لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۱

گزارش آژانس و «سوالات نگران کننده درباره برنامه اتمی ایران»


گریگوری شولتی، نماينده دائم آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين.
عکس از گریگوری شولتی، نماينده دائم آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين.
(عکس از EPA)
گریگوری شولتی، نماينده دائم آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين. عکس از گریگوری شولتی، نماينده دائم آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين. (عکس از EPA)

محمد البرادعی که گزارش خود را روز دوشنبه ششم خرداد در اختيار اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است، می گويد آژانس در ماه آوريل امسال از ايران خواسته بود تا امکان دسترسی به مراکز مرتبط با ساخت سانتريفيوژها، تحقيقات و توسعه غنی سازی و معادن اورانيوم را فراهم کند، ولی تا اين زمان ايران با اين درخواست ها موافقت نکرده است.


محمد البرادعی، در بخش ديگری از گزارش خود آورده، توضيحات زيادی از ايران درخواست شده است تا مطالعات ادعايی و ساير فعاليت هايی که با جهت گيری نظامی دنبال می شود پاسخ دهد، اما ايران پاسخ های لازم را نداده است.


بر پايه اسنادی که آژانس به آنها دسترسی دارد، مطالعات ادعايی ايران درباره پروژه نمک سبز، آزمايش مواد با قابليت انفجار بالا و پروژه کلاهک هسته ای است. آژانس خواستار شفاف سازی اين موارد برای ارزيابی ماهيت برنامه هسته ای ايران است.


گزارش تازه محمد البرادعی حاوی چه نکات مهمی است؟


گریگوری شولتی، نماينده دائم آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين، به راديو فردا می گويد:«دو نکته مهم در گزارش وجود دارد، اولين نکته اين است که ايران توانايی خود را برای غنی سازی اورانيوم گسترش می دهد. شورای امنيت از ايران خواسته است غنی سازی را متوقف کند زيرا نگرانی در مورد دسترسی ايران به سلاح هسته ای وجود دارد. گزارش البرادعی با اظهارات محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، همخوانی دارد که گفته بود ايران نه تنها غنی سازی را متوقف نمی کند بلکه به تعداد ۳۰۰۰ سانتريفيوژی که فعال هستند، خواهد افزود.»


  • « گزارش آژانس به وضوح می گويد ايران نتوانسته اطلاعات لازم را در اختيار آژانس قرار دهد و از دسترسی آژانس به تأسيسات هسته ای، خودداری کرده است. بنابراين گزارش می گويد ايران مانند گذشته، قطعنامه های شورای امنيت را زير پا می گذارد و سؤالات نگران کننده ای را مبنی بر اين که ايران تا همين اواخر سرگرم طرح سلاح های هسته ای بوده است را مطرح می کند.»
گریگوری شولتی

گریگوری شولتی درباره نگرانی های بين المللی از برنامه هسته ای ايران اضافه می کند:«نکته دوم اين است که گزارش البرادعی ادعای ايران را مبنی بر اين که پرونده هسته ايش بسته شده است، خنثی می کند. گزارش البرادعی حاوی نکاتی در مورد همکاری ايران با آژانس و پيشرفت کار نيست. گزارش به تفصيل مدارکی را ارائه می دهد و سؤالات زيادی را مطرح می کند که به آنها پاسخ داده نشده است».


وی می افزاید:« گزارش به وضوح می گويد ايران نتوانسته اطلاعات لازم را در اختيار آژانس قرار دهد و از دسترسی آژانس به تأسيسات هسته ای، خودداری کرده است. بنابراين گزارش می گويد ايران مانند گذشته، قطعنامه های شورای امنيت را زير پا می گذارد و سؤالات نگران کننده ای را مبنی بر اين که ايران تا همين اواخر سرگرم طرح سلاح های هسته ای بوده است را مطرح می کند.»


جمهوری اسلامی می گويد مدارک مربوط به مطالعات ادعايی ايران در زمينه سلاح اتمی، جعلی و ساختگی است و فعاليت های آن کاربرد نظامی متعارف و حتی غير نظامی داشته است.


مقامات جمهوری اسلامی می گويند آمريکا اجازه نداده است مدارک مربوط به مطالعات ادعايی به ايران ارائه شود، ولی آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرده است که اطلاعات از منابع مختلف در دوره های زمانی متفاوت جمع آوری شده و از آن جايی که اين اطلاعات را تنها به شکل الکترونيکی به دست آورده است، مجاز به ارائه کپی به ايران نيست.


علی اصغر سلطانيه، نماينده دائم جمهوری اسلامی در آژانس، گفته است که گزارش البرادعی سند ديگری است مبنی بر اين که کليه فعاليت های جمهوری اسلامی صلح آميز است. اما مدير کل آژانس درگزارش خود از ايران خواسته است تمام اقدامات لازم را در اسرع وقت برای اعتماد سازی درباره ماهيت برنامه هسته ای خود به عمل آورد.


XS
SM
MD
LG