لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۰

«ایران با تداوم نقض قطعنامه ها بيشتر منزوی می شود»


گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی.
گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در روز بيستم فروردين، که از سوی جمهوری اسلامی روز «جشن فن آوری هسته ای» نامگذاری شده است، گفت : ايران نصب ۶۰۰۰ سانتريفيوژ جديد را در تاسيسات هسته ای نطنز آغاز کرده است.


آقای احمدی نژاد، با اشاره به پيشرفت ايران در زمينه هسته ای، گفت: کشور های غربی « قادر نيستند هيچ اقدامی عليه ملت ايران سازمان دهند و از نظر جمهوری اسلامی، مسائل حقوقی، فنی ، فناوری و سياسی خاتمه يافته، تلقی می شود.»


آمريکا، بريتانيا و فرانسه، اقدام ايران در نصب سانتريفيوژهای جديد را نقض قطع نامه های شورای امنيت سازمان ملل دانسته اند.


گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گفت وگو با راديو فردا به ارزيابی تحولات تازه در فعاليت های هسته ای ايران پرداخته است:


راديو فردا: نصب سانتريفيوژهای جديد، مسئله هسته ای ايران را پيچيده تر نخواهد کرد ؟


گریگوری شولتی: نصب سانتريفيوژهای بيشتر يعنی زير پاگذاشتن آشکار چهار قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد.


در واقع تصميم آقای احمدی نژاد برای بزرگداشت روز فنآوری هسته ای، آن هم با نصب سانتريفيوژهای بيشتر نشانگر زير پا گذاشتن بيش از بيش قطعنامه های شورای امنيت از سوی ايران است.


بر پايه گزارش ها قرار است پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان در اواسط ماه آوريل نشستی درباره موضوع هسته ای ايران داشته باشند. فکر می کنيد تصميمات جدی تری در باره ايران گرفته شود؟


نمی خواهم درباره تصميم های پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان در نشست آتی آنها گمانه زنی کنم.


  • «بی پرده بگويم سرپيچی مدام که ايران را بيشتر منزوی می کند، شايسته جشن و شادمانی نيست».
گریگوری شولتی

استناد می کنم به بيانيه وزيران امور خارجه پنج عضو دائمی شورای امنيت و آلمان، که اوائل ماه گذشت، پس از تصويب قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت انتشار يافت.


اين بيانيه صريحا" از ايران می خواهد که کليه فعاليت های غنی سازی خودرا متوقف کند.


اين فعاليت ها لزوما" برای برنامه هسته ای غير نظامی نيست و با تعهدات بين المللی ايران مغايرت دارند.


خبر اعلام شده از سوی آقای احمدی نژاد در باره افزايش شمار سانتريفيوژها متاٌسفانه نگرانی های جامعه جهانی و تعهدات بين المللی ايران ناديده می گيرد.


اين خبر در پی تداوم سياست آقای احمدی نژاد است که نه تنها احترام جهانی را برای ايران به بار نخواهد آورد، بلکه انتقاد و تحريم را متوجه ايران خواهد کرد.


آيا راهی برای خروج از اين بن بست وجود دارد؟


همان گونه که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در پيام نوروزی خود به شنوندگان راديو فردا گفت:« رهبران ايران، کشور بزرگی را منزوی کرده اند» و به نظر می رسد که آقای احمدی نژاد می خواهد دامنه اين انزوا را بيشتر کند.


همانگونه که جرج بوش تصريح کرد « راه بهتری برای ايران وجود دارد که به حق خود برای دسترسی به انرژی هسته ای برسد».


اين کار هم با احترام به تعهدات بين المللی امکان پذير است و هم با توجه جدی به پيشنهادهای اروپا، روسيه، چين و ايالات متحده . به عبارت ديگر پيشنهادهای پنج عضو دائمی شورای امنيت و آلمان .


اين پيشنهادها که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ مطرح شد، منافع تکنيکی، سياسی و اقتصادی ايران را در بردارد.


درواقع اين پيشنهادها به ايران امکان می دهد به آنچه رهبران ايران می گويند و می خواهند برسد؛ انرژی هسنه اي تکنولوژی پيشرفته و دسترسی مطمئن به سوخت هسته ای.


خبر افزايش شمار سانتريفيوژها آشکارا نشان می دهد که رهبران ايران قطعنامه های شورای امنيت را هر چه بيشتر زير پا می گذارند.


معتقديم که گفت و گو و نه افزايش تنش، بهترين راه برای جلب احترام بين المللی پيشرفت در زمينه تکنولوژی و تاٌمين امنيت منطقه است.


بی پرده بگويم سرپيچی مدام که ايران را بيشتر منزوی می کند، شايسته جشن و شادمانی نيست.


XS
SM
MD
LG