لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

«بازداشت هشت بحرینی به اتهام جاسوسی برای ایران»


دیدار محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی با شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین در منامه.(عکس: AFP)
دیدار محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی با شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین در منامه.(عکس: AFP)

رسانه های عربستان سعودی اعلام کرده اند که هشت بحرینی در این کشور به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده اند.




روزنامه و وب سایت های عربستان گزارش داده اند که این افراد در ماه فوریه و در نزدیکی تاسیسات نظامی در صحرا دستگیر شده اند. بحرینی های دستگیر شده ادعا کرده اند که راه خود را گم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاهزاده نایف، وزیر کشور عربستان به خبرنگاران گفته است: « موضوع هنوز در مرحله اتهام است و تحقیقات برای کشف حقیقت در جریان است.»


وی در واکنش به گزارش رسانه های این کشور درباره بازجویی از افراد دستگیر شده به اتهام ارتباط با ایران گفت: «درباره این موضوع اغراق گویی شده است.»


تنش میان جمهوری اسلامی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از زمان طرح اتهام دخالت ایران در امور داخلی عراق و تلاش برای تشکیل هلال شیعی در خاورمیانه افزایش یافته است.


کشورهای عربی همچنین نگران برنامه اتمی تهران هستند که غرب می گوید با هدف تولید بمب اتمی دنبال می شود ولی تهران ماهیت این برنامه را صلح آمیز دانسته است.


نبیل رجب، معاون مدیر مرکز حقوق بشر بحرین در این باره گفته است: «ما از طریق دولت بحرین مطلع شده ایم که سعودی ها هیچ اتهام رسمی را متوجه افراد بازداشت شده نکرده اند.»


وی افزود: «من فکر می کنم که آنها قربانی تنش در منطقه میان ایران با ایالات متحده آمریکا و کشورهای عربی منطقه شده اند.»


کشور کوچک بحرین که از طریق یک پل به عربستان سعودی وصل است دارای اکثریت جمعیت شیعه نشین است و تا دهه پنجاه هجری شمسی بخشی از خاک ایران به شمار می رفت.


این کشور به دنبال واگذاری جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به ایران توانست در یک رفراندوم از شیوخ محلی به عنوان یک کشور استقلال یابد.


به رغم بروز انقلاب اسلامی در ایران و اختلافات مذهبی میان جمهوری اسلامی با سران سنی بحرین، رابطه میان شیعیان دو کشور به صورت نزدیکی حفظ شده است.


XS
SM
MD
LG