لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

ایران مذاکره در باره «برنامه تسلیحات اتمی» را رد کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده است که سفر اولی هاينونن، «يک سفر عادی» است. (عکس از مهر)
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده است که سفر اولی هاينونن، «يک سفر عادی» است. (عکس از مهر)

جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه با عادی خواندن سفر معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، مذاکره در باره «برنامه تسلیحات اتمی» را رد کرد.


محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، اعلام کرده است که محور سفر هاينونن به ايران، همکاری ميان تهران و آژانس است و تهران پيشتر به سوالات در باره «مطالعات تسليحات اتمی» پاسخ داده است.


وی گفت که سفر اولی هاينونن، قرار است روز دوم ارديبهشت انجام شود.


سخنگوی وزارت خارجه ايران همچنين گفته است: «در چارچوب مداليته پس از پاسخ به مسائل باقی مانده آنچه در خصوص مطالعات ادعايی [تسليحات اتمی] مطرح شد را پاسخ داديم. و محور سفر هاينونن همکاری های ميان تهران و آژانس است.»


این در حالی است که روز جمعه، ۳۰ فروردين ماه، مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی، اعلام کرده بود که يک تيم از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی به سرپرستی اولی هاينونن، معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی، قرار است برای مذاکره در باره «مطالعات تسليحات اتمی» به تهران سفر کند.


  • «در چارچوب مداليته پس از پاسخ به مسائل باقی مانده آنچه در خصوص مطالعات ادعايی [تسليحات اتمی] مطرح شد را پاسخ داديم. و محور سفر هاينونن همکاری های ميان تهران و آژانس است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

همچنین محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۹ فروردين ماه گفته بود: «ما هفته آينده به تهران می رويم تا درباره مسايل مطرح درباره مطالعات تسليحاتی گفت وگو کنيم.»


اولی هاينونن، در جريان نشست شورای حکام در اسفندماه سال گذشته، اسلايدهايی را درباره برنامه هسته ای ايران نشان داد که بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها، حاکی از ارتباط بين برنامه غنی سازی، آزمايش های انفجاری قوی، و طراحی موشک هايی که قابليت حمل کلاهک های هسته ای را دارند، بوده است.


ايران گزارش های ارائه شده توسط منابع اطلاعاتی غرب در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته ای اين کشور را بی اساس خوانده است. اما آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران خواسته به جای تکذيب اين گزارش ها، توضيحات اساسی در اين باره ارائه کند.


يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز روز جمعه ۳۰ فروردين ماه در باره اين سفر به گفته بود: «آقای هاينونن در سفر به تهران خواهد کوشيد تا پاسخ های معتبری به گزارش های منابع اطلاعاتی غرب از سوی مقامات ايران اخذ کند.»


ادامه نگرانی های در باره برنامه هسته ای ايران


سخنگوی وزارت خارجه ايران، در حالی مذاکره در باره «مطالعات تسليحاتی» با نمايندگان آژانس بين المللی انرژی اتمی را رد می کند که هفته گذشته، محمد البرادعی بر اين مسئله تاکيد کرده بود.


او پنجشنبه گذشته در برلين گفته بود: «خيلی روشن است که اين مسئله مهم است. جامعه بين المللی نياز دارد که مطمئن شود ايران برنامه سلاح هسته ای ندارد.»


آقای البرادعی در گزارش سوم اسفند ماه سال گذشته خود درباره برنامه هسته ای ايران تاکيد کرده بود: «به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که بدگمانی ها درباره برنامه هسته ای اين کشور را برطرف کند.»


  • جامعه بين المللی نياز دارد که مطمئن شود که ايران برنامه سلاح هسته ای ندارد.
محمد البرادعی

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود نسبت به تحقيقات در خصوص تسليحاتی کردن برنامه هسته ای ايران در گذشته ابراز نگرانی جدی کرده بود.


در همين حال، قرار بود غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ايران، روز دوشنبه، ۲۶ فروردين ماه، برای گفت و گو با محمد البرادعی به وين برود اما اين مذاکرات بدون توضيحی از جانب ايران، لغو شد.


بر اساس قطعنامه سوم شورای امنيت که اسفند ماه گذشته تصويب شد، ايران بايد ظرف سه ماه کليه فعاليت های مرتبط با غنی سازی را متوقف کند، به سوالات باقی مانده آزانس پاسخ دهد و به مذاکرات با غرب باز گردد.


اما ايران اعلام کرده است که ديگر حاضر نيست در باره پرونده هسته ای خود با هيچ مرجعی به جز آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکره کند.


ايران نه تنها غنی سازی اورانيوم را متوقف نکرده است، بلکه از نصب شش هزار سانتريفوژ جديد در ماه های آينده برای سرعت بخشيدن به روند غنی سازی خبر داده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG