لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

چين ارائه اطلاعات درباره برنامه اتمی ايران به آژانس را رد کرد


آژانس بین المللی انرژی اتمی.
عکس از (AFP)
آژانس بین المللی انرژی اتمی. عکس از (AFP)

وزارت امور خارجه چين روز پنجشنبه گزارش ها درباره ارائه اطلاعات هسته ای ايران به آژانس بين المللی انرژی اتمی توسط پکن را رد کرد.


خبرگزاری آسوشيتدپرس روز چهارشنبه به نقل از ديپلمات ها در وين گزارش داده بود که چين اطلاعات خود درباره ارتباط برنامه هسته ای تهران با تلاش برای دستيابی سلاح اتمی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است.


جيانگ يو، سخنگوی وزارت امورخارجه چين، روز پنچشنبه با «بی اساس» خواندن اين گزارش ها گفت: موضع چين در قبال مناقشه هسته ای ايران «حل حل مسالمت آميز ان از طريق گفت وگو است».


سخنگوی وزارت امور خارجه چين افزود:«طرف های درگير می بايست با خلاقیت و انعطاف پذيری در جستجوی راه حل مناسب برای اين مسئله باشند».


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه از ابراز نظر درباره دريافت اطلاعات در خصوص برنامه هسته ای ايران از سوی چين خوددداری کرده بود.


  • گزارش ها درباره ارائه اطلاعات هسته ای ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط پکن بی اساس است . موضع چين در قبال مناقشه هسته ای ايران «حل حل مسالمت آميز ان از طريق گفت وگو است.
وزیر امورخارجه چین

در همين زمينه، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، روز چهارشنبه در کنفرانس خبری خود حاضر به تاييد يا رد اين خبر نشده بود.


آقای مک کورمک در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ارائه اطلاعات توسط چين به آژانس، گفته بود:«در حال حاضر من قادر نيستم که اين خبر را تاييد يا رد کنم. شايد آسانترين راه اين باشد که از آژانس بپرسيد يا با مقامات چنينی صحبت کنيد».


دو ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين، که نخواسته بودند نامشان فاش شود، روز چهارشنبه به آسوشيتدپرس گفته بودند چنين اطلاعاتی از سوی پکن در اختيار آژانس قرار گرفته است.


يکی از اين دو ديپلمات همچنين، گفته بود که طی هفته های اخير چند کشور ديگر، که در جبهه کشورهای مخالف ايران قرار ندارند، نيز، اطلاعات خود درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را در اختيار آژانس قرار داده اند.


اين ديپلمات همچنين افزوده بود: آژانس در حال بررسی اطلاعاتی است که به صورت عمدی و يا غيرعمدی می توانستند آژانس را به اشتباه بيندازند. به طور مثال، سندی که نشان ازکاربرد تکنولوژی انفجاری برای استفاده از وسايل هسته ای داشت.


اين ديپلمات اضافه کرده بود:«هرچند به نظر می رسد که اين سند اصل باشد، اما معلوم نيست که اين سند متعلق به ايران است يا خير».


در آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی، که در سوم اسفندماه منتشر شد، برخی فعاليت های مظنون به ارتباط با کاربرد تسليحاتی اشاره شده بود از جمله؛ «ارتباط ميان غنی سازی اورانيوم، آزمايش روی مواد دارای قابليت انفجاری بالا و همچنين برنامه موشکی در ايران»، «استفاده از ابزار دوگانه ای که هم می توانند در توليد برنامه هسته ای برای توليد انرژی و سلاح هسته ای به کار روند» و «پانزده صفحه سندی که نشان می دهد چگونه می توان فلز اورانيوم را به شکل کلاهک جنگی در آورد».


آژانس بين المللی انرژی اتمی در اين گزارش تصريح کرده بود که اگرچه ايران بيش از گذشته به آژانس امکان بازرسی از تأسيسات اتمی خود را داده است، اما همکاری اش با آژانس در اندازه ای نبوده که ثابت کند به دنبال دستيابی به سلاح اتمی نيست.


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که به طور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است. تهران اين اتهام را رد کرده و تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


XS
SM
MD
LG