بين المللی انرژی اتمی ادعا کردند که جمهوری اسلامی ايران با انجام تحقيقات نظامی در پی دستيابی به دانش لازم برای ساخت بمب اتمی و موشک های با قابليت حمل کلاهک هسته ای است.

وی گفته بود: «تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در اين باره دريافت نکرده باشد و ايران نيز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمينان بگويد که ماهيت برنامه هسته ای ايران مسالمت آميز است.»


تهران در مقابل اعلام کرده است که به تمام پرسش های آژانس در چارچوب توافق ميان ايران با اين سازمان پاسخ داده است و اسناد ارائه شده توسط سازمان های اطلاعات غرب در باره برنامه نظامی اتمی خود را «جعلی و ساختگی» خوانده است.


هفته گذشته، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در ديدار با يکديگر ضمن تاکيد بر لزوم جلوگيری از دستيابی ايران به توانايی ساخت بمب اتمی بر افزايش تحريم های بين المللی پافشاری کردند.


آقای براون گفت: « در چند هفته آينده ما می خواهيم که دامنه اقدامات و تحريم ها عليه ايران را به سرمايه گذاری در بخش مايعات گاز طبيعی گسترش دهيم. به باورم من اين پيام روشنی به رژيم خواهد فرستاد که وضعيت کنونی غيرقابل قبول است.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


قدرت های بزرگ جهانی اعلام کرده اند که قرار است بسته ای ديگر از مشوق های تجاری و ساير موارد را به ايران ارائه کنند تا از روند غنی سازی اورانيوم دست بکشد. اما ايران اين موضوع را رد کرده و گفته است که برای حل مسئله اتمی خود بسته ای را به کشورهای عضو گروه ۵ +۱ ارائه خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG