لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۴

شولتی: ایران سوالات آژانس را بی پاسخ گذاشته است


آقای شولتی، می گوید که ایران با آژانس همکاری نکرده است. (عکس:EPA)
آقای شولتی، می گوید که ایران با آژانس همکاری نکرده است. (عکس:EPA)

در حالی که ایران می گوید به تمام پرسش های آژانس پاسخ داده است نماینده آمریکا در این نهاد اعلام کرد که ایران سوالات را بی پاسخ گذاشته است.


گريگوری شولتی، نماینده آمريکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفت: «تهران همچنان مانع تحقيقات بازرسان آژانس شده است.»


وی افزود: گزارش اين نهاد نشان می دهد که « ايران به بسياری از پرسش های آژانس پاسخ نداده است و با آژانس همکاری نکرده است.»


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش تازه ای، روز دوشنبه، اعلام کرد که نگرانی جدی در باره تحقيقات نظامی – اتمی ايران وجود دارد و در اين زمينه «توضيحات زيادی» لازم است.


محمد البرادعی که گزارش خود را اواخر روز دوشنبه در اختيار اعضای شورای حکام قرار داده، همچنين گفته است: « تهران حدود سه هزار و ۵۰۰ سانتريفوژ برای غنی سازی اورانيوم در تاسيسات اتمی خود در نطنز دارد که اندکی بيشتر از تعداد اعلام شده در اوايل سال جاری ميلادی است.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای شولتی همچنين گفت:« ايران نه تنها پاسخ لازم به پرسش های آژانس درباره برنامه هسته ای خود نمی دهد، بلکه همچنان از درخواست شورای امنيت برای توقف غنی سازی سرپيچی کرده و توانايی غنی سازی خود را گسترش داده است.»


  • «ايران نه تنها پاسخ لازم به پرسش های آژانس درباره برنامه هسته ای خود نمی دهد، بلکه همچنان از درخواست شورای امنيت برای توقف غنی سازی سرپيچی کرده و توانايی غنی سازی خود را گسترش داده است.»
گریگوری شولتی، سفیر آمریکا در آژانس

شورای امنيت تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده و از اين کشور خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از اين دستور شورای امنيت سرپيچی کرده است.


در همين حال علی اصغر سلطانيه سفير ايران در آژانس اصرار می کند که «تهران به تمام سوال های بازرسان پاسخ داده است.»


آقای سلطانيه در گفت وگويی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت:« ما تمام توضيحات را در ۲۰۰ صفحه ارائه کرديم و در مورد ادعاهايی که در مورد ساختن سلاح هسته ای می شود، پاسخ گفتيم.»


سفير ايران در آژانس افزوده است که اين کشور غنی سازی اورانيوم را متوقف نمی کند ولی به همکاری با آژانس همچنان ادامه می دهد.


«پاسخ های لازم را دریافت نکردیم»


آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود، به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آژمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی کرده است.


ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس به رغم اينکه قرار بود ايران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح در اين زمينه پاسخ دهد ولی آقای برادعی در گزارش خود تاکيد کرده است: « توضيحات زيادی از ايران درخواست شده است تا به مطالعات ادعايی و ساير فعاليت هايی که با جهت گيری نظامی دنبال می شود پاسخ دهد.»


وی می افزايد: «ما پاسخ های لازم را دريافت نکرده ايم در حالی که می توانستيم آنها را خيلی زودتر دريافت کنيم. اين مسئله (اکنون) به ايران بستگی دارد.»


به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس همچنین اعلام کرده که «ایران مانع دستیابی بازرسان به اطلاعات و مدارک لازم» شده است.


کشورهای مختلف جهان نگران هستند که ايران با استفاده از غنی سازی اورانيوم به فناوری ساخت بمب اتمی دست يابد. ولی جمهوری اسلامی ايران اين ادعا را رد کرده و می گويد برنامه اش صلح طلبانه است.


XS
SM
MD
LG