لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

سولانا خواستار پاسخ سریع ایران به بسته پیشنهادی شد


خاویر سولانا می گوید که ملاقات های او با مقام های ایرانی بیش از انتظارش، خوب بوده است.(عکس: فارس)
خاویر سولانا می گوید که ملاقات های او با مقام های ایرانی بیش از انتظارش، خوب بوده است.(عکس: فارس)

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه از جمهوری اسلامی خواست تا هر چه سریعتر به بسته پیشنهادی غرب در باره برنامه اتمی اش پاسخ دهد.


آقای سولانا روز شنبه در دیدار با مقام های وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی ایران بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی و سیاسی به آنها ارائه کرد که بر اساس آن، در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات رسمی با این کشور آغاز و پاره ای مشوق ها به تهران داده خواهد شد.


این مقام اتحادیه اروپا نمایندگی شش قدرت عمده جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را در باره برنامه هسته ای ایران بر عهده دارد.


خاویر سولانا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: «آنها (ایرانی ها) این بسته را دریافت کردند و ملاقات خوبی انجام شد. قرار است که به این بسته پاسخ دهند و هر چه زودتر بهتر.»


وی افزود: «ملاقات بیش از آنچه که من انتظار داشتم خوب بود.»


در همین حال، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است که « تهران بعد از بررسی بسته پیشنهادی پنج به علاوه یک، در زمان مناسب پیرامون مسائل مربوط به آن اظهار نظر نخواهد کرد.»


مشوق های تازه اقتصادی به ايران مجموعه بازنگری شده ای است که سه کشور اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان در سال ۲۰۰۶ به ايران ارائه کردند و شامل همکاری های صلح آميز هسته ای همراه با مشوق هايی در زمينه فروش هواپيما، فناوری های سطح بالا و قراردادهای مربوط به انرژی و کشاورزی است.


  • «آنها (ایرانی ها) این بسته را دریافت کردند و ملاقات خوبی انجام شد. قرار است که به این بسته پاسخ دهند و هر چه زودتر بهتر.»
خاویر سولانا
کشورهای یاد شده در بسته پیشنهادی خود در حوزه انرژی هسته ای پيشنهادهايی چون، « تامين کمک های مالی و تکنولوژيک لازم جهت استفاده صلح آميز ايران از انرژی هسته ای و حمايت از سرگيری پروژه های همکاری فنی در ايران توسط آژانس»، « حمايت از ساخت نيروگاه های آب سبک بر پايه آخرين فناوری های روز» و « تامين تضمين های الزام آور حقوقی عرضه سوخت اتمی» را مورد تاکيد قرار داده اند.

در عرصه سياسی، بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک، به «بهبود روابط شش کشور و اتحاديه اروپا با ايران و ايجاد اعتماد متقابل»، «پشتيبانی از ايران در مسير ايفای نقشی سازنده و مهم در امور بين الملل» و « کار با ايران و ديگر کشورهای منطقه در جهت ارتقای ترتيبات اعتماد سازی و امنيت منطقه ای» اشاره کرده است.


آقای سولانا، بسته پیشنهادی جدید را «سخاوتمندانه» دانسته است اما جمهوری اسلامی ايران می گويد: «هر گونه پيشنهادی که متضمن تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم از سوی تهران باشد را بررسی نمی کند.»


غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد به خبرنگاران گفته بود: اگر «تعليق غنی سازی اورانيوم در بسته پیشنهادی مطرح شده باشد» ايران اين پيشنهاد را بررسی نخواهد کرد.


این سخنان، واکنش جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا را بدنبال داشت و وی گفت: « از اينکه رهبران ايران دست رد به اين پيشنهاد سخاوتمندانه زدند احساس یأس می کنم، اين ثابت می کند که رهبران ايران می خواهند بيش از بيش مردم اين کشور را منزوی کنند.»


بسته پیشنهادی غرب به ایران در باره برنامه اتمی این کشور با واکنش منفی برخی از شخصیت ها و رسانه های وابسته به محافظه کاران روبرو شده است.


برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که مقام های ایران با بسته پیشنهادی غرب موافقت نخواهند کرد.


دکتر رضا تقی زاده، استاد دانشگاه گلاسکو در روابط بین الملل به رادیو فردا می گوید: « هیچ یک از دو طرف تغییری در خواستههای خود نداده اند و به همین علت به نظر نمی رسد که بسته پیشنهادی درایران مورد استقبال مقام های دولت قرار گرفته باشد و یا در باره پذیرش آنبه توافق رسیده باشند.»


شورای امنیت سازمان ملل به دلیل امتناع ایران از متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد، سه قطعنامه تحریمی علیه تهران تصویب کرده است.


XS
SM
MD
LG