لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

ایران از آغاز نصب شش هزار سانتریفوژ جدید خبر داد


نمایی از تاسیسات اتمی نطنز- ایران می گوید که قرار است روز سه شنبه اخبار خوش هسته ای را اعلام کند.(عکس: EPA)
نمایی از تاسیسات اتمی نطنز- ایران می گوید که قرار است روز سه شنبه اخبار خوش هسته ای را اعلام کند.(عکس: EPA)

جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه اعلام کرد که کار نصب شش هزار سانتریفوژ جدید را در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز آغاز کرده و وزیر خارجه فرانسه نیز خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران شد.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی که به شهر نطنز در استان اصفهان سفر کرده است به خبرنگاران گفت که ورود ایران به مرحله نصب شش هزار دستگاه سانتریفوژ نخستین خبر از سلسله اخبار خوش هسته ای است که قرار است در روز سه شنبه و در جریان جشن های هسته ای اعلام شود.


جمهوری اسلامی ایران روز بیستم فرودین ماه را روز جشن فن آوری هسته ای نامگذاری کرده است و از روزهای قبل تبلیغات زیادی برای اعلام «اخبار خوش هسته ای» انجام داده است.


خبر آغاز نصب شش هزار دستگاه سانتریفوژ در تاسیسات نطنز پس از آن اعلام می شود که سازمان بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته گفته بود که ایران دستگاه های پیشرفته سانتریفوژ نصب کرده که می تواند روند غنی سازی اورانیوم را سرعت بخشد.


غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد از چند سال پیش به موضوعی مناقشه بر انگیز در روابط جمهوری اسلامی با کشورهای غربی تبدیل شده است و این کشورها نگران هستند که تهران در پوشش این برنامه به دنبال ساخت سلاح هسته ای باشد.


خبر آغاز نصب شش هزار دستگاه سانتریفوژ در تاسیسات نطنز پس از آن اعلام می شود که سازمان بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته گفته بود که ایران دستگاه های پیشرفته سانتریفوژ نصب کرده که می تواند روند غنی سازی اورانیوم را سرعت بخشد.

ایران این اتهام را رد و هدف برنامه خود را تولید برق اعلام کرده است.


در همین حال برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه افزایش شمار دستگاه های غنی سازی اورانیوم در حال نصب توسط ایران را « خطرناک» خواند و گفت ممکن است که تشدید تحریم ها علیه ایران ضروری باشد.


وی با ابراز نگرانی از این خبر خواستار آمادگی در برابر فعالیت های اتمی ایران شد.


آقای کوشنر در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت که «جامعه جهانی ممکن است مسیر تحریم ها را ادامه دهد.»


جشن هسته ای و نشست گروه ۱+۵


رییس جمهوری اسلامی ایران در جریان بازدید از تاسیسات نطنز گفته است: «ما سال گذشته ورود به فعالیت های هسته ای کشور به مرحله صنعتی و ورود به مرحله سه هزار سانتریفوژ را جشن گرفتیم و امروز هم نصب شش هزار سانتریفوژ جدید در این تاسیسات آغاز شده است.»


آقای احمدی نژاد به طور تلویحی تحریم ها را مانعی برای حرکت بیشتر در این زمینه دانست و گفت: « ما در شرایطی هستیم که بدخواهان ملت ایران تمام تلاش های خود را انجام می دهند تا ملت ایران به فن آوری های جدید دست نیابد هرچند که ممکن است این اقدامات از سویی باعث ایجاد کندی ها در روند پیشرفت های ما باشد اما از سوی دیگر موجب شکوفایی استعدادهای جوانان ما خواهد شد.»


تحلیلگران بر این عقیده اند که جمهوری اسلامی قصد دارد تا نسل جدید سانترفیوژهای پیشرفته موسوم به « P2 » را جایگزین سانتریفوژهای « P1 » نماید که از سرعت کمتری در غنی سازی اورانیوم برخوردار هستند.


این تحولات یک روز پس از آن صورت می گیرد که اعلام شد قرار است گروه ۱+۵ در ماه آوریل نشستی را برای بحث در باره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برگزار کند.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه اعلام کرد: «پنج عضو دائمی شورای امنيت همراه با آلمان، در ماه آوريل گام های تازه عليه برنامه هسته ای ايران را مورد بررسی قرار می دهند.»


مقامات آمريکايی اعلام کردند که اين نشست اواسط ماه آوريل و احتمالا در شانگهای چين انجام خواهد شد ولی هنوز روزی برای آن تعيين نشده است.


دان فرايد، معاون وزارت امور خارجه در امور سياسی، که سومين ديپلمات ارشد ايالات متحده محسوب می شود، در اين نشست نماينده کشورش خواهد بود.


به گفته آقای مک کورمک، ادامه غنی سازی اورانيوم توسط ايران و سرپيچی جمهوری اسلامی از قطعنامه های شورای امنيت، ادامه مذاکرات گروه ۱+۵ را اجتناب ناپذير کرده است.


وی افزود: «در نشست آتی گروه ۱+۵ هم تنبيهات بيشتر و هم امتيازات بيشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»


در ژوئن ۲۰۰۶ گروه ۵+۱ مشوق های اقتصادی به ايران پيشنهاد داده و از اين کشور خواستند تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


همکاری با ايران برای توسعه برنامه هسته ای صلح آميز و تجارت بيشتر در زمينه های انرژی، کشاورزی و تکنولوژی، از جمله مشوق های پيشنهاد ۵+۱ به تهران بود. ايران تاکنون اين پيشنهاد را رد کرده و به غنی سازی ادامه داده است.


XS
SM
MD
LG