لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

سولانا: جامعه جهانی بدنبال انجام مذاکره تازه با ایران است


سولانا و جلیلی در آخرین دیدارشان در لندن (عکس:EPA)
سولانا و جلیلی در آخرین دیدارشان در لندن (عکس:EPA)

خاوير سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا روز دوشنبه گفت که اين اتحاديه باب مذاکره با ايران درباره برنامه اتمی اش را باز می گذارد و جامعه جهانی خواستار گفت و گو با تهران است.



آقای سولانا گفت: به رغم تصويب تحريم ايران از سوی سازمان ملل در هفته گذشته، جامعه جهانی می خواهد که مذاکرات جديدی را برای حل مشکل پرونده هسته ای ايران آغاز کند.


وی در بروکسل به خبرنگاران گفت:«تحريم جديد تصويب شده است، اما در آن واحد ما می خواهيم راه باريکه گفت و گو را دنبال کنيم.»


اظهارات آقای سولانا یک روز پس از سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بیان می شود که اعلام کرده بود در صورتی که مذاکرات با اتحادیه اروپا هدفمند باشد، ایران هر پیشنهادی را در این چارچوب بررسی می کند.



اما آقای سولانا گفت که سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران هنوز برای مذاکره با او تماسی نگرفته است.

گفت وگوهای ميان نمايندگان جمهوری اسلامی ايران و خاوير سولانا از پاييز گذشته که بدون نتيجه پايان يافت، همچنان قطع است.


آقای سولانا در پايان ديدار ماه نوامبر خود با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفته بود که مذاکرات با وی «مايوس کننده» بود.


  • «ايران بايد بداند که يک مسابقه تسليحاتی در خاورميانه، موجب خطرات بيشتر در منطقه ای است که هم اکنون دچار خشونت و درگيری است. »
وزیر امور خارجه بریتانیا

آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان قول داده اند که اگر جمهوری اسلامی غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و مذاکره با سولانا را از سر بگيرد، مشوق های بيشتری دريافت خواهد کرد.


شورای امنيت سازمان ملل اخطار کرده که در صورت عدم تمايل ايران برای گفت و گو، تحريم های بيشتری در انتظار اين کشور است.


«ما خواهان تماس هستيم»


در هیمن حال، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا ضمن تاکيد بر مشوق هايی که می تواند برای ايران در نظر گرفته شود، گفت:« اين مشوق ها وجود دارند، تنها اگر ايران از درگيری با جامعه جهانی حذر کند و برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.»


وزير امور خارجه بريتانيا افزود:«رای هفته گذشته تقريبا مسلم بود... در شورای امنيت يک قطعيت در اين باره وجود داشت و اميدوارم اين پيام آشکار به ايران رسيده باشد که ما خواهان تماس و مشارکت هستيم.»


آقای ميليبند گفت:«اما ايران بايد بداند که يک مسابقه تسليحاتی در خاورميانه، موجب خطرات بيشتر در منطقه ای است که هم اکنون دچار خشونت و درگيری است.«


«ايران با ۵+۱ مذاکره می کند»


پیشتر و در تهران، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که «تهران آماده است در مورد موضوعات مورد اتفاق طرفين، با گروه ۵+۱ گفت و گو کند.»


آقای حسينی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران بار ديگر مسئله هسته ای ايران را مختومه خواند و گفت: «در گذشته گفت و گوهايی ميان نماينده گروه ۵+۱، مدير کل آژانس بين المللی انرژی هسته ای و ايران انجام شده و [پرسش های مربوط به پرونده هسته ای] مطرح و يکی به يک بررسیو مختومه شد.»


گروه ۵+۱ شامل پنج عضو دائمی شورای امنيت يعنی آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين همراه با آلمان است که در تهيه و تصويب سه قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی نقش اصلی را بر عهده داشتند.


این کشورها نگران هستند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته ای خود بدنبال ساخت بمب اتمی باشد، امری که تهران همواره آن را رد کرده و اهداف صلح آمیز را دلیل تعقیب این برنامه عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG