لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

بوش: مردم ایران شایسته دولتی بهتر هستند


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در ویلایی در خارج از شهر برلین دیدار کرد.(عکس: EPA)
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در ویلایی در خارج از شهر برلین دیدار کرد.(عکس: EPA)

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا بار دیگر بر استفاده از راه های دیپلماتیک برای حل پرونده اتمی ایران تاکید کرد ولی گفت که همه گزینه ها همچنان روی میز است.


آقای بوش که به آلمان سفر کرده است در یک کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور گفت:« گزینه اول من البته حل این مسئله از طریق دیپلماتیک است اما همه گزینه ها روی میز است.»


وی افزود: «گزینه اول حل این مسئله از طریق همکاری نزدیک با یکدیگر است با فرستادن پیامی دو گانه به ایران که همواره سیاست دولت من بوده است، مبنی بر اینکه اگر غنی سازی اورانیوم را به طور قابل بررسی به حال تعلیق درآورید، به انزوای خود پایان خواهید داد.»


رییس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه، «مردم ایران شایستگی داشتن دولتی بهتر از این را دارند»، افزود: « دولت ایران تا اینجا انتخابی کرده است که این انتخاب برای مردم ایران انتخاب بدی است. مردم ایران شایستگی بیشتری دارند از اینکه در جهان منزوی باشند. مردم ایران سزاوار داشتن چنین دولت نا امن و غیر قابل اطمینانی نیستند.»


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: وی و رییس جمهوری آمریکا درباره پیشنهادهایی که قرار است به ایران داده شود، مذاکره کردند و افزود:«با این حال اگر ایران به پیشنهادهای ما پاسخ ندهد، تحریم های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد شد.»


بحث بر سر اعمال فشار بر ایران


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در ویلایی در خارج از شهر برلین دیدار کرد. در این دیدار رهبران آمریکا و آلمان خواسته این دو کشور مبنی بر اعمال فشارهای بیشتر بر ایران برای توقف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را مورد بحث قرار دادند.


  • «دولت ایران تا اینجا انتخابی کرده است که این انتخاب برای مردم ایران انتخاب بدی است. مردم ایران شایستگی بیشتری دارند از اینکه در جهان منزوی باشند. مردم ایران سزاوار داشتن چنین دولت نا امن و غیر قابل اطمینانی نیستند.»
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا

این آخرین سفر رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا به اروپا خواهد بود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جرج بوش قصد دارد تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود، بحران هسته ای جمهوری اسلامی را حل کند.


جرج بوش در دیدار با صدراعظم آلمان و دیگر رهبران اروپایی از آنها خواهد خواست در صورت سر پیچی ایران از توقف غنی سازی اورانیوم، فشارها و تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کنند.


گرمایش جهانی، مساله افغانستان، مسئله عراق و ارتباط با روسیه از نکات مورد مذاکره بین رهبران آمریکا و آلمان بود.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا روابط نزدیکی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان دارد و پیشتر در مزرعه شخصی خود در تگزاس میزبان او بوده است، گرچه اختلاف نظرهایی بین آنها در اجلاس ناتو در رومانی بر سر عضویت گرجستان و اوکراین در ناتو پدید آمد.


پیش از آنکه آمریکا و آلمان بر سر اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران به توافق برسند، کشورهای اروپایی می خواهند بدانند زمانی که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی روزهای آینده از ایران دیدار می کند، چه پیش خواهد آمد.


قرار است آقای سولانا بسته ای از مشوق های پیشنهادی را در قبال تعلیق غنی سازی اورانیوم به ایران تقدیم کند. این بسته پیشنهادی، نسخه جدیدتری از بسته ای است که چند سال پیش ایران آن را رد کرده بود. این بسته توسط آمریکا به همراه آلمان، فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا تهیه شده بود.


در آخرین نشست آمریکا و اتحادیه اروپا که روز سه شنبه در اسلوونی برگزار شد، رهبران کشورهای شرکت کننده در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند، آمریکا و اتحادیه اروپا آماده اعمال تحریم های بیشتری علیه ایران هستند.


در این بیانیه همچنین آمده است که این کشورها با هم همکاری خواهند کرد تا مطمئن شوند بانک های ایرانی نمی توانند برای حمایت از تروریسم و گسترش سلاح های هسته ای، از سیستم بانکی بین المللی سوء استفاده کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هنوز مشخص نیست که آیا کشورهای اروپایی تصمیم به ممنوع کردن معامله با بانک های ایرانی را دارند یا خواست گذشته شان مبنی بر نظارت بیشتر بر معامله با ایران را تکرار می کنند.


صدراعظم آلمان و دیگر رهبران اروپایی این هفته قصد دارند رییس جمهوری آمریکا را قانع کنند که تهدید ایران را جدی می گیرند.


در همین حال آنها تلاش می کنند تا از حمله نظامی به ایران توسط اسراییل و آمریکا جلوگیری کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG