لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

ایران: تحریم های جدید اتحادیه اروپا «غیر قانونی» است


تحريم های جديد، فعاليت بزرگترين بانک ايران را در شعبات اروپايی خود در لندن، هامبورگ و پاريس متوقف می کند.(عکس: EPA)
تحريم های جديد، فعاليت بزرگترين بانک ايران را در شعبات اروپايی خود در لندن، هامبورگ و پاريس متوقف می کند.(عکس: EPA)

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا را «غیر قانونی» دانست و گفت: این اقدامات، كمکی به فضای مناسب برای حل ديپلماتيك نخواهد كرد.




خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، از آقای حسینی نقل و قول کرده که گفته است: «سياست چماق و هويج در برابر حقوق قانونی ايران برای كسب پيشرفت در زمينه فناوري های نوين، هیچ تاثیری ندارد.»

وی افزود: «رویکردهای غیر قانونی، دو گانه و متناقض در شرایط و فضایی که بررسی بسته های پیشنهادی مطرح است، بی معنا بوده و به شدت تقبیح می شود.»


سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین افزود: «این اقدامات، كمکی به فضای مناسب برای حل ديپلماتيك نخواهد كرد.»


وزيران کشاورزی و شيلات کشورهای اتحاديه اروپا در جلسه روز دوشنبه خود بر سر تحريم های جديد عليه ايران و بويژه ممنوعيت فعاليت بانک ملی ايران در اروپا، به توافق رسيدند.


تحريم های جديد، فعاليت بزرگترين بانک ايران را در شعبات اروپايی خود در لندن، هامبورگ و پاريس متوقف می کند.


اين تصميم جديد بدون هيچ گونه بحثی به تصويب رسيد و اسامی ۲۰ نفر همراه با ۱۵ سازمان در ليست ممنوعيت دريافت ويزا از اتحاديه اروپا قرار گرفت.


مقام های اين اتحاديه جزئياتی در باره مشخصات اين افراد و سازمان ها منتشر نکرده اند، اما گفتند که اين افراد از مقام های دولتی و دست اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران هستند.


يک ديپلمات گفته است که هيچ مقام سياسی مشمول تحريم نشده است چون «ما بايد با آنها گفت وگو کنيم.»


مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته است: «باید صبر کنیم و ببنیم که چه گروه ها و چه کشورهایی از تحریم ایران متحمل عواقب خواهند شد.»


  • «به نظر ما این مهم است که جامعه جهانی به فشارهای خود بر رژیم ایران ادامه دهد تا زمانی که این کشور از مقابله جویی با قطعنامه های شورای امنیت و عدم تعلیق غنی سازی اورانیوم دست بردارد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا


وی که در وین به سر می برد می گوید: «زندگی در ایران به طور عادی ادامه دارد و هیچ تاثیری در وظایف و فعالیت های ما نیز نداشته است.»



استقبال آمریکا از تحریم های جدید

در همین حال، ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه از اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست تا به فشارهای خود بر ایران ادامه دهد.


تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «به نظر ما این مهم است که جامعه جهانی به فشارهای خود بر رژیم ایران ادامه دهد تا زمانی که این کشور از مقابله جویی با قطعنامه های شورای امنیت و عدم تعلیق غنی سازی اورانیوم دست بردارد.»


بانک ملی ايران در حال حاضر در سه کشور آلمان، فرانسه و بريتانيا شعبه دارد و بزرگترين بانک ايران از نظر حجم دارايی محسوب می شود.


سختگيری های جديد در ادامه تحريم هايی است که شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ عليه جمهوری اسلامی ايران اعمال کرده است.


گوردون براون، نخست وزير بريتانيا هفته گذشته در جريان ديدار با جرج بوش خبر داده بود که اتحاديه اروپا روند تحريم های جديد را با هدف ضربه زدن به صادرات نفت و گاز ايران آغاز خواهد کرد.


پيشتر برخی از مقام های اروپايی اعلام کرده بودند که اين احساس در ميان رهبران اتحاديه اروپا بالا گرفته است که در صورت عدم موفقيت تلاش های بين المللی برای ترغيب ايران به تعليق غنی سازی اورانيوم از طريق مشوق های پيشنهادی، تحريم های شديدتر ضروری است.


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا هتفه گذشته بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی و سياسی به جمهوری اسلامی ارائه کرد و خواستار پاسخ سريع تهران به اين پيشنهادها شد.


مشوق های تازه اقتصادی به ايران، مجموعه بازنگری شده ای است که سه کشور اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان در سال ۲۰۰۶ به ايران ارائه کردند و شامل همکاری های صلح آميز هسته ای همراه با مشوق هايی در زمينه فروش هواپيما، فناوری های سطح بالا و قراردادهای مربوط به انرژی و کشاورزی است.


مقام های اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که در صورت موفق نبودن تحریم بانک ملی ایران و اصرار ایران بر ادامه غنی سازی اورانیوم، سختگیری بر بخش نفت و گاز ایران را مورد بررسی قرار می دهند.


شورای امنیت سازمان ملل با تصویب سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است در باره برنامه اتمی خود با آژانس همکاری کرده و روند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران از پاسخ به این خواسته سرباز زده و برنامه هسته ای خود را «صلح آمیز» توصیف کرده است.


XS
SM
MD
LG