لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

ابراز امیدواری چین به حل دیپلماتیک پرونده اتمی ایران


تصویری از محل نصب، سانتریفوژهای جدید در نزدیکی نظنز.(عکس: EPA)
تصویری از محل نصب، سانتریفوژهای جدید در نزدیکی نظنز.(عکس: EPA)

سخنگوی وزارت امور خارجه چين، روز سه شنبه ابراز اميدواری کرد که در دور تازه مذاکرات گروه ۱+۵ در شانگهای درباره برنامه هسته ای ايران، «گفت وگوهايی عميق برای باز گرداندن ايران به ميز مذاکره» صورت گيرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، جيانگ يو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، در کنفرانس هفتگی خود با خبرنگاران گفت که اين کشور اميدوار است از طريق مشارکت در مذاکرات ۱+۵ راهی مسالمت آميز برای حل بحران هسته ای ايران پيدا شود.


دور تازه مذاکرات گروه ۱+۵ با حضور پنج عضو دايمی شورای امنيت – آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا – همراه با کشور آلمان، در روز چهارشنبه، ۲۸ فروردين ماه، در بندر تجاری شانگهای برگزار خواهد شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه چين گفت که هدف برپايی اين نشست يک روزه، «فرستادن پيامی مثبت به جهانيان» است.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز ۲۵ فروردين ماه گفته بود که ايران در شانگهای، يک «بسته پيشنهادی» برای حل بحران هسته ای ارائه خواهد داد.


آقای متکی از بيان جزئيات درباره اين «بسته پيشنهادی» خودداری کرده بود و گفته بود که جزئيات پيشنهاد ايران، «در آينده به اطلاع افکار عمومی خواهد رسيد.»


  • «پکن اميدوار است از طريق مشارکت در مذاکرات ۱+۵ راهی مسالمت آميز برای حل بحران هسته ای ايران پيدا شود.»
سخنگوی وزارت امور خارجه چین

هنوز هيچ خبری مبنی بر حضور احتمالی نماينده ايران در مذاکرات ۱+۵ در شانگهای از سوی منابع معتبر بين المللی منتشر نشده است.


پيش از اين برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه در مصاحبه ای به راديو فردا گفته بود که گروه ۱+۵، کار بر روی افزايش تحريم های ايران را آغاز کرده است، اما «فعلا بايد منتظر ماند.»


شورای امنيت سازمان ملل در آخرين قطعنامه ای که عليه ايران صادر کرده، برای سومين بار از تهران خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، چرا که هنوز کارشناسان سازمان بين المللی انرژی هسته ای از «صلح آميز» بودن برنامه اتمی ايران مطمئن نيستند.


مقام های ايرانی می گويند که بر اساس قوانين بين المللی تخلفی انجام نداده اند و حاضر نيستند غنی سازی اورانيوم را که به گفته آنها برای تامين سوخت نيروگاه هسته ای بوشهر، ضروری است، متوقف کنند.


هفته گذشته نيز، محمود احمدی نژاد اعلام کرد که ايران برنامه غنی سازی اورانيوم را گسترش داده و شش هزار سانتيرفوژ جديد نصب کرده است.


اما برخی ديپلمات ها و در راس آنها گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس، توانايی فنی ايران را برای نصب هزاران سانتريفوژ زير سئوال برد.


اظهارات وی با واکنش مقام های سازمان انرژی اتمی ايران رو به رو شد و آنها گفتند که برای غنی سازی با «مشکل فنی» رو به رو نيستند.


اگر ايران بخواهد برای تامين سوخت نيروگاه بوشهر بر اساس برنامه های خود پيش برود، در نهايت بايد ۵۴ هزار سانتريفوژ راه اندازی کند.


سياستمداران غربی می گويند که اگر ايران به توانايی غنی کردن اورانيوم با اين تعداد سانتريفوژ دست يابد به راحتی می تواند اورانيوم بسيار غنی شده مورد نياز برای ساخت بمب هسته ای را به دست آورد.


بر اساس پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای – NPT – که ايران نيز يکی از امضا کنندگان آن است، ساخت بمب هسته ای برای کشورهای جهان ممنوع است.


XS
SM
MD
LG