لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

سازمان ملل: اجرای تحریم ها علیه ایران بسیار کند بوده است


معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است: اگر ايران همکاری نکند شورای امنيت فشار را بر اين کشور افزايش می دهد.( عکس: AFP)
معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است: اگر ايران همکاری نکند شورای امنيت فشار را بر اين کشور افزايش می دهد.( عکس: AFP)

رييس کميته بررسی تحريم ها در شورای امنيت، روز سه شنبه اعلام کرد که فقط کمتر از ۵۰ درصد اعضای سازمان ملل در مورد چگونگی به اجرا گذاشتن تحريم ها عليه ايران، گزارش داده اند.


ارايه گزارش اعضاء سازمان ملل در باره اجرای تحریم ها الزامی است.


يوهان وربکه، سفير بلژيک در سازمان ملل متحد، که رياست اين کميته را بر عهده دارد، روز سه شنبه به شورای امنيت گفت:« پاسخ ۱۹۲ عضو اين سازمان برای به اجرا گذاشتن دو دوره از تحريم های شورای امنيت عليه تهران، بسيار کند بوده است.»


شورای امنيت تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران به تصويب رسانده است. سازمان ملل از ايران می خواهد که غنی سازی را به حالت تعليق در آورد ولی تاکنون تهران تاکنون از اين امر سرپيچی کرده است.


شورای امنيت برای افزايش فشار بر ايران روز سوم ماه مارس سومين قطعنامه را نيز به تصويب رساند.


  • «ما از ايران می خواهيم که بطور سازنده ای در مورد آينده برنامه هسته ای خود وارد مذاکره شود. اگر چنين مذاکراتی مثبت باشد مردم و کشور ايران نفع زيادی از اين موضوع می برند.»
معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل

آمريکا نسبت به گزارش کميته بررسی تحريم ها واکنش نشان داده و آلخاندرو ولف، معاون نماينده آمريکا در سازمان ملل ، از تمامی کشورها خواسته تا گزارش دهند که چگونه تحريم های تصويب شده از سوی اين نهاد را عليه تهران به اجرا بگذارند.


وی افزود: جامعه بين المللی دلايل خوبی دارد که در مورد فعاليت های هسته ای ايران برای دستيابی به سلاح اتمی نگران باشد.


آمريکا و بسياری از کشورهای دنيا ايران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز و برای توليد برق می داند.


آقای ولف همچنین گفت که ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد و تعداد سانتريفوژهای خود را به شدت افزايش داده است و در حال حاضر سانتریفوژهايی را مورد آزمايش قرار داده که با سوخت هسته ای کار می کنند.


معاون سفير آمريکا در سازمان ملل افزود: «ما از ايران می خواهيم که به طور سازنده در مورد آينده برنامه هسته ای خود وارد مذاکره شود. اگر چنين مذاکراتی مثبت باشد مردم و کشور ايران نفع زيادی از اين موضوع می برند.»


وی همچنين هشدار داد که اگر ايران همکاری نکند شورای امنيت فشار را بر اين کشور افزايش می دهد.


به گزارش آسوشيتدپرس، يوهان وربکه گفت که در مورد به اجرا گذاشتن اولين قطعنامه تحريمی که ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ تصويب شد، این کميته، ۸۸ گزارش دريافت کرده و در مورد دومين قطعنامه تحريمی که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷ به تصويب رسده ۷۲ گزارش دريافت شده است.


وی افزود در ۹۰ روز گذشته اين کميته فقط يک گزارش در مورد هر قطعنامه دريافت کرده است.


XS
SM
MD
LG