لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

جنگ لفظی ایران و آمریکا درباره گزارش تازه آژانس


نماینده ایران در آژانس گفته است که غنی سازی اورانيوم در ايران،«فراز و فرود» داشته است. (عکس: EPA)
نماینده ایران در آژانس گفته است که غنی سازی اورانيوم در ايران،«فراز و فرود» داشته است. (عکس: EPA)

ايران در پاسخ به انتقادات آمريکا که از ايران می خواست درباره تلاش اش برای ساخت سلاح اتمی در گذشته توضيح دهد، گفت که اين اطلاعات نه تنها تقلبی است، بلکه سه سال تاخير هم دارد.


علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی ايران در سازمان انرژی اتمی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که غنی سازی اورانيوم در ايران،«فراز و فرود» داشته است.


این نخستین بار است که یک مقام ایرانی اینگونه درباره وضعیت برنامه اتمی ایران سخن می گوید که می تواند ناشی از پیامد تحريم های سازمان ملل بر سر راه برنامه اتمی جمهوری اسلامی باشد.


اما گریگوری شولتی، نماینده آمریکا در سازمان بین المللی انرژی اتمی، ضمن اشاره به که ايران برای دادن اطلاعات درباره برنامه هسته ای اش نياز نداشت که سال ها صبر کند، گفت: «مقامات ایرانی اگر از ابتدا قصد داشتند که در مورد فعاليت های هسته ای کاملا درست عمل کنند، سياست آنها می توانست اين باشد که سال ها قبل و از ابتدا درباره اين فعاليت ها توضيح دهند.»


آقای سلطانيه هم گفته است: «اگر آمريکايی ها اطلاعاتی در اين زمينه به دست آورده اند، بايد آن را سه سال پيش ارائه می کردند و در مورد این ادعا که آنها سه سال پيش لپ تاپی حاوی اطلاعات درباره فعاليت هسته ای ايران برای ساخت بمب به دست آورده اند، تاخیر داشته اند.»


نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی را «استاد در تکنولوژی غنی سازی» خوانده و می گوید که به رغم وجود مشکلات و اوج و فرودها، ایران در این زمینه يک «موفقيت نامحدود» داشته است.


آقای سلطانيه و شولتی پس از انتشار گزارش سازمان انرژی اتمی درباره فعاليت هسته ای ايران، به طور جداگانه با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت و گو کرده اند.


در گزارش آژانس آمده است که ايران درباره برنامه موشکی خود از دادن اطلاعات خودداری و اطلاعات غلط ارائه کرده است.


با اين حال مقامات ايران گزارش آژانس را «موفقيت جمهوری اسلامی» می دانند و گفته اند که روز بیستم فرودین ماه جشن هسته ای بر پا خواهند کرد.


این در حالی است که قرار است روز دوشنبه نمایندگان کشورهای گروه پنج به علاوه یک در واشینگتن گردهم آیند تا درباره قطعنامه سوم تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به رایزنی بپردازند.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه و بدنبال گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابهامات برنامه هسته ای تهران گفت: گزارش آژانس می تواند دلیل خوبی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران باشد.



نماینده آمریکا در آژانس می گوید: «مقامات ایرانی اگر از ابتدا قصد داشتند که در مورد فعاليت های هسته ای کاملا درست عمل کنند، سياست آنها می توانست اين باشد که سال ها قبل و از ابتدا درباره اين فعاليت ها توضيح دهند.»

خانم رایس اظهار داشت: سازمان ملل متحد « یک دلیل قوی دارد» تا پس از گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی سومین قطعنامه را برای تشدید تحریم ها علیه ایران به تصویب برساند.


آقای برادعی در گزارش خود گفته است : ایران به پرسش های آژانس درباره فعالیت های هسته ای گذشته اش، پاسخ داده اما از پاسخ به سوال های مربوط به تحقیقات درباره کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند و آزمایش با مواد منفجره با حساسیت بالا خودداری کرده است که موجب نگرانی شدید است.


وی افزوده است: تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در این باره دریافت نکرده باشد و ایران نیز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمینان بگوید که ماهیت برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است.


انتظار جمهوری اسلامی از اروپا


در همین حال، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامي، روز يکشنبه گفت که از اروپا و شخص آقای سولانا انتظار دارد در پی گزارش آژانس انرژی هسته ای از ايران حمايت قاطع کند.


وی سکوت اروپا را «سوال برانگيز» خواند و گفت: «اين سوالی است که برای ما نيز مطرح است، چرا که اساس شکل گيری طرح اقدام بر مبنای تلاش های برادعی، سولانا و ايران متمرکز بوده و توقع طبيعی ما نيز اين است که ابتکاری را که در آغاز با همکاری همه انجام شده، در انتها و زمان رسيدن به نتيجه نيز با حمايت قاطع و قوی اتحاديه اروپا و شخص آقای سولانا مواجه شود.»


از سوی دیگر اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه عازم ژاپن شد تا علاوه بر گفت وگو در زمینه مناسبات دو جانبه، در رابطه با کاهش روابط ديپلماتيک و اقتصادی ژاپن با ايران نیز مذاکره کند.


در آستانه اين سفر، قائم مقام نخست وزير اسرائيل گفت:« ايران هنوز يک تهديد جهانی است و هنوز می خواهد سلاح اتمی توليد کند. ما بايد عليه آن و عليه شرکای آن اقدام کنيم.»


وی افزود:«ايران کشوری است که از زبان ضد يهودی ای استفاده می کند که نازی ها را به خاطر می آورد. آنها می خواهند اسرائيل را نابود کنند، کشوری که توسط سازمان ملل پذيرفته شده است.»


وزيران اسرائيلی هم پس از گزارش آژانس که گفته است نمی تواند تائيد کند که فعاليت های هسته ای ايران تنها اهداف صلح آميز دارد، خواستار تشدید تحریم های جمهوری اسلامی شده اند.


XS
SM
MD
LG