لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

احمدی نژاد: ایران درباره تعلیق غنی سازی، مذاکره نمی کند


رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که ایران در باره برنامه هسته ای خود تنها با آزانس بین المللی انرژی هسته ای مذاکره می کند. (عکس از فارس)
رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که ایران در باره برنامه هسته ای خود تنها با آزانس بین المللی انرژی هسته ای مذاکره می کند. (عکس از فارس)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اعلام کرده است که تهران هر گونه پيشنهاد در باره «تعليق غنی سازی اورانيم» از سوی قدرت های جهانی را رد می کند.


آقای احمدی نژاد در گفتگو با خبرگزاری ژاپنی کيودو، در باره احتمال موافقت ايران با تعليق غنی سازی گفت: «اين موضوع قابل مذاکره نیست.»


او ادامه داد: «ايران يک کشور اتمی است و هيچ دليلی برای دست برداشتن از اين تکنولوژی وجود ندارد.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد، تا کنون، به دليل سرپيچی ايران از خواست این شورا برای توقف غنی سازی اورانيوم، سه قطعنامه تحريم عليه ایران تصويب کرده است.


غنی سازی اورانيوم می تواند برای توليد سوخت نيروگاه های هسته ای و همچنين توليد سلاح اتمی به کار رود.


آخرین قطعنامه يک ماه پيش و در پی تازه ترين گزارش آژانش بين المللی انرژی هسته ای تصويب شد.


محمد البرادعی رييس آژانس در گزارش خود از سرپيچی ايران از پاسخ دادن به سئوالاتی درباره ارتباط فعاليت های هسته ای با مطالعات نظامی، ابراز نگرانی کرده بود.


آمريکا، به عنوان يکی از اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل، ايران را متهم می کند که در پی ساخت سلاح های هسته ای است. اما ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است.


مذاکره فقط با آژانس


در پی تصويب قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل که در آن تحريم های اقتصادی سخت تری عليه جمهوری اسلامی ايران در نظر گرفته شده، از اين درخواست شده است ظرف مدت سه ماه فعاليت های غنی سازی را تعليق کند و به مذاکره با کشورهای غربی باز گردد.


اما رییس جمهوری ايران اعلام کرد که ديگر با هيچ يک از کشور های اروپايی درباره پرونده هسته ای مذاکره نخواهد کرد و طرف مذاکره خود را تنها آژانس بين المللی انرژی اتمی سازمان ملل می داند.


آقای احمدی نژاد در گفتگو با خبرگزاری کيوتو بار دیگر بر اين موضع را تکرار کرده است.


وی همچنين گفته است: «تعليق غنی سازی اورانيوم، موضوعی مربوط به گذشته بود، ما اکنو ن اين مرحله را پشت سر گذاشته ايم.»


روز ۲۰ فرودين سال ۸۶ رييس جمهوری ايران در تاسيسات هسته ای نطنز اعلام کرد: «ايران به مرحله توليد صنعتی سوخت هسته ای دست يافته و در زمره کشورهای توليد کننده سوخت هسته ای قرار گرفته است.»


آقای احمدی نژاد پس از آن مراسم اعلام کرد که ایران جزو کشورهای هسته ای است و جامعه جهانی نمی تواند از يک کشور هسته ای درخواست کند که غنی سازی اورانيم را در تاسيسات خود متوقف کند. وی همچنین این روز را «روز ملی تکنولوژی هسته ای» نامگذاری کرد.


نصب سانتريفوژهای پيشرفته


همزمان با اظهارات تازه محمود احمدی نژاد، ديپلمات های غربی در وين روز جمعه ۱۶ فروردين ماه اعلام کردند که ايران صدها سانتريفوژ پيشرفته تر را برای تسريع غنی سازی اورانيوم در تاسيسات نطنز نصب کرده است.


ايران سال گذشته برای توليد سوخت هسته ای در مقياس صعنتی، سه هزار سانتريفوژ در بخش زير زمينی تاسيسات نطنز نصب کرد. اما اين سانتريفوژها از نوع سيستم های دهه ۱۹۷۰ بودند که از سرعت کمتری برخورد هستند و اينک ايران در حال نصب سانتريفوژ پيشرفته تراست.


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک ديپلمات غربی گفت: «پس از يک توفق چند ماهه در تاسيسات اصلی غنی سازی، ايران هم اکنون بيش از ۳۰۰ سانتريفيوژ ديگر، که برخی از آنها پيشرفته تر هستند، را نصب کرده است.»


در همين حال يک ديپلمات غربی ديگر به رويترز گفته است که ايران در صدد است تا «حداکثر» سانتريفيوژها پيشرفته تر را توليد کند.


گفته می شود که ايران سانتريفوژ های «IR-2» را طرحی کرده است که قادرند با سرعت دو تا سه برابر نسبت به سانتريفيوژها قديمی اورانيوم را غنی کنند.


سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی از نصب اين سانتريفوژها در نطنز اظهار بی اطلاعی کرد.


در همين حال، اژانس بين المللی انرژی اتمی که بازرسانی در نطنز دارد، نيز از ابراز نظر در اين باره خودداری کرد.


يک ديپلمات بلندپايه ديگر آشنا به ماموريت آژانس بين المللی انرژی اتمی در ايران، بدون اظهار نظر درباره صحت و سقم اين خبر به رويترز گفت: اين که آيا ايرانی ها قادر خواهند بود تا سانتريفوژهای پيشرفته رابه طور مناسب به کار بيندازند، نا مشخص است.


XS
SM
MD
LG