لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۲

مخالفت بحرین با اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران


بحرین که پایگاه ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس به شمار می رود.(عکس: AFP)
بحرین که پایگاه ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس به شمار می رود.(عکس: AFP)

یک مقام بلندپایه بحرینی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی قدرت های غربی به ایران گفته است که چنین اقدامی می تواند امنیت این کشور حاشیه خلیج فارس را به خطر اندازد.


ژنرال عبدالطیف بن رشید، رییس امنیت داخلی بحرین در یک سخنرانی در لندن گفت: «سطح کنونی تنش در قبال ایران یک تهدید مهم و فزاینده است.»


غرب و ایران در ماه های اخیر بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی دچار تنش های زیادی شده اند و آمریکا و اسرائیل گفته اند که در این زمینه گزینه نظامی را از دستور کار خارج نخواهند کرد.


بحرین که کشوری با جمعیت شیعه نشین است ولی توسط رهبران سنی اداره می شود، نگران است که در صورت حمله به ایران، شیعیان این کشور از کنترل خارج شوند.


  • «اوضاع می تواند بدتر شود که تاثیر زیادی بر بحرین خواهد گذاشت. در اینجا بخشی از جمعیت شیعه ما کورکورانه و بدون هیچ سوالی به دنبال رهبری مذهبی ایران به راه می افتند.»
رییس امنیت داخلی بحرین

ژنرال عبدالطیف بن رشید می گوید: «اوضاع می تواند بدتر شود که تاثیر زیادی بر بحرین خواهد گذاشت. در اینجا بخشی از جمعیت شیعه ما کورکورانه و بدون هیچ سوالی به دنبال رهبری مذهبی ایران به راه می افتند.»


وی افزود: «با این وضعیت و به طور کلی، مهم است که گفته شود اقدام های متحدان ما غالبا بر سطح تهدیدها در بحرین اثر خواهد گذاشت.»


رییس امنیت داخلی بحرین از شرکای این کشور خواست تا قبل از هر گونه اقدامی که به تشدید اوضاع بیانجامد با این کشور مشورت شود تا بتواند «امنیت شهروندان خود را حفظ کند.»


عبدالطیف بن رشید پس از این سخنرانی به خبرگزاری رویترز گفت: «قصد ما از مشورت این است که مطمئن شویم جنگی در کار نخواهد بود... هدف ما صلح است و ما مخالف جنگ هستیم.»


وی افزود: «ما مایل به راه حل دیپلماتیک برای راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران هستیم.»


این مقام بحرینی می گوید: «مسئله اتمی ایرانی ها چالشی برای منطقه است و جنگ چالشی برای همه خواهد بود. ما خواهان تشنج نیستیم و امیدواریم که این موضوع از راه سیاسی پایان یابد.»


بحرین که پایگاه ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس به شمار می رود، به گفته مقام های این کشور دارای جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.


این کشور روابط بسیار نزدیکی با غرب دارد و در فروردین ماه گذشته تفاهم نامه هسته ای با ایالات متحده آمریکا امضاء کرد.


وزارت امور خارجه آمريکا، توافق با بحرين را روشی « در تضاد با فعاليت های هسته ای ايران» خوانده است که ضمن بهره مند کردن بحرين از انرژی صلح آميز هسته ای، می تواند به کاهش گازهای گلخانه ای نيز کمک کند.


XS
SM
MD
LG