لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۰

انتقاد آمريکا و اتحادیه اروپا از رویکرد ایران در همکاری با آژانس


شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه کار بررسی گزارش تازه مدير کل آژانس درباره فعاليت های هسته ای ايران را آغاز کرده است.
(عکس از AFP)
شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه کار بررسی گزارش تازه مدير کل آژانس درباره فعاليت های هسته ای ايران را آغاز کرده است. (عکس از AFP)

آمريکا و کشورهای اروپايی در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از رويکرد ايران در سرپيچی از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين از همکاری نکردن تهران با آژانس در خصوص تحقيق درباره مطالعات ادعايی انتقاد کردند.


آلمان، فرانسه و بريتانيا در بيانيه ای که در جريان نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی منتشر شد، به شدت از سرپيچی ايران در توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم انتقاد کردند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه لازم الاجرا از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران تا کنون به اين در خواست توجه نکرده و برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.


اين کشور ها روز چهارشنبه همچنين تصريح کردند: ايران بايد ادعای خود در خصوص ساختگی بودن اسناد موجود درباره مطالعات اتمی –نظامی را ثابت کند.


کشورهای اروپايی همچنين از ايران خواسته اند تا «همه اطلاعات ضروری مورد در خواست آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای خود، از جمله افراد، اسناد و تاسيسات را فراهم کند».


کشورها اروپايی تاکيد کرده اند اين تنها راهی است که آژانس بين المللی می تواند در خصوص ماهيت واقعی برنامه هسته ای ايران قضاوت کند».


در همين زمينه، بوجان برتونسلج، نماينده اسلوونی که کشورش رياست دوره‌ای اين اتحاديه را بر عهده دارد، در نشست شورای حکام، تصريح کرد: پس از پنج سال تحقيقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ايران، اين آژانس قادر نيست در خصوص ماهيت واقعی برنامه هسته ای ايران قضاوت کند.


ایران می گوید اطلاعات ارائه شده به آژانس در خصوص مطالعات اتمی-نظامی ایران، «بی پایه و ساختگی» است، این در حالی است نماینده اسلوانی تصریح کرد: «با توجه به کیفیت و کمیت این اسناد، به سادگی رد کردن اطلاعات درباره مطالعات ادعايی و ساختگی و بی پایه خواندن آنها، معتبر و پذيرفتنی نيست».


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گزارش تازه خود از برنامه هسته ای ايران که روز دوشنبه به شورای حکام اين آژانس ارائه شد، تاکيد کرده بود که تهران، تحقيقاتی در زمينه تسليحات هسته ای انجام داده و «بايد توضيحات کافی در اين زمينه ارائه کند.»


شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه کار بررسی گزارش تازه مدير کل آژانس درباره فعاليت های هسته ای ايران را آغاز کرده است.


نمايندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام، از روز دوشنبه تا جمعه در نشست خود به طور ويژه، گزارش تازه آژانس را بررسی می کنند که در آن نسبت به امتناع ايران از ارائه اطلاعات لازم پيرامون برنامه اتمی اش ابراز نگرانی شده است.


«پاسخ ندادن ايران»


در همين حال، آمريکا در نشست شورای حکام ايران را متهم کرد که تعمدا با به تاخير انداختن بازرسی های آژانس بين المللی انرژی به توسعه غنی سازی اورانيوم پرداخته، تا نهايتا به هدف خود برای توليد سلاح هسته ای برسد.


گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه به اعضای شورای حکام گفته است:«ايران به سرعت به کار خود ادامه می دهد در حالی که با پاسخ ندادن و سردر گم سازی مانع از تحقیقات آژانس بين المللی انرژی اتمی می شود».


نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی تصريح کرده است که «هر روز که می گذرد ايران به مهارت تکنولوژيک لازم برای توليد سلاح نزديک تر می شود».


آقای شولتی اضافه کرد: به رغم چند ماه بحث پرتنش بين آژانس بين المللی انرژی اتمی و ايران، در پی سال ها نگرانی از برنامه تسليحاتی این کشور، ايران هنوز پاسخ درستی به پرسش های آژانس نداده است.


نماينده آمريکا از واکنش ايران به اسناد موجود درباره برنامه مطالعات اتمی-نظامی گفت: ايران می گويد اينها «ادعا های بی پايه» است، پاسخی که برای مديرکل آژانس و اعضای شورای حکام پذيرفنتی نيست.


«انتظار معجزه ندارم»


همزمان با نشست شورای حکام در خصوص برنامه هسته ای ایران، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه تائید کرد که به زودی به تهران سفر خواهد کرد، ولی وی نسبت به موفقیت سفر خود ابراز خوشبینی نکرد.


خاوير سولانا، روز ۱۴ ماه ژوئن، ۲۶ خرداد، برای ارائه بسته پيشنهادی کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ به تهران سفر خواهد کرد.


آقای سولانا در خصوص سفر خود به تهران گفت:«من انتظار معجزه ندارم، ولی فکر می کنم این مهم است که دست خود را دراز کنیم».


آقای سولانا درباره جزئیات سفر خود به تهران و همچنین دیدار با مقامات ایران توضیحی نداد


پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنيت به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵ اوايل ماه مه در نشست لندن توافق کردند تا به وسيله يک بسته پيشنهادی جديد تلاش کنند ايران را دوباره به پای ميز مذاکره بکشانند.


نمايندگان گروه ۱+۵ در نشست لندن بسته پيشنهاد شده مشوق ها به ايران در ژوئن سال ۲۰۰۶ را مورد باز نگری قرار داده و آن را به روز کردند.


اين کشورها می کوشند با ارائه اين بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی را ترغيب کنند که فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


این در حالی است که ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG