لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

براون: ایران باید ثابت کند که در پی سلاح اتمی نیست


آقای براون می گوید که ایران با جامعه بین المللی صادق نبوده است.(عکس: AFP)
آقای براون می گوید که ایران با جامعه بین المللی صادق نبوده است.(عکس: AFP)


همزمان با ادامه تنش بر سر برنامه هسته ای ایران، نخست وزیر بریتانیا گفت: جمهوری اسلامی ایران باید ثابت کند که به دنبال ساخت و توسعه سلاح اتمی نیست.


گوردون براون به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته است: «ایران با جامعه بین المللی صادق نبوده است.»


جمهوری اسلامی ایران می گوید که هدف از برنامه هسته ای این کشور و غنی سازی اورانیوم، تولید انرژی اتمی است ولی کشورهای غربی این برنامه را در مسیر دستیابی به توانایی تولید بمب اتمی ارزیابی کرده اند.


نخست وزیر بریتانیا اظهار داشت: «ما نیازمند تعهد کامل و راسخ ایران هستیم، مبنی بر اینکه معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی را نقض نخواهد کرد و به دنبال سلاح اتمی نیست. این نخستین مرحله است.»


ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که در برخورد با برنامه اتمی ایران خواهان حل دیپلماتیک مسئله هستند، این در حالی است که ایران از خواست جامعه جهانی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد سر باز زده است.


جنگ شدید لفظی ایران و اسرائیل


اظهارات گوردون براون در زمانی صورت می گیرد که تهران و تل آويو جنگ لفظی عليه يکديگر را شدت بخشيده اند و يک مقام سابق اطلاعاتی اسرائيل گفته است که کشورش تنها يکسال برای برخورد با ايران فرصت دارد.


  • «ما نیازمند تعهد کامل و راسخ ایران هستیم، مبنی بر اینکه معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی را نقض نخواهد کرد و به دنبال سلاح اتمی نیست. این نخستین مرحله است.»
نخست وزیر بریتانیا

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز يکشنبه به خبرنگاران گفت که اسرائيل در شرايط ورود به ماجراجويی جديد نيست.


وی اظهار داشت: «ما رژيم صهيونيستی را در شرايطی نمی بينيم که بخواهد وارد يک چنين ماجراجويی شود و آنها می دانند بازتاب و پاسخ چنين جسارتی در منطقه چه خواهد بود.»


گمانه زنی ها در باره حمله اسرائيل به تاسيسات اتمی جمهوری اسلامی پس از آن قوت گرفت که روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز در هفته گذشته خبر داد که مانور هوايی اخير اسرائيل در شرق دريای مديترانه به منظور تمرين برای حمله به مراکز هسته ای تهران بوده است.


برخی تحليگران مسائل خاورميانه می گويند: افشای اين مانور نظامی با هدف تشديد فشار ديپلماتيک جامعه بين المللی بر ايران انجام شده است.


وزير امور خارجه ايران می گويد که اسرائيل با پس لرزه های جنگ سال ۲۰۰۶ با حزب الله لبنان دست و پنجه نرم می کند و افزود: «ما در ساختار داخلی اين رژيم و در بخش های مختلف داخلی آن نگرانی و شرايط خاص بر آمده از آن شکست را مشاهده می کنيم.»


از سوی ديگر، اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز «تهديدهای اسرائيل» را «جنگ روانی» توصيف کرد و گفت: «در صورتی که رژيم صهيونيستی تهديدات خود را عملی کند، اين رژيم از اين کار خود پشيمان خواهد شد و واکنش ايران شديد و قاطع خواهد بود.»


اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است، تاکنون دو بار به تاسيسات هسته ای کشورهای همسايه حمله کرده است.


اسرائيل در سال ۱۹۸۱ در بحبوحه جنگ ايران و عراق، به تاسيسات اتمی ناتمام عراق حمله کرد و اين تاسيسات را بمباران و نابود کرد. هواپيماهای اسرائيل همچنين هفت ماه پيش يک نقطه از خاک سوريه را بمباران کردند.


«اسرائيل يکسال فرصت دارد»


در همين حال، رييس سابق سازمان جاسوسی اسرائيل، موساد، گفته است که کشورش تنها يکسال فرصت دارد تا برنامه اتمی ايران را نابود کند و گرنه ناچار خواهد شد تا با در معرض خطر گرفتن برای يک حمله اتمی روبرو شود.


رييس سابق سازمان جاسوسی اسرائيل، موساد، گفته است که کشورش تنها يکسال فرصت دارد تا برنامه اتمی ايران را نابود کند و گرنه ناچار خواهد شد تا با در معرض خطر گرفتن برای يک حمله اتمی روبرو شود.

شابتای شاويت، به روزنامه انگليسی «ساندی تلگراف» چاپ لندن گفته است: «بدترين سناريو» اين است که ايران ظرف يک سال به بمب اتمی دست يابد


.

وی افزود: «زمان برای روبرو شدن با چنين مسئله ای بيش از هر زمان ديگری در حال سپری شدن است.»


آقای شاويت می گويد: «همچنان که يک افسر اطلاعاتی با بدترين سناريو روبرو است، من می توانم بگويم که ما بايد آماده شويم. ما بايد هر آنچه که برای طرف دفاعی و طرف افکار عمومی غرب لازم است انجام دهيم.»


اين مقام سابق اطلاعاتی اسرائيل معتقد است که «تحريم ها پاسخگوی اين مسئله نيست و آنچه که باقی می ماند اقدام نظامی است.»


پيشتر، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائيل در باره حمله به ايران هشدار داده بود و اظهار داشت: «رژيم صهيونيستی از ميزان برد موشک های ايرانی به خوبی اطلاع دارد.»


در حال حاضر مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا در اسرائيل به سر می برد و بر اساس گزارش های منتشره، موضوع برنامه اتمی جمهوری اسلامی از محورهای اصلی گفت وگو های وی با مقام های تل آويو است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG