لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

ايران: در راه اندازی سانتريفوژها مشکل فنی نداريم


معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که این سازمان خارج از مسایل سیاسی، طبق برنامه توانایی فنی خود را افزایش می دهد. (عکس از ایسنا)
معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که این سازمان خارج از مسایل سیاسی، طبق برنامه توانایی فنی خود را افزایش می دهد. (عکس از ایسنا)

محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران، روز جمعه در پاسخ به تردیدها درباره توانایی ایران در غنی سازی اورانیوم گفت که هيچ مشکل فنی در توسعه سانتريفوژها وجود ندارد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، محمد سعيدی معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی ايران گفت: «ما برنامه ای منطقی بر اساس استانداردهای جهانی داريم که گام به گام در حال طی کردن آن هستيم.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز سه شنبه ۲۰ فروردين ماه با حضور در محل تاسيسات هسته ای نطنز به مناسبت «روز ملی فناوری هسته ای»، خبر نصب شش هزار سانتريفوژ با تکنولوژی جديد و توانایی بیشتر را اعلام کرده بود.


  • «احمدی نژاد در اعلام خبرهای سياسی که ضرورتاً پشتوانه اطلاعات تکنولوژيک ندارند، سابقه دارد. ايرانی ها هنوز نتوانسته اند در غنی سازی اورانيوم به مهارت لازم دست يابند.»
گریگوری شولتی

در پی سخنان رييس جمهوری ايران، گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه ۲۲ فروردين ماه نسبت به توانايی ايران در نصب و آزمايش سانتريفوژهای پيشرفته ابراز ترديد کرد.


آقای شولتی گفته بود: «احمدی نژاد در اعلام خبرهای سياسی که ضرورتاً پشتوانه اطلاعات تکنولوژيک ندارند، سابقه دارد. ايرانی ها هنوز نتوانسته اند در غنی سازی اورانيوم به مهارت لازم دست يابند.»


اما محمد سعیدی در پاسخ به این اظهارات با یادآوری تردیدهای مشابهی که سال ۸۵ درباره توانایی های هسته ای ایران مطرح شده بود، گفت: «در آن زمان هم برخی در داخل و خارج کشور ترديدهايی را مطرح کردند، اما آژانس بين المللی انرژی اتمی در همه موارد توانمندی و پيشرفت های فنی ايران را تاييد کرد.»


بر اساس قطعنامه سوم شورای امنيت که حدود يک ماه پيش تصويب شد، ايران بايد تا دو ماه آينده غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و به مذاکرات هسته ای بازگردد، در غیر این صورت با مجموعه تحريم های اقتصادی و سياسی جدید مواجه خواهد شد.


اما ايران اعلام کرده است که حاضر نيست دست از غنی سازی بردارد و در باره پرونده اتمی خود تنها حاضر است با آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکره کند.


XS
SM
MD
LG