لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

رایس: جامعه جهانی در رویارویی با ایران متحد است


کاندولیزا رایس سیاست دولت بوش در قبال ایران را موفق دانست.(عکس: AFP)
کاندولیزا رایس سیاست دولت بوش در قبال ایران را موفق دانست.(عکس: AFP)


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به انتقادهای باراک اوباما از جرج بوش در برابر ایران، از سیاست دولت بوش در این زمینه دفاع کرد و گفت که جامعه بین المللی «بر سر رویارویی با ایران متحد است.»


آقای اوباما که بخت اصلی حزب دموکرات برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود، اخیرا آنچه را که «تهدید ایران» می خواند با «سیاست های غلط بوش» مرتبط دانست.


اما خانم رایس در یک کنفرانس خبری در حضور خبرنگاران گفت: «آمریکا و سایر قدرت های جهانی موافقت کرده اند تا با رهیافتی مشترک و موثر مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شوند.»


این مقام آمریکایی افزود: «شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرد و آمریکا نیز تحریم هایی برای تنیبه این کشور برقرار کرده است.»


شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه های خود از جمهوری اسلامی ایران خواسته تا با تعلیق غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد به میز مذاکره با جامعه بین المللی باز گردد.


خانم رایس، مسئله ایران را نه تنها مسئله آمریکا بلکه یک مسئله بین المللی خواند و گفت: «تهران یا باید غنی سازی اورانیوم را در ازای مشوق های اقتصادی متوقف کند یا با انزوای بین المللی روبرو شود.»


وزیر امور خارجه آمریکا گفت که فکر می کند این یک «ائتلاف موفقیت آمیز» از کشورهایی است که معتقدند «ایران باید به خاطر همکاری اش پاداش گیرد یا به خاطر مخالفتش منزوی شود.»


وی گفت: «با توجه به اینکه این سیاست، بهترین راه است، دوست دارم ببیند چه گزینه های دیگری برای جامعه بین المللی وجود دارند.»


کاندولیزا رایس افزود: «ایران با محدود شدن سرمایه گذاری بین المللی در صنعت نفت، ساختار اقتصادی و اعتبارات صادراتی اش، تاوان اقتصادی پرداخت کرده است.»


  • «تهران یا باید غنی سازی اورانیوم را در ازای مشوق های اقتصادی متوقف کند یا با انزوای بین المللی روبرو شود.»
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا


احتمال مذاکره بر سر بسته ایران

کاندوالیزا رایس از اظهار نظر درباره پیشنهاد ایران به سازمان ملل برای مذاکرات جدی و هدفمند با قدرت های جهانی در زمینه مسائل مختلف از جمله انرژی هسته ای خودداری کرد.


وی گفت: «نخست باید با کشورهای دیگر درگیر در مذاکرات با ایران گفت و گو کنند.»


گروه پنج به علاوه یک که پرونده اتمی ایران و تصمیم گیری درباره آن را دنبال می کند شامل اعضای دائم شورای امنیت، یعنی چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آمریکا همراه با آلمان است که در دو سال گذشته مشوق هایی به ایران ارائه کرده اند.


خاویر سولانا، نماینده این گروه قرار است که به زودی بسته پیشنهادی تازه ای را از سوی کشورهای غربی به مقام های ایرانی ارائه کند تا تهران را ترغیب کنند که روند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


تهران در برابر سوء ظن های بین المللی نسبت به فعالیت های اتمی اش که آن را برنامه ای محرمانه برای ساخت سلاح های اتمی می دانند، برنامه هسته ای خود را غیر نظامی و صلح آمیز خوانده و با تعلیق فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم مخالفت کرده است.


جمهوری اسلامی ایران در مقابل بسته پیشنهادی غرب، بسته ای پیشنهاد کرده و می گوید که آن را به شخصیت های برجسته بین المللی و برخی از مقام های غربی ارائه کرده است.


محتوای این بسته شامل موارد سیاسی، اقتصادی و بحران های منطقه ای است که ایران می گوید حاضر است تا با کشورهای دیگر در باره آنها به گفت وگو بپردازد.


XS
SM
MD
LG