لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

خاویر سولانا: فشار اروپا بر ایران ادامه می یابد


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، می گوید فشار بر ایران ادامه می یابد.
(عکس از AFP)
خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، می گوید فشار بر ایران ادامه می یابد. (عکس از AFP)

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز چهارشنبه گفت: کشورهای غربی به سياست های تشويقی و تنبيهی برای حل مناقشه هسته ای ايران ادامه خواهند داد.


آقای سولانا چهاردهم ژوئن به تهران سفر کرد و بسته مشوق های پيشنهادی فرانسه، آمريکا، روسيه، چين و بريتانيا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، را به مقامات ايرانی ارائه کرد.


این مقام بلندپایه اتحادیه اروپایی روز چهارشنبه گفت: هنوز ايران به بسته پيشنهادی پاسخی نداده است.


گروه ۱+۵ می کوشد با سياست های دو سويه؛ تحريم و مذاکره، ايران را وادار کند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


به دليل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در توليد بمب اتمی و همچنين سوخت هسته ای برای نيروگاه ها، کشورهای غربی نگرانند که ايران از طريق اين فعاليت ها به تکنولوژی لازم برای توليد سلاح هسته ای دست يابد.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در ژنو گفت:«آنها [ايرانی ها] به ما گفتند که بسته پيشنهادی را بررسی می کنند و خيلی زود جواب خواهند داد، اين چيزی است که به ما گفتند.»


آقای سولانا با اشاره به سياست های تنبيه و تشويق کشورهای غربی در قبال ايران، افزود : در شرايط فعلی «ما سياست های دو سويه خود را همچنان باز نگه خواهيم داشت.»


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت: «ما یک استراتژی دو سویه در قبال ایران داریم؛ از یک سو مذاکره، من چند روز پیش در تهران بودم، و همزمان از سوی دیگر اقدام از طریق سازمان ملل متحد».


به گفته آقای سولانا این دو رویکرد به طور «موازی» ادامه خواهند یافت و زمانی که موقعیت برای مذاکرات جدی فراهم آید، رویکرد مذاکره ادامه می یابد.


  • «ما یک استراتژی دو سویه در قبال ایران داریم؛ از یک سو مذاکره، من چند روز پیش در تهران بودم، و همزمان از سوی دیگر اقدام از طریق سازمان ملل متحد».
خاویر سولانا

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت: «ما خواهان راه حلی ديپلماتيک هستيم».


گزينه های هولناک


همزمان با اظهارات آقای سولانا در خصوص سياست های دو سويه کشورهای غربی در قبال ايران، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، به ايران هشدار داد که در صورت نپذيرفتن در خواست جامعه بين المللی برای توقف غنی سازی، با انزوای سياسی و تحريم های اقتصادی بيشتر مواجه خواهد شد.


آقای ميليبند در يادداشتی در روزنامه هرالد تريبون بین المللی بر اهميت حل مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک تاکيد کرده و نوشته است:«رويکرد ديپلماتيک بايد نتيجه دهد،[ چرا که] جايگزين های آن هولناک هستند.»


سرپيچی ايران در تعليق غنی سازی اورانيوم به تصويب سه قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه تهران منجر شده است.


اين در حالی است که اتحاديه اروپا روز دوشنبه در اقدامی مشابه رای به توقيف دارايی ها و تعطيلی شعبه های بانک ملی ايران در سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه داد و همزمان برای ۲۰ مقام و فرد و ۱۵ سازمان دولتی درگير در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ممنوعيت صدور ويزا برقرار کرد.


هشدار ایران


از سوی ديگر علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی ايران، روز چهارشنبه از اين اقدام اتحاديه اروپا انتقاد کرد و آنها را رويکردهايی در جهت تقابل با ايران توصيف کرد.


وی گفت: «اگر بنا است با ايران در مورد بسته‌ پيشنهادی مذاکره کنيد چرا قبل از بررسی راه تقابل را در پيش گرفته‌ايد. با اين حال دم از اعتمادسازی می‌زنيد»


رييس مجلس ايران به کشورهای غربی هشدار داد: در صورتی که «ايران را تحريک کنيد»، آنگاه، «در مقابل عمل انجام شده‌ای قرار می‌گيريد که راه بازگشت به تعامل برايتان سد خواهد شد.»


آقای لاريجانی اقدامات اخير را سبب تشديد فضای بی اعتمادی بين ايران و کشورهای غربی دانست و افزود:« احتياج به علامت‌های منطقی و سازنده وجود دارد.»


معاون وزير امور خارجه ايران نيز در واکنش به تحریم های اتحادیه اروپا به این اتحادیه هشدار داده است که ایران بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار دارايی های خود را از اروپا خارج خواهد کرد.


مهدی صفری، معاون وزير امور خارجه ايران، گفته است:«اگر آنها می خواهند تجارت با ما را متوقف کنند، مسئله ای نيست. ما منابع گاز و نفت داريم و همه جهان خريدار آنها است.»


وی افزوده است:«ما پول خود را خارج خواهيم کرد و در نقاط ديگری سرمايه گذاری می کنيم.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG